۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۸۲۹۸۸
استاد حوزه علمیه مازندران:

سست کردن بنیان خانواده هدف اصلی سبک زندگی غربی است

استاد حوزه مازندران با بیان این‌که قرآن کریم کانون خانواده را جلوه‌ای از رحمت خداوند می‌داند، گفت: با توجه به اینکه امروزه دشمن نیز با ارائه برنامه‌های مختلف در صدد براندازی و از هم پاشیدن نظام خانواده است بنابراین وظیفه دولت و حکومت در این باره سنگین می‌شود.
خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد، حجت الاسلام سید علی اصغر سخایی، استاد حوزه علمیه مازندران امروز در نشست بررسی روابط خانواده که در سالن الغدیر این شهرستان برگزار شد با بیان این که خانواده صاحب فرزند، بیش از دیگران از زندگی خود لذت می‌برد، اظهار داشت: فرزندآوری برای زنان دارای اهمیت بیشتری است و بدن آنها برای تغذیه و پرورش کودکان آمادگی خاصی دارد و فرزند آنها را به زندگی سرگرم و امیدوار می‌سازد.

وی با بیان این که لذت بردن خانواده‌ها از حضور فرزند سبب احساس خوشبختی در والدین می‌شود، افزود: تحقیقات نشان داده که داشتن فرزند موجب افزایش سلامتی بدن و همچنین کاهش خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی و سرطان‌ها را نیز در پی دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران، قواعد و اصول ناظر بر روابط اعضای خانواده را بیانگر ارزش‌های آن خانواده دانست و بیان داشت: تعادل اعضای خانواده معمولاً از الگوهای سازمان یافته و جا افتاده تبعیت می‌کند که بر ساحت خانوادگی مبتنی است، این الگوها هر شخص را قادر می‌سازد تا یاد بگیرد که در تبادل‌های خانوادگی چه چیزی برای امور دیگران مجاز و مورد انتظار است.

کارشناس و مشاور خانواده در ادامه افزود: اصول ناظر بر روابط اعضای خانواده، اصل تناسب حق و مسؤولیت اصول معاشرت به معروف، اصل تعاون و مودت و مکمل بودن است.

استاد حوزه علمیه مازندران، حقوق و مسؤولیت‌های غیرمالی زوجین بر خانواده را همکاری و مشارکت در امور خانواده دانست و ادامه داد: تعهد اخلاقی و برخورداری از حمایت روانی نسبت به یکدیگر، گذشت و چشم پوشی از خطاهای یکدیگر، داشتن درک همدلانه با یکدیگر، برقراری ارتباط مؤثر و موفق از عوامل مسؤولیت زن و شوهر در امور خانواده‌ها است.

این کارشناس و مشاور خانواده، توجه به انجام امور عبادی در کنار اعضای خانواده را باعث رشد فضایل اخلاقی و ارزش‌های معنوی در خانواده اعلام کرد و افزود: الگوبرداری و زمینه شناسایی، زمینه‌های اخلاقی با نقش و اهداف پیشگیرانه، آموزش در جهت افزایش تاب‌آوری و سازگاری اعضای خانواد در هنگام مواجهه شدن با مشکلات از دیگر عوامل رشد فضایل اخلاقی در خانواده است.

وی به اهمیت فرزندآوری در دین اسلام اشاره کرد و گفت: از نظر اسلام داشتن فرزند و باقی گذاشتن نسل برای هر مسلمانی امری پسنیده و مطلوب است و از نظر روان‌شناختی نیز انسان در سنین میان سالی و پیری نیاز روانی بیشتری به فرزند دارد و این احساس را می‌کند فرزند در چنین سال‌هایی به‌عنوان تولیدات و سرمایه انسان به حساب می‌آیند.

استاد حوزه و دانشگاه، فوائد فرزندآوری به لحاظ جسمانی را بیشمار دانست و تصریح کرد: داشتن فرزند موجب افزایش رقابت به یادگیری، استفاده بیشتر از قدرت تعقل، افزایش اعتمادبنفس و امکان بهتر درک زیبایی‌ها می‌شود.

حجت الاسلام سخایی به فوائد دیگر فرزندآوری اشاره کرد و گفت: به لحاظ روانشناختی احساس دوست داشتن و دوست داشته شدن، عامل نشاط و سلامت روانی والدین، امید به آینده، رشد شخصیت، حس مفید بودن و ارزشمندی و همچنین فوائد خانوادگی استحکام در خانواده، پویایی خانوادگی، گسترش تعاملات و ارتباطات از فوائد دیگر فرزند آوری است.

وی با بیان این که فوائد فرزندآوری بسیار بیشمار است، ادامه داد: فرزندآوری عامل شکوفایی عواطف و باعث ارتقای معنوی والدین و شادابی خانوادگی و مسؤولیت پذیری والدین می‌شود و نظم بخشی به زندگی خانوادگی همسران را در پی دارد.

استاد حوزه علمیه مازندران، عوامل دستیابی به رشد و تعالی خانواده را روشن بودن نقش‌ها و وظایف تعریف شده هریک از اعضای خانواده دانست و خاطرنشان کرد: برای برقراری الگوهای موثر ارتباط، نحوه مقابله مثبت با بحران‌های خانواده در طول چرخه زندگی، نبود ائتلاف‌های بین نسلی همچون ائتلاف مادر و دختر علیه افراد دیگر خانواده و یا نبود مثلث‌های تعارض‌آمیز نظیر ائتلاف پدر و مادر درباره چگونگی برخورد با پسر یاغی خود، داشتن جهت گیری دینی و معنوی، درگیر شدن در بعد مذهبی یا روحانی زندگی، به نحوی در ارتباط با جنبه کلی رشد و سلامت و بهزیستی خانوادگی است.

این کارشناس و مشاور خانواده ادامه داد: داشتن احساس تعهد در قبال دیگر اعضای خانواده بر مبنای صرف زمان و انرژی اعضای خانواده برای فعالیت‌هایی است که به نحوی به استحکام خانواده بستگی دارد.

حجت الاسلام سخایی ادامه داد: بی‌رغبتی برخی زوجین جوان به فرزندآوری از معضلات و چالش‌هایی به شمار می‌رود که اثرات و تبعات مخرب آن کانون خانواده و به تبع بافت جمعیتی جامعه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

استاد حوزه و دانشگاه مازندران با بیان این که تمایل خانواده‌ها به تک فرزندی را سیاستی با شعار پرتکرار، فرزند کمتر، زندگی بهتر که در دو دهه گذشته رواج داشته، خواند و ادامه داد: والدین به بهانه‌ مشکلات اقتصادی و اینکه روش زندگی نوینی را که دوست دارند داشته باشند، حضور مادران در بازار اشتغال، و در تصدی مسؤولیت‌های اجتماعی و مشغول شدن به تحصیل از علل روی آوردن زوجین به تک فرزندی است.

وی در ادامه سخنان خود هدف اساسى دین اسلام را تربیت انسان‌ها و تأمین سعادت بشر در همه ابعاد وجودی دانست و بیان کرد: صدا كردن همسر با نامى كه بیشتر دوست دارد، در ایجاد انس و الفت در میان زوجین تأثیر بسزایى خواهد داشت.

حجت الاسلام سخایی به آیات و روایاتی که در مورد مسأله خانواده و تحکیم بنیان خانواده وجود دارد، اشاره کرد و گفت: برای داشتن حکومتی قوی، مستقل و مؤثر باید نهاد خانواده قوی شده و از آسیب‌ها جلوگیری کرد که در این میان نقش حکومت، دولت و دستگاه‌های اجرایی بیشتر احساس می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که قرآن کریم نیز کانون خانواده را نشانه جلوه‌ای از رحمت خداوند می‌داند، تصریح کرد: با توجه به اینکه امروزه دشمن نیز با ارائه برنامه‌های مختلف در صدد براندازی و از هم پاشیدن نظام خانواده است بنابراین وظیفه دولت و حکومت در این باره سنگین می‌شود./202/1317/ب1

ارسال نظرات