۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۴۸۲۹۴۴
با پیام آیت الله نوری همدانی؛

همایش بین المللی وحدت و تمدن نوین اسلامی برگزار شد

همایش بین المللی وحدت و تمدن نوین اسلامی با حضور 130 تن از اساتید حوزه و با سخنرانی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.
همایش بین المللی وحدت و تمدن نوین اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش بین المللی وحدت و تمدن نوین اسلامی با رویکرد نهادینه کردن فرهنگ تقریب پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

در این همایش که همراه با حضور علما، اساتید سطوح عالی و جمعی از مسؤولان حوزه علمیه قم برگزار شد، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام سید محمود نبویان دبیر اجرایی همایش و رییس پژوهشگاه مطالعات تقریبی و منوچهر متکی معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

در ابتدای این همایش که میهمان ویژه آن آیت الله تسخیری دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود، بیانیه حضرت آیت الله نوری همدانی در ارتباط با تأکید بر ضرورت تقریب بین مذاهب، عدم توهین به مقدسات دیگر مذاهب، عدم اختلافات قومی و مذهبی و لزوم نمایان کردن چهره استکبار قرائت شد.

در ادامه این همایش نیز اهداف و زمینه فعالیت های اصلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تشریح و تأکید شد: رسالت مجمع جهانی تقریب عبارت از:«ارتقای سطح آشنایی و آگاهی و تعمیق و تفاهم بین پیروان مذاهب اسلامی و تقویت مذاهب اسلامی و تقویت احترام متقابل و تحکیم رشته های اخوت در بین مسلمانان بدون هیچ گونه تمایزی از لحاظ تعلقات فرقه ای، قومی یا ملی آنان به منظور رسیدن به امت واحده» است.

حجت الاسلام نبویان با بیان اینکه وحدت و تقریب پیش زمینه تشکیل امت اسلامی است، ابراز داشت: البته ملاک وحدت در تمدن اسلامی ربوبیت خدا است و در این بین ربوبیت اومانیسمی و فرعونی کنار می رود، بنابراین وحدت میان فرق اسلامی مسأله ای حیاتی، ضروری است و ارزش آن بویژه در دنیای امروز و شرایط فعلی جهان غیر قابل انکار است.

در ادامه همایش منوچهر متکی تشکیل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی را ایده و اندیشه امام راحل دانست و با اشاره به ارتباط تمدن اسلامی با وحدت تأکید کرد: اگر تمدن اسلامی را نظام ارائه حکومت الگو بدانیم شکل گیری آن زمانی میسر می شود که مبانی چنین نظامی امکان ارائه پیدا کند و آن هم در زمانی ممکن است که همه ظرفیت ها به کار گرفته شود.

پایان بخش این همایش سخنان دبیرکل مجمع بود که وی نیز مودت اهل بیت(ع) را لازمه تمدن سازی نوین اسلامی دانست و با تأکید بر نقش مودت در وحدت امت اسلامی تصریح کرد: پیامبر در روایات متعددی مودت را امان امت از اختلاف و تفرقه می داند و اساس فعالیت های ما نیز در مجمع همین مسأله است.

همچنین در جنب ای همایش، نمایشگاهی از دستاوردهای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نتایج تفرقه و اختلاف در امت اسلامی و همچنین ضرورت وحدت و همگرایی در امت اسلامی برقرار بود که پوستر، کتاب و نرم افزارهایی در این زمینه در معرض دیدعموم قرار گرفته بود.

یادآور می شود، در این همایش که به همت معاونت فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد بیش از 130 نفر از اساتید سطوح عالی و خارج، مسؤولان و همچنین جمعی از مدیران مدارس و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم حضور داشتند./1330/پ202/ج

ارسال نظرات