۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۲
کد خبر: ۴۸۲۹۲۱
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

اذیت و آزار زائران خانه خدا توهین به شعائر الهی است

امام جمعه ارومیه با اشاره به آیه 2 سوره مائده زائران خانه خدا را شعائر الهی خواند و گفت: کسانی که در عربستان با آزارو اذیت حاجیان به آنها توهین می‌کنند درواقع به خدا بی‌احترامی می‌کنند.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در جلسه تقسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد به آیه 2 سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید حرمت شعائر الهی  و ماه حرام و قربانی بی‌نشان وقربانی‌های گردن‌بنددار و راهیان بیت‌الحرام را که فضل و خشنودی پروردگار خود را می‌طلبند نگه دارید و چون از احرام بیرون آمدید می‌توانید شکار کنید والبته نباید کینه‌ورزی گروهی که شما را از مسجد‌الحرام بازداشتند شما را به تعدی وادارد و در نیکوکاری و پرهیزگاری با یگدیگرهمکاری کنید و در گناه و تعدی دستیار هم نشوید و از خدا پروا کنید که خدا سخت کیفر است.»

وی در تفسیر آیه اظهار داشت: احلال در قرآن به دو صورت معنای واقعی که به معنی حلال کردن و معنای ملازمی که رعایت حرمت چیزی که منع شده آمده‌ است و در این آیه مراد همان معنای ملازمی است.

امام جمعه ارومیه شعائر را جمع شعیره به معنی نماد و نشان خواند و خاطرنشان کرد: هر چیزی که تداعی‌کننده یاد خدا در ذهن انسان شود شعائر الهی بوده و حفظ حرمت و احترام آن بر همگان الزامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی چهار ماه ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب را از ماه‌های حرام برشمرد و افزود: در این ماه‌ها جنگ و خونریزی حرام است مگر اینکه دشمن حمله کند و مردم برای دفاع از خود مجبور به جنگ بشوند.

امام جمعه ارومیه ادامه داد: هدی به معنی قربانی بدون علامت و قلائد که جمع قلاده هست به معنی قربانی علامت‌دار است و چون در ایام قدیم برای شناسایی حیوانی قربانی از سایرین علامتی یا چیزی را به گردن حیوان می‌بستند به آنها قلاده می‌گویند.

وی با اشاره به لزوم احترام به زائران خانه خدا که در این آیه که شعائر الهی محسوب می‌شود گفت: کسانی که در عربستان با توهین آزار و اذیت حاجیان به آنها بی‌احترامی می‌کنند درواقع به خدا بی‌احترامی می‌کنند زیرا توهین به شعائر الهی توهین به خداوند است.

نماینده ولی‌ فقیه در ادامه تفسیر آیه تصریح کرد: خداوند در این آیه کینه‌توزی و انتقام را نهی کرده و به مسلمانان می‌گوید اگر کسی در هنگام ضعف و ناتوانی شما، با شما دشمنی کرد برای انتقام از آنها در زمان توانگری دوری کنید.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی هر شب در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./202/936/ب1

ارسال نظرات