۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۴۸۳۰۰۴
از سوی استاد عرفان حوزه علمیه قم؛

ایده علمی عرفان در آیینه قرآن و روایات ارائه شد

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ایده علمی «عرفان در آیینه قرآن و عترت» را در مقام بیان خاستگاه عرفان اسلامی بر دو امر «فطرت و نوع خلقت انسان» و «فرهنگ غنی و تعالیم ناب اسلامی» ارائه کرد.
عرفان در آیینه قرآن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی با موضوع«عرفان در آیینه قرآن» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین حسن رمضانی و نقد حجج اسلام سید محمد غروی و عسکری سلیمانی امیری در تالار شیخ طبرسی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن برگزار شد.

حجت الاسلام رمضانی در ابتدای این نشست ابراز داشت: این اثر تحت عنوان «عرفان در آیینه قرآن و روایات» از پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآن، زیر مجموعه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به اهل تحقیق و پژوهش تقدیم شده است.

وی ادامه داد: این اثر بر آن است تا روشن سازد عرفان اسلامی ـ چه در بعد نظری و چه در بعد عمل ـ امری وارداتی و بیگانه با معارف قرآن و عترت نیست، بلکه از اصالت و استقلال برخوردار بوده و به هیچ مکتب و مرامی جز مکتب اسلام و هدایت ها، اشاره ها، لطایف و حقایقی که در نصوص و متون دینی وجود دارد، مدیون و وابسته نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: این ویژگی ها به به رغم این است که حالات و ادراکات عرفانی را همچون عقلانیت و تعقل، به طایفه، ملیت و دینی خاص مخصوص ندانسته، بلکه آن ها را از جمله ویژگی ها و کمالات انسان بما هو انسان محسوب می کند.

وی با بیان این که دین مبین اسلام خاتم ادیان و کامل ترین دین الهی است، گفت: دین مبین اسلام تمام ابعاد وجودی، انسان ها را تحت پوشش قرار داده و در همه میدان ها، برای همگان درس، آموزه و تعلیم دارد.

استاد برجسته عرفان حوزه علمیه قم تأکید کرد: این دین الهی بُعد کمالی انسان را از یاد نبرده که هیچ، بلکه آن را بالاترین قله ای می داند که باید توسط انسان های لایق و مستعد فتح شود و از این رو برای به فعلیت رسیدن آن بهترین برنامه ها را ارائه کرده و بهتر از هر دین و مکتبی و بدون هیچ آسیب و آفتی، به خوبی از عهده آن برآمده است.

وی در ادامه افزود: این اثر در مقام بیان خاستگاه عرفان اسلامی بر دو امر تکیه و تأکید می کند؛ نخست فطرت و نوع خلقت انسان ها است که ایجاب می کند هر انسانی بتواند به اندازه قابلیت و تلاشش، ذوقیات و کمالات اعرفانی را تجربه کرده و آن ها را در خود شکوفا سازد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی اظهار داشت: دوم، فرهنگ غنی و تعالیم ناب اسلام، قرآن و روایات اهل بیت(ع) است که مطمئن ترین بستر و بهترین عامل برای رشد و به فعلیت رسیدن قابلیت های انسانی بوده و می تواند انسان ها را با بهترین شیوه و مصون ترین طریقه به سر منزل مقصود برساند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: شباهت جزئی عرفان اسلامی با عرفان های اقوام و ملل دیگر، دلیل تأثر از آن ها نبوده، بلکه نشانه این است که عرفان مثل اصل دین، تعقل، احساس، علم و هنر، امری عام و مشترک میان همه انسان ها است.

وی در پایان با تأکید بر این که اصالت و استقلال عرفان اسلامی قابل انکار نیست، گفت: عرفان اسلامی بر آموزه های قرآنی و تعالیم انسان های کامل معصومین(ع) تکیه زده و ناب ترین و مطمئن ترین عرفان را به جهان بشریت ارائه کرده است./840/پ202/ی

ارسال نظرات