۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۴۸۳۱۴۸
حجت الاسلام والمسلمین ارسطا مطرح کرد؛

عمل به فضایل اخلاقی واجب کفایی است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه عمل به فضایل اخلاقی در محیط خانه و جامعه از اهمیت بسیاری بر خوردار است، گفت: عمل به فضایل اخلاقی صرفا مستحب و مباح نیست بلکه واجب کفایی است.
بازدید حجت الاسلام والمسلمین ارسطا از خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ارسطا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران شامگاه پنجشنبه در«همایش ملی جنسیت و خانواده از دیدگاه علامه طباطبایی» که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با بیان اینکه عمل به فضایل اخلاقی در محیط خانه و جامعه از اهمیت زیادی بر خوردار است، گفت: عمل به فضایل اخلاقی صرفا مستحب و مباح نیست بلکه واجب کفایی است.

وی افزود: وظایف زوجین در برابر یکدیگر را معمولا به وظایف حقوقی و اخلاقی تفکیک می کنند و منظور از وظایف حقوقی، الزامات ایجابی و سلبی یا واجبات و محرماتی است که متوجه زوجین بوده و می توان  آنها را از نظر حقوقی مورد پیگرد قرار داد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: منظور از پیگرد قانونی این است که این امور ضمانت اجرایی مشخص مادی دارد، در حالی که وظایف اخلاقی اگر چه در کنار امور غیر الزامی، الزاماتی دارد ولی از نظر مادی از ضمانت اجرای مادی برخوردار نیست.

کارشناس رادیو معارف با بیان اینکه خانواده از محبوب ترین نهادها در اسلام است و بسیاری از نهادهای اسلامی دیگر بر پایه این نهاد بنا شده اند، ادامه داد:  تنها با رعایت وظایف حقوقی نمی توان این نهاد مقدس را پا برجا نگهداشت بنابراین در اینجا نیاز به اخلاق ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا اظهار کرد: بر همین اساس نمی توان به مباح و مستحب بودن تکالیف بسنده کرد و باید دقت کرده که به استناد قاعده «آمرون بالمعروف» می توان بسیاری از قواعد اخلاقی را در این حوزه وارد کرد و از آنها به واجب یاد کرد؛ بنابراین می توان عمل به وظایف اخلاقی را به جای مستحب و مباح واجب کفایی عنوان کرد.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه بسیاری از مسلمانان در روابط خانوادگی خود به وظایف حقوی بسنده می کنند و وظایف اخلاقی را کنار می گذارند، گفت: به این ترتیب نمی توان چنین جامعه ای را یک جامعه اسلامی نامید؛ زیرا شاخصه جامعه اسلامی عمل به اخلاق و فضایل اخلاقی است، بنابراین همانطور که بیان شد عمل به فضایل اخلاقی در جامعه اسلامی از حد مستحب فراتر رفته و به واجب کفایی می رسد و منظور از واجب کفایی در حدی است که بتوان آن جامعه را از نظر عرفی یک جامعه اخلاقی نامید.

کارشناس رادیو معارف یادآور شد: بنابر دیدگاه علامه طباطبایی قوانین اجتماعی، تنها در صورتی سودمند هستند و سعادت فرد و جامعه را تأمین می کنند که براساس فضایل اخلاقی تأسیس شده باشند و فضیلت ها خود بر پایه توحید استوار است و به این استناد می توان فضایل اخلاقی را واجب کفایی دانست./968/پ202/ی

ارسال نظرات