۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۴۸۳۰۴۰
با حضور آیت الله مکارم شیرازی؛

بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس آغاز به کار کرد

همایش بین المللی خمس و نقش آن در تعالی فرهنگی جامعه با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد و بنیاد بین المللی احیای خمس آغاز به کار کرد.
همایش بین المللی خمس همایش بین المللی خمس همایش بین المللی خمس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بین المللی خمس و نقش آن در تعالی فرهنگی جامعه با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی، جمعی از نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه و اساتید حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد.

بر این اساس، در این همایش آیات سید محمد حسینی قزوینی، علیرضا اعرافی، غلامعلی نعیم آبادی، فقیه یزدی، حجج اسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی، عبدالکریم عابدینی، صمصام الدین قوامی، استاندار قم و جمعی دیگر از اساتید حوزه و دانشگاه و مسؤولان حضور داشتند.

همچنین در این مراسم با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی و جمعی از مسؤولان بنیاد بین المللی، فعالیت رسمی بنیاد بین المللی احیای فرهنگ خمس آغاز شد.

در این مراسم حجت الاسلام عباس نصیری فرد دبیر همایش گفت: در طول تاریخ شیعه به ویژه در دوران غیبت خمس نقش بسزایی در گسترش تشیع و معارف اهل بیت(ع) و حفظ میراث شیعی داشته است.

وی افزود: تقویت و بالندگی علمای شیعه، پرورش روحانیان، آموزش طلاب علوم دینی، تألیف و تدوین و تکثیر کتب شیعی، احداث بناهای عظیم همانند مسجد و حوزه، بناهای عام المنفعه همانند بیمارستان ها، درمانگاه ها، حمایت از شیعیان محروم، کمک به نهضت های شیعی مبارز تنها بخشی از  ظرفیت عظیم خمس است.

دبیر همایش بین المللی خمس با بیان این که امروزه تردید افکنی ها و شبهه سازی های دشمنان علیه خمس از دو جبهه به جامعه تزریق می شود، ابراز داشت: وهابیت با القای شبهات متعدد در اصل مشرعیت خمس به تضعیف جایگاه خمس در  جامعه می پردازد.

وی عنوان کرد: از سوی دیگر جریانات سکولار مخالف دین با تردید در اصل پرداخت خمس و شیوه مصرف آن به مقابله با این واجب الهی آمده اند، حجم شبهات و حملات به خمس با هدف تخریب رابطه مرجعیت با مردم به اندازه ای است که تلاش مراکز فرهنگی و افراد نتوانسته  مقابله درخوری با این حملات انجام دهد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: فقدان مجموعه ای که متولی صورت بندی علمی شبهات در محتوا و در ساختار باشد وجود نداشته که با استفاده از توانمندی حوزه و دانشگاه بتواند به صورت عمیق به رویایی شبهات برود، در جهت گسترش فرهنگ خمس آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان که سال ها در این زمینه دغدغه داشت بنیاد بین المللی خمس را تأسیس کرده است.

در ادامه حضرت آیت الله مکارم تبیین تبلیغات سوء دشمن درباره خمس را ضروری خواند و گفت: مردم مسائل و سؤالات پیچیده ای درباره خمس دارند که در این گونه همایش ها باید برای آن ها تبیین شود.

وی اضافه کرد: دشمنان می گویند با زدن ریشه های خمس قدرت مرجعیت را می توان از بین برد، دشمن درصدد از بین بردن قدرت مرجعیت با زدن خمس است، وهابی ها و سکولارها برای این برنامه می سازند و می گویند مراجع قدرتی دارند که روی پای خود می ایستند و ممکن است که از آن ها امامی پیدا شود حکومت طاغوت را سرنگون کرده و انقلاب را تشکیل دهد، مسأله خمس خیلی حساسیت دارد و باید روی آن کار بیشتری کنیم و سؤالات را کاملا پاسخ دهیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: سؤال می شود که آیا مراجع تقلید از خمس در زندگی شخصی استفاده می کنند یا نه، تا جایی که بنده خبر دارم مراجع گذشته و امروز تا جایی که بتوانند دست به خمس نمی زنند و از طریق دیگر نیاز خود را تامین می کنند، زندگی بنده بر محور حق تألیف کتاب هایم است، خود بنده ابدا کاری به خمس نداشته و از راه حق تألیف زندگی را پیگیری می کنیم و حتی خمس هم پرداخت می کنیم.

وی افزود: حتی به فرزندان خود سفارش کردیم که باید سال خمسی خود را لحاظ کنند تا از کودکی به اهمیت مساله خمس پی ببرند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: اگر همه مردم و شیعیان وظیفه خود را درباره خمس انجام دهند صدای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به نقاط گوناگون عالم خواهد رسید، متأسفانه عده ای غافل شدند و شبهات جلوی آن ها را گرفته است، اگر واقعا جا بیفتد در تمام دنیا می توان صدای اسلام و مکتب اهل بیت را رساند؛ معارف مکتب اهل بیت به اندازه ای جاذبه دارد که اگر تبیین شود عالم گیر خواهد شد.

سپس آیت الله اعرافی ابراز داشت:  عبادت در منطق اسلام تنها تأمین کننده ارتباط انسان با خدا نیست بلکه در شعاع آن باید ارتباط با جامعه و نیازمندان و تأمین مصالح عالیه اجتماعی انجام شود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که اگر بخواهیم نظام اقتصادی اسلام را تحلیل کنیم خمس و زکات جایگاه رفیع و بلندی دارد، اظهار داشت: نظام اقتصادی اسلام نظامی است که بخشی از آن با قصد قربت انجام می گیرد و عبادت می شود، اگر نظام فرهنگ و اجتماعی اسلام را تجلیل کنیم باز هم خمس مؤلفه مهم در تنظیم روابط اجتماعی و کاهش آسیب های اجتماعی و گشایش درها برای ارتقای فرهنگی جامعه قرار دارد.

وی ادامه داد: نظام فرهنگی و اجتماعی اسلامی با خمس جان می گیرد، اسلام در ذات خود دینی سیاسی است، خمس در اینجا پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام بوده است، خمس همزمان در نظام عبادی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی اسلام جایگاه دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ابراز داشت: اگر این 4 نظام در کنار هم قرار گیرد مجموعه نشان دهنده نظامات کلان اسلام خواهد بود، خمس دارای فلسفه بسیار مهم الهی و در عدالت اجتماعی و اقتصادی است، با نشر فرهنگ خمس فاصله های طبقاتی کاهش پیدا می کند، اگر همه مکلفان به فریضه خمس عمل کند بخش بسیاری از آسیب های اجتماعی حل می شود.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: رونق درس های خارج ناظر به نیازهای نو وظیفه حوزه است، همچنین نیازمند تحقیقات کلامی و فسلفه شناسی خمس داریم که باید کارهای بهتری انجام شود.

در ادامه آیت الله نعیم آبادی رییس این همایش گفت: فرهنگ متعالی خمس برای ترویج و تبیین نیازمند اقدام و عزم همگانی است، خمس جایگاه ویژه ای در مکتب دارد.

وی افزود: اگر مرزهای دینی آسیب ببیند حوزه و روحانیت باید پاسخگو باشد، آیا آنچه که لازم است درباره خمس گفته ایم، چقدر درباره خمس در منابر سخن گفتیم و چقدر درباره آن کتاب نوشتیم، کسی که باید پاسخ نیازهای مردم و جامعه رو  بدهد روحانیت است.

رییس همایش نقش خمس در تعالی جامعه اظهار داشت: ما هم در حد توان خود وارد کار شدیم و برنامه هایی را آغاز کردیم، انگیزه دیگر شبهات و حملاتی شدیدی است که دشمن علیه این مهم انجام می دهد، حملات از ناحیه سکولارها و وهابیت خبیث انجام می شود، باید مردم را در برابر این شبهات آگاه کرد.

وی ادامه داد:  4 هزار و 700 اتاق فکر در کل دنیا علیه جهان اسلام و در رأس آن ها ایران اسلامی فعالیت می کند، 2 هزار و500 اتاق فکر در آمریکا قرار دارد که می خواهند اسلام را بزنند و کاری کنند که مردم از اسلام فاصله بگیرند و به سراغ جاهای دیگر بروند.

در پایان هم حسن سبحانی استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران و عبدالامیر السلیمانی دیدگاه های خود را درباره مسائل اقتصادی اسلام و نقش خمس در پیشرفت جامعه بیان کردند.

همچنین از آقایان محمد نیازی، محمد کرم نیا، رحمان عشبیه، حسین خلجی، احسان الله درویشی و سید حسن حسینی در بخش مقالات تقدیر به عمل آمد./1323/پ202/ی

ارسال نظرات