۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۴۸۳۱۳۸
رییس مجلس نمایندگان منطقه ای اندونزی:

اندونزی الگوی موفقی در زمینه دموکراسی اسلامی است

رییس مجلس نمایندگان منطقه ای اندونزی با اشاره به ویژگی های این کشور، دموکراسی را بهترین شیوه حکومت و رسیدن به وحدت در اندونزی دانست.
محمد صالح رییس مجلس نمایندگان منطقه ای اندونزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد صالح، رییس مجلس نمایندگان منطقه ای اندونزی که به همراه هیأت بلند پایه ای از نمایندگان مجلس این کشور به دعوت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی به ایران سفر کرده است، پیش از ظهر امروز در نشست علمی اسلام و مردم سالاری دینی در دانشگاه ادیان و مذاهب به سخنرانی پرداخت.

محمد صالح با بیان این که اندونزی بیشترین مسلمانان را دارد به حاکمیت دموکراسی در این کشور اشاره کرد و ابراز داشت: با توجه به چند فرهنگی و چند قومییت بودن کشور اندونزی ما توانسته ایم با استفاده از دموکراسی کشور را بدون هیچ چالشی اداره کنیم.

وی اظهار داشت: اندونزی 260 میلیون جمعیت دارد که 87 درصد مسلمان هستند و 7 درصد پروتستان و 2.5 درصد کاتولیک و همچنین دیگر ادیان و مذاهب و با این که اکثریت مسلمان هستند ولی اسلام در نظام سیاسی حاکم نیست.

رییس مجلس نمایندگان منطقه ای اندونزی افزود: اندونزی از نظر نظام سیاسی اسلامی نیست ولی آرمان های اسلامی و دینی دارد زیرا لازمه دموکراسی آزادی بیان، آزادی انتخاب و رأی دادن مردم و به رسمیت شناختن اقلیت های قومی است و با این تعریف از دموکراسی کشور اندونزی الگوی موفقی از دموکراسی در اسلام است.

وی با اشاره به نمونه ای از ترکیب دموکراسی و اسلام در اندونزی ابراز داشت: در انتخابات شهردار جاکارتا یک کاندیدا مسلمان است و کاندیدای دیگر غیر مسلمان و فضای دموکراسی برپا است و علما هم برای حمایت از کاندیدای مسلمان تبلیغ می کنند و تمام این ها زیر نظر قوانین اندونزی است.

محمد صالح افزود: در انتخابات شهرداری رأی گیری به صورت مستقیم است و علما با توجه به فضای دموکراسی مردم را دعوت به رأی دادن به کاندیدای مسلمان می کنند؛ همین نوع انتخابات در انتخاب رییس کشور هم وجود دارد و این سیستم دموکراسی مورد استقبال و قبول مردم اندونزی است و تا کنون هم نشده است که فردی غیر مسلمان رییس کشور شود.

وی در پاسخ به این سؤل که رابطه بین لیبرال دموکراسی و سوسیال دموکراسی در اندونزی چیست، ابراز داشت: دموکراسی که در اندونزی است نقاط مشترکی با دموکراسی سوسیال و لیبرال دارد ولی در قانون اساسی بر یگانگی خداوند تأکید داریم و معتقد به توحید هستیم و این تفاوت میان دموکراسی ما و دیگران است.

رییس مجلس نمایندگان منطقه ای اندونزی در پاسخ به این سؤال که اصول اسلام تا چه اندازه در دموکراسی اندونزی حاکم است، ابراز داشت: با توجه به جمعیت مسلمان در اندونزی، رنگ و بوی اسلام در دموکراسی ما پر رنگ تر از ادیان دیگر است و قانون اساسی اندونزی بیشتر بر وحدت و همبستگی در اندونزی تأکید دارد.

وی خاطرنشان کرد: لازمه قانون اساسی اندونزی این است که هر دینی می تواند در آینده کشور تأثیرگذار باشد ولی قوانین اسلامی هم کمرنگ نیست؛ فضای دموکراسی سبب شده است که در شهر آجه قوانین اسلامی برپا است و قانون خاص خود را دارد و همچنین فضای آزاد اندونزی برخی قوانین را هم به سمت اسلامی شدن برده است و برای مثال حتما باید غذای حلال در کشور توزیع شود./843/ب202/د

ارسال نظرات