۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۰
کد خبر: ۴۸۳۱۳۲
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران:

هرگز نمی توان برای جنسیت اصالت ذاتی و ماهوی قائل شد

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه نمی توان جنسیت را به صورت حقیقی تعریف کرد، گفت: نمی توان برای جنسیت اصالت ذاتی و ماهوی قائل شد.
جمیله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جمیله علم الهدی، عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران شامگاه پنجشنبه در« همایش ملی جنسیت و خانواده از نگاه علامه طباطبایی(ره)» که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به اینکه نظریات فروید در غرب الگوی نظم و ساماندهی اجتماعی خانواده بود، گفت: نظریات فروید جوامع غربی را به فردگرایی و عدول از الگوی خانواده کشاند.

وی افزود: زمانی که در غرب محور مناسبات اجتماعی با اتکا به دیدگاه فروید از خانواده به فردگرایی  تغییر پیدا کرد در نتیجه زنان و مردان در این جوامع به نوعی رقابت کشانده شدند و رقابت در زمینه کسب قدرت و ثروت موجب شد که در این جوامع رویکردها و جنبش های فمنیستی شکل بگیرد؛ زیرا زنان در این رقابت قدرت و ثروت نمی خواستند که سهمی کمتر از مردان داشته باشند.

دکترای فلسه و تعلیم و تربیت اسلامی با بیان اینکه متأسفانه فروید هیچگاه در نظریات خود تعریف دقیقی از جنسیت ارائه نمی کند، گفت: بزرگترین ایراد وارد شده بر فروید نیز همین موضوع است.

علم الهدی با تأکید بر اینکه متأسفانه با ورود جنبش های فمنیستی به ایران پس از انقلاب نیز عده ای به تبعیت از این جنبش ها اسلام را در مقابل زن و جنس زن قرار دادند، افزود: در قرآن کریم هیچ تعبیر جنسیتی وجود ندارد و قرآن کریم همیشه بر مفهوم زوجیت تأکید می کند و آیات قرآن کریم نیز مؤید این موضوع است.

وی افزود: براساس این موضوع که قرآن کریم تعبیر به مفهوم زوجیت می کند باید دقت کرد که زوجیت تنها مخصوص به انسان ها نبوده بلکه به تمامی مخلوقات اختصاص دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه قران کریم همیشه بحث از سماوات و ارض و زوجیت می کند، تصریح کرد: به این ترتیب مفهوم زوجیت قرآن کریم در برابر بسیاری از اصطلاحات و مفهوم های امروزی یعنی مفهوم سیستم و پساسیستماتیک قرار می گیرد؛ چرا که سیستم یعنی مدیریت عوامل درونی به وسیله عوامل بیرونی در راستای رسیدن به یک هدف در حالی که مفهوم زوجیت چنین بار معنایی ندارد.

علم الهدی با تأکید بر اینکه براساس آنچه که بیان شد نمی توان جنسیت را به صورت حقیقی تعریف کرد و نمی توان به طور دقیق بیان کرد که این مفهوم حقیقی یا اعتباری است، اظهار کرد: دلیل این موضوع این است که اگر بخواهیم زن را مجموعه ای از عواطف و احساسات تعریف کنیم با واقعیت زندگی که یک زن در هنگامی که همسر خود را از دست می دهد و برای نجات زندگی و فرزندان مانند مردان وارد بازار کار شده و مردانه با مشکلات جنگیده و به مقابله بر می خیزد با تعریف بیان شده، متناقض می شود؛ همچنین گاهی این موضوع اتفاق می افتد که یک مرد به شدت دچار احساسات و عواطف شده و حالتی زنانه دارد؛ بنابراین نمی توان به صورت دقیق جنسیت را تعریف کرده و میان خصوصیات زن و مرد تفاوت گذاشت.

وی افزود: براساس آنچه که بیان شد به استناد نظریه حرکت جوهری و تشکیک وجود ملاصدرا در مکتب حکمت متعالیه نیز نمی توان خط کشی افراطی و تفکیک کاملا ثابت و مشخصی از جنسیت ارائه داد و به عبارت دیگر مکتب متعالیه با تفکیک های سخت و خط کشی ها افراطی خصوصا به استناد نظریه حرکت جوهری کاملا مخالف است.

دکترای فلسفه و تعلیم و تربیت اسلامی یادآور شد: بنابراین به استناد مکتب حکمت متعالیه و نظریه حرکت جوهری نمی توان برای جنسیت اصالت ذاتی و ماهوی قائل شد./968/پ202/ی

ارسال نظرات