۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۴۸۳۱۷۷
بنیانیان مطرح کرد؛

بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ریشه فرهنگی دارد

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی این شعار که اگر مشکلات اقتصادی حل شد بسیاری از مشکلات فرهنگی حل می شود را ناقص و غیر علمی خواند.
حسن بنيانيان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن بنیانیان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به تبیین مسؤولیت پدر و مادر نسبت به تربیت فرزندان در شرایط جدید پردخت و از خانواده به عنوان مهم ترین نهاد سازنده جامعه در روند پیشرفت کشور نام برد.

وی در ادامه با بیان اینکه براساس محتوای آمار، متأسفانه هرچقدر به شهرهای بزرگ و مناطق مرفه نشین نزدیک تر می شویم نسبت طلاق بیشتر می شود و هرچه افراد تحصیلکرده تر می شوند آسیب های درون خانواده ها هم بیشتر می شود، این وضعیت را  نگران کننده خواند.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هر چه جامعه در روند پیشرفت و تولید ثروت تلاش کند، جامعه شهرنشین تر می شود و مردم تحصیلکرده تر می شوند، در اینجا دولتمردان باید نقش خود را به درستی انجام دهد.

وی اظهار داشت: دولتمردان، اگر در شرایطی که مردم سالاری دینی داریم بخواهند در تصمیمات خود توجه داشته باشند و در دام دشمن قرار نگیرند و پیرو آن توده مردم باید در موقعیت های مختلف مطالبات متعادلی از نمایندگان مجلس، دولت و نمایندگان قوه قضائیه داشته باشند.

بنیانیان با اشاره به فرایند جهانی شدن، جهانی سازی، تهاجم فرهنگی  و کارکرد رسانه های نوین، گفت: متأسفانه از اول انقلاب گرایشات و علائق اقتصادی محور شده است و کمتر تحولات فرهنگی در مطالبات مردمی منعکس می شود و تنها مقام معظم رهبری و برخی از دلسوزان عرصه فرهنگ مرتبا درباره مسائل فرهنگی هشدار می دهند.

وی عدم اتحاد در مطالبات را یکی از مشکلات جدی در این مقطع خواند و گفت: نمایندگان مجلس، کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر برای جمع آوری رأی به صورت افراطی مردم را خطاب قرار می دهند که شما بهترین مردم دنیا هستید و همه اشکال ها در مسؤولان است.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانان را خطاب قرار داد و ابراز کرد: اگر سخنرانان بخواهند منصفانه حرف حقیقت را بزنند هم باید به مسؤولان تذکر دهند هم به مردم که وقتی این تذکرات داده شد به موقع مطالبات منطقی از طرف مردم نسبت به مسؤولان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه مسؤولان تنها مشکلات اقتصادی را مطرح می کنند، در حالی که بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ریشه فرهنگی دارد، این شعار که اگر مشکلات اقتصادی حل شد بسیاری از مشکلات فرهنگی حل می شود را ناقص و غیر علمی خواند که برای انقلاب اسلامی ایران بحران ایجاد می کند.

بنیانیان گفت: اگر می بینید امروز دانشجو از استاد خود مطالبه ندارد که چرا به ما درسی نمی دهی که بتوانم با آن درس مشکلی از جامعه حل کنم، حاصل یک معضل فرهنگی تاریخی است که صد سال است در این کشور افرادی درس می خوانند تا مدرک بگیرند، میزی پیدا کنند، کار نکنند و حقوق بگیرند.

وی تأکید کرد: اگر اقتصاد مقاومتی آنطور که حضرت آقا انتظار دارند تحقق پیدا نمی کند ریشه مشکلات آن بخش مهمی در روحیه، بینش و ‌الگوهای رفتاری ما در تعاملات اجتماعی است.

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به طرح بحث مهندسی فرهنگی از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: حضرت آقا تأکید کردند که وقتی گفتیم مسائل اقتصادی و دیگر مسائل باید پیوست فرهنگی داشته باشد به این معنا است که وقتی یک حرکت اساسی در زمینه اقتصاد، سیاست، سازندگی، تولید و پیشرفت علم می خواهیم انجام دهیم باید متوجه لوازم فرهنگی آن باشیم.

وی با بیان اینکه چرا مردم از نمایندگان مجلس درباره عدم اجرای این فرمان از سوی دولت ها سؤال نمی کنند، تصریح کرد: ریشه مشکلات اقتصادی ما در تنبلی ملی است که در بسیاری از افراد وجود دارد، هر کسی برای استخدام دنبال پارتی است و بعد از استخدام نیز دنبال حل مشکلات مردم نیست./920/پ202/ی

ارسال نظرات