۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۴۸۳۰۱۸
استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

خمس عامل پیشرفت جامعه اسلامی است

استاد دانشگاه با بیان این که خمس عامل پیشرفت دادن به مردم است، گفت: وقتی فقر نباشد امکان خرج کردن خمس در مسیر دیگر نیازهای جامعه اسلامی فراهم می شود.
حسن سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی خمس و نقش آن در تعالی فرهنگی جامعه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: هرگاه برای مردم امکان کار و به دست آوردن درآمد بیشتر فراهم و متأثر از آموزه های دینی باشد به صورت طبیعی یک حرکت به سمت پیشرفت و تعالی که با آموزه های دینی سرشته شده است آغاز می شود.

وی افزود: حرکت از فضای عقب افتاده و فقر و رفتن به سمت تعالی و پیشرفت زمانی بهتر تداعی می شود که تحت تأثیر و دستور آموزه های دینی باشد، می شود ادعا کرد با تکیه بر روایاتی که وجود دارد چون در دوره پیشرفت عدم تعادل هایی دیده می شود که باید کمتر شود.

سبحانی با بیان اینکه جامعه ای که پیشرفت را تجربه می کند زمینه عدالت را برای خود فراهم می کند، اظهار داشت: جامعه عادلانه بستر مناسبی برای اجرای احکام الهی است، این بدان معنا نیست که در جامعه غیر پیشرفته و مقدماتی اجرای احکام الهی ممکن نیست.

وی ادامه داد: اجرای احکام الهی به زمینه ها، مقدمات و ابزارهایی نیاز دارد، هرگاه این مقدمات و ابزارها از جمله ابزارهای مادی بیشتر فراهم شود تحقق احکام هم در رفتار مردم بیشتر نمایان می شود، به صورت طبیعی فقر بستر رشد فضائل نیست.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این که فقر حتی می تواند جامعه را به کفر بکشاند، ابراز داشت: اسلام منطقا ضد فقر است و به تعبیر امروزی توسعه یافتگی و پیشرفت نامیده می شود، کار و کوشش کردن و مبارزه با فقر از برنامه های عملیاتی اسلام است که زمینه ساز عدالت می شود.

وی عنوان کرد: انسان متدین محصول جامعه ای مبتنی بر عدالت است، عدالتی که با قانون اسلامی ارتقا یافته و توسعه پیدا کرده است، خمس درآمد مردم است که اگر مازادی داشت برای خمس تعلق می گیرد، در جامعه فقیر پس انداز کم است و در نتیجه خمس هم کم می شود از این رو با توجه به فقری که در جامعه وجود دارد منابع خمسی و مانند آن عمدتا صرف تأمین فقرا به صورت نسبی خواهد شد.

سبحانی خاطرنشان کرد: در توسعه یافتگی پس انداز زیاد است چون مردم درآمد کافی دارند، وقتی پس انداز زیاد باشد خمس هم زیاد است و چون وضعیت مالی مردم خوب است پرداخت خمس به فقرا از نظر عینی یا از موضوعیت می افتد یا کم می شود.

وی اضافه کرد: خمس عامل پیشرفت دادن به مردم است و امتیاز بزرگی برای مردم به شمار می رود، وضعیت اقتصادی مناسب نمی شود مگر این که با تحقیقات و آموزش همراه باشد، وقتی فقر نباشد امکان خرج کردن خمس در مسیر دیگر نیازهای جامعه اسلامی فراهم می شود./1323/پ202/ی

ارسال نظرات