۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۷
کد خبر: ۴۸۳۱۸۲

معرفی کتاب فاطمه از نگاه علی در نماز جمعه تهران

دبیر کارگروه تخصصی کتاب دفتر مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران به معرفی کتاب فاطمه از نگاه علی سلام الله علیهما تألیف حجت الاسلام محمد محمدیان پرداخت.
کتاب فاطمه از نگاه علی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مجید صحاف، دبیر کارگروه تخصصی کتاب دفتر مقام معظم رهبری، در بخش معرفی کتاب نماز جمعه این هفته تهران به معرفی کتاب «فاطمه از نگاه علی سلام الله علیهما»، نوشته محمد محمدیان پرداخت.

بر اساس این گزارش، در کتاب فاطمه از نگاه علی سلام الله علیهما ابتدا به بيان علل ناميده شدن آن بانوي بزرگ به نام فاطمه و معناي اين اسم و محبوبيت ايشان نزد خداوند متعال، سپس به سروري ايشان نسبت به همه زنان جهان در اين جهان و جهان باقي، محوريت خشم و رضاي خداوند متعال بر اساس خشم و رضاي فاطمه زهرا و ابعادي از پاكي، طهارت ظاهري و معنوي، عفت، حياء، عصمت، عبادت و علم ايشان پرداخته شده است. در ادامه، نگارنده از منظر امام علي علیه السلام به معرفي شخصيت همسر گرامي ايشان پرداخته، چگونگي ازدواج آن دو با هم و نيز گوشه‌هايي از زندگاني آن دو در كنار هم را توصيف کرده است.

همچنین، نويسنده در این کتاب به برخي  صفات فاطمه زهراسلام الله علیها از زبان امام علي علیه السلام مانند تلاش و زحمت ایشان در خانه، قناعت و زهد ایشان، مظلوميت و حقانيت ايشان، روابط صميمي ايشان با اميرمؤمنان در منزل و مصايب ايشان و چگونگي رحلت و شهادت آن بانوي بزرگ از زبان امام علي اشاره كرده است؛ نویسنده معتقد است، براى ترسیم چهره ملكوتى دُخت رسول خدا صلی الله علیه و آله و تبیین ابعاد شخصیت بى‏ نظیر زهراى اطهر سلام الله علیها كسى بهتر از همسر وی، امیرمؤمنان علیه السلام نمى‏ تواند لب به سخن بگشاید؛ زیرا امام علی علیه السلام از عمق ایمان و صفاى دل فاطمه سلام الله علیها خبر داشت و اوج گرفتن وى را در آسمان معرفت شاهد بود و از تلاطم امواج محبت در سینه دریایى زهرا حکایت‏ها داشت. امیرمؤمنان علیه السلام عظمت روح زهرا را مى ‏شناخت و تعظیم ملائكه بزرگ الهى را مشاهده كرده بود و بر خود می‏ بالید که همسرى همچون زهرا دارد.

در این کتاب، افزون بر ترجمه روان سخنان امام علی علیه السلام، تلاش شده است که با استفاده از آیات قرآن و احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه معصومین علیهم السلام مطالبی در ذیل سخنان آن حضرت بیاید که به فهم بهتر آن سخنان و شناخت جامع تر ایشان کمک کند. این مطالب با عنوان «نکته‌‏ها» در همه فصل ها آمده است.

این کتاب  40 بخش دارد:

چرا فاطمه سلام الله علیها را فاطمه نامیدند؟، بشارتی به دوستداران فاطمه سلام الله علیها، محبوب حبیب خدا، برگزیده زنان جهانیان، بهترین زنان جهانیان، سرور زنان اهل بهشت، خشم خدا برای خشم فاطمه سلام الله علیها، مغفرت؛ پاداش صلوات بر فاطمه سلام الله علیها، حضور فاطمه سلام الله علیها در مباهله، بانوی پاکی و طهارت، بانوی سر تا پا حیا، حفظ حریم‌ها بین زنان و مردان، پاسخ منفی به خواستگاران فاطمه سلام الله علیها، خواستگاری امیرمؤمنان علیه السلام از فاطمه زهرا سلام الله علیها، پاسخ مثبت فاطمه سلام الله علیها، مراسم عقد فاطمه، عقد فاطمه سلام الله علیها در آسمانها، فروش یک زره؛ هزینه ازدواج، لوازم خریداری شده برای خانه عروس، دوران نامزدی، مراسم عروسی، حضور رسول خدا صلی الله علیه و آله در منزل فاطمه سلام الله علیها، صمیمانه ترین روابط بین امیرمؤمنان و فاطمه سلام الله علیهما، کار طاقت ‏فرسای منزل!، کمک امیرمؤمنان در کار منزل، پرهیز از تجمّلات، لب‏‌های خندان فاطمه سلام الله علیها در کنار بستر ارتحال رسول خدا، شعری از فاطمه سلام الله علیها در کنار قبر پدر، داستان تلخ  فدک، تسلّای خاطر فاطمه سلام الله علیها در جریان فدک، مظلومیت فاطمه سلام الله علیها، وصیت‏‌های فاطمه سلام الله علیها در واپسین ساعات عمر، لحظه شهادت فاطمه سلام الله علیها، هنگام غسل و خاکسپاری فاطمه سلام الله علیها، سخنی با رسول خدا، مرثیه‌‏ای پس از بازگشت به منزل، سروده‌‏ای بر سر قبر فاطمه سلام الله علیها، ملاقات فاطمه سلام الله علیها با رسول خدا در روز قیامت، عبور فاطمه سلام الله علیها از صراط و فاطمیون در قیامت.

دفتر نشر معارف کتاب «فاطمه از نگاه علی سلام الله علیهما» را در 248 صفحه، با شمارگان 1500 نسخه و قیمت 10000 تومان منتشر کرده است.

گفتنی است، حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که «شرحه شرحه»، «روایت دریا» و «برادری داشتم که...» (هر سه از کانون اندیشه جوان) از آثار منتشر شده اوست.

یادآور می شود، علاقه ­مندان می­ توانند کتاب «فاطمه از نگاه علی سلام الله علیهما» را از طریق پایگاه اطلاع رسانی پاتوق کتاب به نشانی اینترنتی ketabroom.ir و یا از طریق دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004)، فروشگاه‌های پاتوق کتاب تهران (02188911212)، پاتوق کتاب قم (02537735451) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی تهیه کنند./920/پ 202/ ق

 

ارسال نظرات