۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۴۸۳۱۱۵
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده تبیین کرد؛

اهمیت دیدگاه های علامه طباطبایی در حوزه جنسیت

حجت الاسلام زیبایی نژاد با اشاره به اهمیت دیدگاه های علامه طباطبایی در حوزه جنسیت، گفت: علامه طباطبایی بستر نظریه پردازی جنسیتی را برای علما فراهم کرده است.
محمدرضا زیبایی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا زیبایی نژاد، رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در همایش ملی «جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره)» که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به این که علامه طباطبایی(ره) در دورانی متولد شده و می زیسته اند که محل تلاقی اندیشه و تفکرات مختلف در دوران معاصر بوده اند، گفت: مقطع زمانی که زندگی ایشان محل تلاقی چند جریان فکری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده است که همین موضوع سبب شده که ایشان در عرصه ها و علوم مختلفی نظریه پردازی کرده و دست به قلم شود.

وی با بیان اینکه دوران طفولیت علامه طباطبایی با شکل گیری جریان مشروطیت در داخل کشور همراه بوده است، گفت: جریان مشروطه نقطه عطف تاریخ ایران از جهت ارتباط جامعه ایران با جهان غرب و ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی جدید است.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با تأکید بر اینکه متعاقب عصر مشروطه، پرسش ها، شبهات و پدیده های اجتماعی جدیدی در جامعه مطرح می شود، گفت: همین موضوع ذهن علامه را به فکر واداشته تا برای پرسش های گوناگون به دنبال پرسش باشد و همچنین باید به این نکته دقت کرد که دوران جوانی علامه طباطبایی مصادف با جنگ جهانی اول بوده است که جنگ جهانی نیز مانند نهضت مشورطه به دنبال خود پرسش های زیادی را در جامعه ایجاد کرد.

حجت الاسلام زیبایی نژاد با بیان اینکه در اوایل قرن بیستم جریان های مارکسیستی به دولت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی تبدیل می شود، گفت: این مسأله زمینه ساز ایجاد جریان تمایل به کمونیسم، الحاد و چپ گرایی در کشور ما می شود که محصول انقلاب اکتبر روسیه است.

وی افزود: با توجه به اینکه جوانی علامه طباطبایی به عنوان یک طلبه در عراق سپری شده است باید جریان روشنفکری و نهضت های جدیدی که در جهان عرب شکل گرفته بوده و آثار شخصیت هایی نظیر محمد عبده، سید قطب و رشید رضا به دست ایشان رسیده بوده باشد.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: جنگ جهانی دوم در مقطع چهل سالگی عمر علامه طباطبایی به وقوع پیوست و مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و پرسش های نوظهوری را برای ما بوجود می آورد و با توجه به اینکه دهه 20 با اوج تمایلات به الحاد و روشنفکری در ایران روبه رو بود علامه طباطبایی در این مقطع زمانی که دست پرورده علمای بزرگ شیعه در عرصه فقه، فلسفه و عرفان بوده است، احساس مسؤولیت می کند و وارد عرصه علم و اندیشه می شود.

حجت الاسلام زیبایی نژاد: یکی از مهم ترین آثاری که در قرن بیستم در عرصه های فکری تدوین می شود را کتاب«اصول فلسفه و روش رئالیسم» علامه طباطبایی عنوان کرد و گفت: این کتاب محصول مباحثی است که علامه برای طلاب بیان کردند و باید دقت کرد که علامه با نگارش این اثر و تفسیر المیزان نه تنها فرزند زمانه خود بوده بلکه بستر نو اندیشی را  برای طلاب و فضلای علوم دینی در همه زمان ها و اعصار فراهم کرده است.

وی افزود: مباحث جنسیتی که علامه طباطبایی مطرح کردند، برای دهه 30 است و بیشتر در ذیل تفسیر آیه 228 سوره بقره مطرح شده است.      

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه قم با بیان اینکه علامه طباطبایی با مباحث موج اول فمینیسم مواجه بوده است، گفت: موج دوم فمینیسم برای دهه 6 است که علامه طباطبایی مطالبات زنانه جدید را مشاهده کردند؛ اما با نظریه های جنسیتی مواجه نشدند.

وی گفت: تفسیر المیزان نخستین تفسیر کامل قرآن با روش تفسیری قرآن به قرآن محسوب می شود و مهم ترین اثری که در چند قرن اخیر در جهان تشیع تدوین شده و جزء دو تفسیر مهم جهان اسلام محسوب می شود، تفسیر المیزان علامه است.

رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به اینکه نظریات علامه طباطبایی در حوزه جنسیت برای ما اهمیت بسیاری دارد، گفت: علامه طباطبایی قدم هایی را در راستای نظریه جنسیت برداشتند و سعی کردند مباحث جنسیتی و خانوادگی را صورت برداری کنند و یک چهارچوبی برای فهم مسائل زنان و تحلیل مشکلات زنان و خانواده ایجاد کنند.

وی افزود:  نمی شود به طور قطع بیان کرد که علامه طباطبایی نظریه پردازی جنسیتی کرده است؛ اما قدم های مؤثری در راستای نظریه پردازی جنسیتی برداشته اند و عناصر مهمی از این نظریه پردازی را به دست آورده اند که برای اندیشمندان و پژوهشگران این عصر و دوره در راستای نظریه پردازی جنسیتی مفید فایده است./968/پ202/ی

ارسال نظرات