۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۸۳۳۰۰
کارشناس امور دینی:

عدم قناعت و طمع انسان را به ذلت می کشاند

کارشناس امور دینی گفت: عدم قناعت و طمع انسانها است که آنان را به ذلت می کشاند، دقت کنیم که بیشتر گلایه های ما از فقر، کفران نعمت است چنان که امام صادق(ع) رو به فرد نیازمند فرمودند: تو در اوج ثروتی زیرا خداوند محبت ما اهل بیت(ع) را به تو عنایت کرده است.
طمع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر غفوری نسب، کارشناس امور دینی شب گذشته در مسجد سیدالشهدا(ع) کرمان در جمع عزادارن فاطمی، اظهار داشت: خداوند به حضرت موسی (ع) فرمود: بندگانم 6 چیز را در جایی غیر از جایگاه اصلی اش می جویند چنانکه راحتی را در دنیا می جویند در حالی که جایگاهش بهشت است و بزرگی و رفعت را در تکبر می بینند در حالی که باید در تواضع آن را بجویند و عزیز بودن را در دستگاه سلاطین و خدمت به آنان می جویند در حالی که در نماز شب و بندگی خدا قرار داده شده است.

وی بیان داشت: متأسفانه مردم، غنا و بی نیازی را در تفاخر و تجمل و چشم و هم چشمی ها می جویند در حالی که خداوند آن را در قناعت قرار داده است، از این رو می بینیم هر روز گره های زندگیشان بیشتر می شود چراکه این تجمل گرایی ها و فخرفروشی ها آنان را نیازمندتر کرده است.

حجت الاسلام غفوری نسب با اشاره به آیات ابتدایی سوره تکاثر، افزود: فخرفروشی ها سبب به بازی گرفته شدن افراد در زندگیشان شده چنانکه این بازی تا مرگ و  قبر آنان ادامه می یابد در حالی که ما برای بندگی خدا به این دنیا آمده ایم اما خود را برده دنیا کردیم.

وی در ادامه با اشاره به ساده بودن جهیزیه و اسباب زندگی حضرت زهرا(س)، عنوان داشت: بنگریم که در روزگار امروز فرزندانمان را چگونه و با چه جهازی راهی خانه بخت می کنیم؟ آیا این نوع زندگی رنگ و بویی زهرایی دارد؟

این کارشناس دینی با اظهار تاسف از فخرفروشی ها در زندگی امروز، خاطرنشان کرد: امروز هزینه مراسم ختم و مرگ و میر بیش از هزینه عروسی است زیرا تصور می کنیم با این مراسم آبرویمان را حفظ کرده ایم.

حجت الاسلام غفوری نسب ابراز داشت: خروجی خانه با قناعت حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) فرزندی همچون امام حسین(ع) است حال ببینیم خروجی خانه های ما چیست؟

وی اشاره کرد: مبنای زندگی ما زهرایی نیست بلکه مبنای زندگی ما، نحوه زندگی فلان همسایه و فامیل است به همین سبب گرفتاری هایمان افزون است.

این کارشناس دینی گفت: امام صادق(ع) به فردی که اظهار نیاز کرد و کمک خواست فرمود: به تو کمک خواهم کرد اما بدان با اظهار نیاز در نزد بنده خدا، اقرار می کنی که زمین خورده ای و عزتت را زیر پا می گذاری و آبروی خود را می بری در حالی که حفظ آبروی مؤمن بالاتر از کعبه است پس بدانیم گناه است که آبروی خود را جلوی دیگران بشکنیم از این رو قرض گرفتن از دیگران کراهت دارد.

 وی تصریح کرد: عدم قناعت و طمع انسانهاست که آنان را به ذلت می کشاند، دقت کنیم که بیشتر گلایه های ما از فقر، کفران نعمت است چنانکه امام صادق(ع) رو به فرد نیازمند فرمودند: تو در اوج ثروتی زیرا خداوند محبت ما اهل بیت(ع) را به تو عنایت کرده است.

حجت الاسلام غفوری نسب افزود: در دنیا غیر از محبت خدا به بندگانش دو محبت چشمگیر وجود دارد که یکی محبت والدین به فرزند است و دیگری محبت اهل بیت(ع) به پیروان و دوستدارانشان است، اما بدانید طبق قرآن همین والدین با محبت در قیامت از فرزندشان گریزانند اما اهل بیت(ع) تک تک پیروانشان را شفاعت کرده و به بهشت می برند.

وی تأکید کرد: لازم است هر انسان، متناسب با در آمدش خرج کند نه متناسب با نگاه به زندگی دیگر افراد زیرا در غیر این صورت هر روز نیازمند تر می شود، دقت داشته باشیم که تربیت با قناعت بسیار ارزنده تر از تربیت در تجملات و زیاده خواهی ها است.

این کارشناس دینی در پایان گفت: اگر در عمرمان از کسی هیچ خواهشی نکنیم و تمام حوائج خود را به درگاه الهی ببریم حضورمان در بهشت از سوی پیامبر اکرم(ص) تضمین شده است زیرا خواهش از خلق سبب ذلت و خواهش از خدا سبب عزت بندگان است./9703/202/ب2

ارسال نظرات