۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۴۸۳۳۵۵
آیت الله مجتهد شبستری:

اسلام توجه ویژه ای به استواری و استحکام بنای ساختمانی دارد

امام جمعه تبریز با بیان اینکه در اسلام بنای مستحکم و استوار مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، گفت: بنا باید دارای طول عمر مفید باشد تا نیاز به تخریب زودهنگام نباشد.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در دیدار جمعی از مهندسان با تأکید بر جدیت در امر ساخت و ساز و توجه به استحکام بنای ساختمانی، اظهار داشت: هر چه ساختمان مستحکم‌تر بنا شود طول عمر آن بنا بیشتر خواهد بود.

وی با اشاره به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو و جان باختن جمعی از آتش نشانان، تصریح کرد: می توان یکی از عوامل این رخداد را فرسودگی ساختمان دانست، بی شک اگر اصول مهندسی در ساخت این ساختمان بزرگ رعایت می شد شاید طول عمر این ساختمان بیشتر از این می بود و آسیبها و آثار امروز را در پی آن شاهد نبودیم.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه توجه به استحکام و طول عمر بالای بنا در کشورهای غربی بیشتر مورد توجه است، ادامه داد: بنا باید دارای طول عمر مفید باشد تا نیاز به تخریب زود هنگام نباشد، تنها کاری که در این میان رخ می دهد بازسازی ظاهری بنا است.

وی با تأکید بر برنامه ریزی صحیح سازمانها و نهادهای دولتی، سازمان نظام مهندسی، وزارت مسکن و شهرسازی و مسؤولان مربوطه در امر همران و ساخت و ساز کشور، ادامه داد: لازم است پیش بینی ها در نظر گرفته شود تا با مشکلات جدی مواجه نشویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رشته مهندسی برای ساخت بنایی کارآمد یک رشته مفید است، ابراز داشت: در اسلام نیز بنای مستحکم و استوار مورد توجه و تأکید قرار گرفته است، همچنین لازم است با تبیین اصول و مقرارت پروژه های عمرانی با سرعت و دقت بیشتر اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی به عنوان روز مهندس نام گرفته است، افزود: وی یکی از پایه گذاران علم هندسه و فلسفه است، آثار او نشانگر تبحر و تخصص خاص او است، کتاب های ایشان در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و در رشته عقاید و کلام مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به آیه شریف «من کان للَّه کان اللَّه له»، تأکید کرد: سعی کنید در کنار تخصص، اخلاص و خلوص نیت و تعهد داشته باشید تا موجب رضای خالق و مخلوق گردد و اگر این معنویات ضمیمه تخصصها شوند به طور قطع مثمرثمر و مفید خواهد بود./854/202/ب2

ارسال نظرات