۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۸۲۹۱۰
رحیم پور ازغدی:

اغلب بزرگان فقه و کلام اهل سنت، مخالف تکفیر شیعه هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بیش از 95 درصد از بزرگان فقه و کلام اهل سنت، مخالف هرگونه تکفیر هستند و با اینکه شیعه را قبول ندارند و منحرف می دانند اما تکفیر نکرده اند.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شب گشته در هفتمین نشست از سلسله نشستهای «رویش فرهنگ» در تالار قدس حرم مطهر رضوی درزمینه امت واحده و جایگاه آن در نظام اسلامی گفت: با برخوردهای ناشایست یا ناسزاگویی نمی شود میان شیعه و اهل سنت رابطه برقرار کرد و این بدترین راه است.

حدیث سلسلة الذهب بیانگر حقانیت تشیع است

وی با اشاره به حدیث سلسلة الذهب، یکی از اهداف امام رضا(ع) از بیان این حدیث را، تبیین حقانیت مکتب تشیع دانست و افزود: ظرفیت احادیث و ظرفیت کلام و عقاید اهل سنت دو ظرفیت عظیم برای گفتمان وحدت است که اگر آنها را بشناسیم می توانیم هر چه بیشتر از آنها به عنوان فرصتهایی برای نشر مکتب اهل بیت(ع) استفاده کنیم.

اغلب بزرگان فقه و کلام اهل سنت، مخالف تکفیر شیعه هستند

حدیث سلسلة الذهب رحیم پور ازغدی تصریح کرد: بیش از 95 درصد از بزرگان فقه و کلام اهل سنت، مخالف هر گونه تکفیر هستند و با اینکه شیعه را قبول ندارند ومنحرف می دانند اما تکفیر نکرده اند.

وی ادامه داد: اغلب اهل سنت امروز، از جمله حنفی ها از نظر کلامی، مرجئه ای یا کلامی هستند که این مذاهب با همه اشکالات وارد به آنها (به ویژه مرجئه که لیبرالیسم مذهبی، مروج اسلام سیاسی غیرعدالتخواه و بنیانگذار آن معاویه است) در عین حال ضد تکفیر و معتقدهستند به هیچ مسلمانی که رو به قبله می ایستد و لااله الاالله می گوید نباید گفت کافر.

کفر و ایمان زمانی معنا دارد که بر انسان اتمام حجت شده باشد

استاد دانشگاه اظهار کرد: به اعتقاد علامه طباطبایی(ره)، ایمان، کفر و نفاق پس از ابلاغ به فرد معنا می یابد لذا تا زمانی که حقیقتی به فرد عرضه نشده باشد او نه مومن است نه کافر و نه مستضعف.

رحیم پور ازغدی گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: «اغلب بشریت، کافر جهنمی نیستند» زیرا کفری که انسان را جهنمی می کند، کفر جحدی و لجوجانه است در حالی که اغلب انسانها دچار کفر جهلی هستند؛ بسیاری از بت پرستان، کمونیستها، مارکسیستها، مسیحیان و غیره زمانی که حقیقت را بشوند تسلیم می شوند.

خلاف نظر قرآن و اهل بیت است که غیرشیعه را جهنمی بدانیم

وی افزود: اسلام و مکتب تشیع حق است اما اینکه بگوییم هر که شیعه نیست، جهنمی است یا هر که شیعه است، اهل بهشت است، خلاف نظر قرآن و اهل بیت(ع) است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اکنون نه تنها بسیاری غیرشیعه یا غیرمسلمان هستند که برای آنها تمام حجت نشده است بلکه خود ما هم کامل ائمه اطهار(ع) را نمیشناسیم و حجت بر ما تمام نشده است.

به جای تکفیر، خود را معرفی کنیم

رحیم پور ازغدی تأکید کرد: ما ضمن افتخار به مکتب تشیع اهل بیت(ع) و اینکه حتی یک قدم از عصمت اهل بیت(ع) عقب نشینی نمی کنیم، معتقدیم اکثر اهل سنت را نباید تکفیر کرد؛ چنانکه سیره اهل بیت(ع) نیز همین بوده است که به غیرشیعه، کمک و به جای حمله به عقایدشان، آنها را نسبت به مکتب تشیع آگاه می کردند.

وی درباره بهترین شیوه برخورد با اهل سنت یادآور شد: با اینکه مثلا خود عمر در صحیح بخاری، از پذیرش خلافت ابوبکر ابراز پشیمانی کرده و تکرار آن را خطا می داند اما به جای استفاده از تندترین عقاید مقابل یکدیگر که منشأ اختلاف است، از مشترکات یکدیگر مانند حب اهل بیت(ع) بگوییم و به جای ابطال تسنن، شیعه را معرفی کنیم.

استاد دانشگاه اضافه کرد: اهل بیت(ع) نیز مقید بودند و به عنوان مثال تا زمانی که سوالی از ماجرای سقیفه نمی شد در ملأ عام چیزی در این زمینه نمی گفتند؛ امام رضا(ع) نیز هر جا با غیرشیعه و افکار عمومی صحبت می کنند علیه مقدسات آنان کلمه ای نمی گویند بلکه صرفا اسلام وشیعه را معرفی می کنند./201/930/ب1

ارسال نظرات