۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۱۹۳
یکی از علمای بحرین مطرح کرد؛

انتشار برخی پیام‎ها در فضای مجازی مصداق فساد است

یکی از علمای بحرین نسبت به انتشار برخی پیام کذب یا غیراخلاقی در فضای مجازی بدون تحقیق درباره را نمونه‎ای از نشر فحشا دانست.
آیت الله غریفی از علمای بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین در جمع نمازگزاران مسجد امام صادق(ع) منطقه قفول بحرین، به وظایف علما در برابر مشکلات کشور اشاره کرد و گفت: پس از بررسی واقعیت های جامعه به وجود اشتباهات فراوانی پی بردیم. در صحنه دینی با بدعت و خرافات و نزاع مواجه هستیم، در زمینه فرهنگی وجود افکار و دیدگاه های مغایر دین را مشاهده می کنیم، در زمینه اجتماعی نیز عرف و عادت های ناپسندی گسترش یافته و در صحنه سیاسی کشور هم اقدامات فاسدانه، بحران آفرین و روابط پر تنش حاکم شده است.

وی افزود: چگونگی مواجهه با این مشکلات از اهمیت فراوانی برخوردار است. اگر مواضع صریحی، جدی، صادقانه، آگاهانه و به دور از فشارها و تهدیدها صورت گیرد، می تواند بر این مشکلات فائق آمد. اگر برای حل مشکلات سیاسی از پیچیدگی و بحران آفرینی استفاده شود برای مقابله با آن باید در اوج هوشیاری سیاسی، بررسی دقیق موضوع و نقد پذیری قرار داشت.

این عالم بحرینی با اشاره به اینکه نظام سیاسی از دولت، ملت و قدرت های فعال تشکیل می شود، تصریح کرد: این سه رکن از اهمیت فراوانی در هر کشوری برخوردار هستند اما نباید مسؤولیت های آنها را برابر دانست. مسؤولیت دولت بیش از دو رکن دیگر است و اگر نظام روند صحیحی طی کند ملت و گروه ها نیز در وضع مناسبی قرار می گیرند.

آیت الله غریفی با اشاره به نیازهای کنونی کشور اظهار داشت: بازگشت  اعتماد میان ملت و نظام، پایان بحران ها، استفاده از گزینه گفت وگو به جای گزینه های امنیتی سرکوبگرانه، توقف گفتمان بحران آفرین دولتی و مردمی، عدم به حاشیه راندن نماندهای سیاسی بیدار و آگاه و همچنین وجود گفتمان اطمینان آمیز برای ملت از اصول برقراری آرامش به شمار می آید.

سکوت در برابر اقدامات نادرست به معنای مشارکت در آن است

وی ادامه داد: در مقابل نیز بروز مسائلی نظیر حمایت از اوضاع بحرانی، همکاری با مواضع اشتباه، سکوت در برابر اوضاع نامطلوب و مخالفت با اعتراض نسبت به وضع بحرانی از مسائلی است که در راه اصلاحات سنگ اندازی می کند. کسی که اقدامات اشتباه دینی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتکب نشود اما به حمایت و تأیید آنها بپردازد یا سکوت اختیار کنند نیز در این اشتباهات شریک است.

این عالم بحرینی به پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و ترویج فساد و انحراف و اقدامات نادرست اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: حجم مسؤولیت ها و همچنین مجازات در دنیای امروزی گسترده تر شده است و بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند به عامل انتشار بدعت، خرافات، فساد، اندیشه های اشتباه، خبرهای کذب، اوضاع سیاسی فاسد، فتنه های طایفه ای و اتهامات باطل مبدل شده اند.

وی بر لزوم تفکر و جستجو درباره صحت مطالب پیش از انتشار آنها تأکید کرد و گفت: ما باید پیش از اینکه مطلبی را در فضای مجازی منتشر کنیم به پیامدهای دینی، اجتماعی، سیاسی و ... توجه داشته باشیم تا عامل صدمه دین دین و اخلاق نباشیم چرا که عقوبت الهی در انتظار چنین مسائلی خواهد بود.

این عالم شیعه بحرینی تأکید کرد که یک پیام به افراد مختلف ارسال شده و آنان نیز به ارسال پیام به دیگران می پردازند و بدینوسیله جمع کثیری از مردم با اندیشه های اشتباه و خبر کذب و مطلب فاسد مواجه می شوند و بر این اساس است که فتنه کوری در جامعه منتشر شده که حتی به از دست رفتن جان انسان ها و تخریب جامعه منجر می شود.

آیت الله غریفی پیامدهای ارسال پیام های اخلاقی و محبت آمیز را خواستار شد و افزود: همه ما باید منادی و دعوت کننده به محبت و  تسامح، نزدیکی و همبستگی، همکاری و دوری از دشمنی، عدالت و انصاف، اصلاح و اعتدال، امنیت و ثبات و حافظ جان و مال مردم و ارزش ها باشیم./980/ب901/د

محمدرضا جایروند
ارسال نظرات