۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۸۲۹۹۴
مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب:

حوزه و دانشگاه دو بال تعالی جامعه هستند

مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه دو بال تعالی جامعه هستند، گفت: توجه به هدایت انسانها و گام نهادن در راه تعالی اخلاقی و معنوی از اهداف مشترک حوزه و دانشگاه است، تعامل این دو نهاد موجبات رفع نواقص و کمبودهای دو نهاد را فراهم می آورد.
حجت الاسلام روح الله کرمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام روح الله کرمی نیا مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه با تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز مهندس ابراز داشت: توجه به زندگی خواجه نصیرالدین طوسی به دو جهت دارای اهمیت است، نخست اینکه وی در زمان حساس و بی بدیل از تاریخ ایران زندگی می کرد که بیش از هر زمان دیگری فرهنگ و تمدن ایران در معرض تهدید و خطر قرار گرفته بود و این تهدید بیش از همه از جانب مغولان بود.

مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب تصریح کرد: دومین علت لزوم بررسی زندگی خواجه نصیرالدین طوسی موقعیت وی در دستگاه های حکومتی و وجود شرایطی برای دخالت و تغییر وضعیت سیاسی و اجتماعی بود.

وی ادامه داد: خواجه نصیر الدین طوسی توانست در ایجاد تحولات مؤثر بوده و نقش گذار از شرایط قبل از حمله مغول به بعد از آن را بر عهده گیرد و از میراث شیعی و ایرانی دفاع کند.

حجت الاسلام کرمی نیا اظهار داشت: خواجه نصیرالدین طوسی با پنج واسطه از شاگردان ابوعلی سینا و از شاگردان فخر رازی بوده است.

استاد حوزه علمیه مطرح کرد: خواجه فردی واقع گرا بود و عکس العمل وی در قبال اسماعیلیان و هلاکو خان، استفاده از تمامی فرصتها برای تألیف و تأمل در علوم فلسفی، کلامی، دینی و تلاش برای بهبود وضعیت مسلمانان و گرد آوردن مجدد آنان پس از حمله مغول بود.

وی افزود: خواجه نصیر الدین طوسی حکیمی متکلم است و روشی میان فلسفه و کلام دارد، از مهمترین مباحث خواجه که بدان جهت معروف شده است طرح بنیانی فلسفی برای کلام شیعی است.

مدیر حوزه علمیه اسلام آباد غرب تأکید کرد: خواجه با روشی فلسفی می کوشد تا بحث امامت را تبیین کند و از نظر او جایگاه وجودی انسان در هستی موجب اعطای عقل به او شد تا بتواند کلیات و حقایق هستی را بشناسد.

این مسؤول بیان داشت: از نظور خواجه بعثت انبیا تنها برای اصلاح آخرت آنها نیست بلکه خواجه رسالت انبیا را حفظ نوع انسان از تباهی می داند.

حجت الاسلام کرمی نیا در بخشی دیگر از سخنان خود خواستار تعامل بیشتر حوزه و دانشگاه شد و گفت: حوزه و دانشگاه مشترکات بسیاری دارند و باید همواره در کنار هم و هماهنگ با هم حرکت کنند.

مدیر حوزه علمیه شهرستان اسلام آباد غرب عنوان داشت: توجه به هدایت انسانها و گام نهادن در راه تعالی اخلاقی و معنوی از اهداف مشترک حوزه و دانشگاه است، تعامل این دو نهاد موجبات رفع نواقص و کمبودهای دو نهاد را فراهم می آورد.

وی در پایان ابراز داشت: حوزه و دانشگاه دو بال تعالی جامعه بوده و تلفیق آموزه های حوزوی با آموزه های دانشگاهی سبب تعالی اخلاق و علم در جامعه می شود./202/857/ب1

ارسال نظرات