۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۴۸۳۳۲۴
استاد حوزه علمیه قزوین:

انجام واجبات و ترک محرمات وسیله تقرب به خداوند است

استاد حوزه علمیه قزوین گفت: در فرهنگ دین تقرب به سوی خداوند متعال از دو طریق صورت می‌گیرد، نخست تقرب از طریق انجام واجبات و ترک محرمات و دیگر تقرب از طریق انجام مستحبات و نوافل و ترک مکروهات است.
حجت الاسلام جواد ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام جواد ملکی، استاد حوزه علمیه قزوین صبح امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت حضرت زهرا(س) با اشاره به جایگاه توسل در فرهنگ دین، گفت: توسل در لغت به معنای تقرب به کسی یا چیزی به وسیله کسی یا چیز دیگر است اما در اصطلاح توسل تقرب به خداوند متعال است که به واسطه اشخاص یا اعمال خاصی صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به مصادیق توسل، افزود: تمام دستورات دینی اعم از واجبات، مستحبات و امور دیگر همه از مصادیق توسل هستند، یعنی وسیله قرب به خداوند متعال هستند، در مقابل محرمات الهی مانع رسیدن به خداوند هستند اما از دیدگاه بزرگان علم اخلاق ترک محرمات وسیله قرب الی الله خواهد بود.

انجام واجبات و ترک محرمات وسیله تقرب به خداوند هستند

استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به تقسیم‌بندی قرب به خداوند از طریق فرائض و نوافل، اظهار کرد: در فرهنگ دین تقرب به سوی خداوند متعال از دو طریق صورت می‌گیرد نخست تقرب از طریق انجام واجبات و ترک محرمات و دیگر تقرب از طریق انجام مستحبات و نوافل و ترک مکروهات است.

وی در ادامه پذیرش ولایت رسول خاتم(ص) و اهل بیت(ع) را بزرگ ترین وسیله تقرب به خداوند متعال دانست و خاطرنشان کرد: در عالم واقعیت امام نخست ما خاتم انبیاء(ص) است، امیرمؤمنان(ع) امام اول پس از پیامبر است، امامت در حقیقت از شئون رجال و مردان خداوند است، به همین دلیل است که حضرت فاطمه زهرا(س) امام نشدند.

بدون پذیرش ولایت هیچ عملی از انسان پذیرفته نیست

حجت الاسلام ملکی در ادامه با بیان اینکه روح تمام عبادات پذیرش ولایت و امامت حضرت علی(ع) و اولاد آن بزرگوار است، تصریح کرد: بدون پذیرش ولایت هیچ عملی از انسان پذیرفته نیست البته پذیرش اعمال دیگر هم مشروط است به پذیرش ولایت امیرمؤمنان و اهل بیت آن حضرت به ویژه حضرت زهرا(س) که بانوی دو عالم و سرور زنان جهان است.

وی در پایان گفت: وهابیت شیعیان را به دلیل توجه به امر توسل مشرک و کافر می‌دانند، در کتاب معروف صحیح بخاری که پس از قرآن مهم‌ترین کتاب اهل سنت است، آمده است که خلیفه دوم در زمان قحطی به پیامبر و عموی آن حضرت جهت برطرف شدن مشکل متوسل شد اگر بنا بر این گرفته شود که توسل شرک است پس با این وجود خلیفه دوم هم مشرک خواهد بود، در حالی که توسل شرک نیست و از این دست نقل‌ها در کتاب‌های اهل سنت فراوان یافت می‌شود./873/202/ب2

ارسال نظرات