۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۸۳۳۴۲
حجت الاسلام امیدیان:

جذب افراد نخبه نیازمند برنامه ریزی و اطلاع رسانی است

مؤسس حوزه های علمیه نورآباد با بیان اینکه باید این تفکر تبیین شود که حوزه محل تحصیل افراد نخبه و با استعداد است، گفت: با برنامه ریزی و اطلاع رسانی در مراکز علمی باید در جهت جذب افراد نخبه به حوزه تلاش کرد.
حجت الاسلام امیدیان

حجت الاسلام سعید امیدیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با اشاره به نام نویسی حوزه های علمیه جهت پذیرش طلبه به مناسبت سال تحصیلی آینده، بیان داشت: در کشور ظرفیت بالایی در جذب طلاب با رویکرد تبلیغی، علمی و پژوهشی وجود دارد و ضرورتی است که قابل انکار نیست.

وی با اشاره به نام نویسی داوطلبان به صورت اینترنتی و غیرحضوری که اقدامی مناسب در راستای نظام مندسازی پذیرش است، افزود: نظام مندسازی جذب طلاب نیازمند برنامه ریزی منسجم و دقیق تری است.

مؤسس حوزه های علمیه نورآباد بیان داشت: در راستای پذیرش طلاب ابتدا باید اهمیت مسأله را روشن ساخت و با اطلاع رسانی به موقع و دقیق نسل جوان را از شرایط و نحوه پذیرش حوزه آگاه ساخت.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت توجه به شرایط خانوادگی، فرهنگی، سلامت جسمی، ظواهر مطلوب و سطح علمی داوطلبان ورود به حوزه، خاطرنشان کرد: در این راستا باید از ظرفیت کارشناسان حوزه بهره مند شد.

حجت الاسلام امیدیان مطرح شدن آمار و ظرفیت پذیرش از سوی مسؤولان را خطایی فاحش عنوان کرد و گفت: اعلام کردن آمار پذیرش تأثیری نامطلوب بر کیفیت جذب طلاب دارد و موجب می شود برای رسیدن به سقف پذیرش اعلام شده، ارزیابی ها کمتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان ورود به حوزه پس از نام نویسی و پذیرش در حوزه دوران اختبار و تثبیت را می گذرانند، اظهار داشت: رویکرد این دوره ها باید تغییر کند و کارشناسان حوزه توانمندی ها و استعدادهای داوطلبان را شناسایی کنند.

عضوی شورای حوزه های علمیه لرستان تصریح کرد: در دوران اختبار و تثبیت باید داوطلبان از نظر اخلاقی نیز سنجیده شوند و در صورت وجود ناهنجاریها از ورود این افراد به حوزه جلوگیری شود.

حجت الاسلام امیدیان در ادامه با اشاره به اینکه استعدادیابی در حوزه از ابتدا مورد توجه بوده است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه شیعی با تغییرات، فراز و نشیب هایی که داشته است، عمری هزار ساله دارد و در این سالها همواره توجه زیادی به امر استعدادیابی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه این تفکر باید تبیین شود که حوزه جایی است که باید نخبگان و فرهیختگان ورود پیدا کنند، اظهار داشت: می توان در این زمینه اقدام جدی صورت نگرفته است.

مؤسس حوزه های علمیه نورآباد در ادامه با بیان اینکه برای جذب افراد نخبه و با استعداد با برنامه ریزی بیشتری صورت گیرد، خاطرنشان کرد: با اطلاع رسانی و تبلیغ در مراکز علمی، دبیرستانها، مدارس استعداد درخشان و نمونه دولتی، مراکزی که نخبگان حضور دارند، باید ورود پیدا کرد و در جذب این افراد اقدام کرد.

حجت الاسلام امیدیان با تأکید بر اینکه نباید شتابزده عمل کرد، یادآور شد: این اقدامات باید در طول سال مورد توجه قرار گیرد و موکول به زمان نام نویسی حوزه نشود.

وی توجه به جایگاه فرهنگی و خانوادگی را از دیگر مؤلفه های مهم در جهت نظام مندسازی جذب طلاب عنوان کرد و گفت: پس از پذیرش طلاب، حفظ و نگه داشتن افراد نخبه و با استعداد در حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام امیدیان با اشاره به اینکه در پذیرش طلاب و توجه به استعدادها و توانمندی داوطلبان اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: با توجه به اهمیت این مهم باید اقدامات بیشتری صورت گیرد.

وی یادآور شد: با حمایت کردن از افراد با استعداد و نخبه، دادن امتیاز، تعلیم و ایجاد کارگاه های تخصصی باید در جهت تقویت استعدادها و توانایی طلاب و حفظ نخبگان در حوزه اقدام کرد./9459/302/ب2

ارسال نظرات