۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۴۸۲۸۹۳
آیت الله صادقی در گفت و گو با رسا:

تلاش برای تحقق اهداف امام و رهبری وظیفه حوزه انقلابی است

آيت الله صادقی گفت: طلاب برای حفظ انقلاب و پاسخ به اعتماد مردم باید انقلابی بمانند و انقلابی عمل کنند؛ وظیفه حوزه انقلابی تلاش برای تحقق اهداف انقلاب، امام و رهبری است.

ایت الله صادقی

حوزه برای شکل گیری و پیروزی انقلاب مجاهدتهای فراوانی انجام داد و روحانیت در این راستا شکنجه ها و سختی های فراوانی را متحمل شدند، امروز نیز حوزه باید انقلابی بماند و از این انقلاب صیانت و پاسداری و در جهت تحقق آرمانهای امام راحل تلاش کند، تربیت طلاب انقلابی و کادرسازی انقلابی لازمه حفظ حوزه انقلابی و عمل انقلابی حوزه ها است، سخنان رهبری و تأکید ایشان در این زمینه اهمیت و ضرورت حفظ و ماندگاری حوزه انقلابی را گوشزد می کند.

آیت آلله حاج شیخ عباسعلی صادقی، سرپرست حوزه های علمیه خرم آباد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه حوزه انقلابی و تربیت طلبه انقلابی مطالبی بیان کردند که در ادامه می‌آید.

رسا- با توجه به تأکیدات رهبری در زمینه حفظ حوزه انقلابی، به نظر حضرتعالی رهبر معظم انقلاب چرا مسأله حوزه انقلابی و انقلابی ماندن حوزه ها را مطرح کردند؟ رهبری از حوزه و طلاب چه می خواستند که این موضوع را مطرح کردند؟

با توجه به نقش و جایگاه حوزه و روحانیت در شکل گیری و  پیروزی انقلاب که به تبعیت از فرمان امام راحل در آن دوران ایستادگی و مبارزه کردند تا انقلاب به ثمر نشست، امروز نیز برخی در پی ایجاد فاصله بین روحانیت و انقلاب هستند، این مهم ضرورت اهمیت انقلابی ماندن حوزه را نشان می دهد.

حوزه به عنوان مهد انقلاب باید انقلابی بماند و در زمینه ترویج و تبیین مبانی انقلاب تلاش کند، اگر حوزه انقلابی نماند این نظام و انقلاب در خطر است و دچار انحراف می شود.

انقلابی ماندن حوزه موجب حفظ انقلاب است

رهبری از حوزه و طلاب می خواهند که مواظب توطئه های دشمن باشند و نگذارند بین حوزه و نظام فاصله بیفتد، انقلابی ماندن حوزه عاملی مهم در جهت حفظ انقلاب و جلوگیری از انحراف نظام است و در این راستا حوزه با تربیت طلاب انقلابی باید در جهت تبیین و ترویج آرمانهای انقلاب و انتقال پیام انقلاب در دنیا اقدام کند.

برای حفظ حوزه انقلابی باید کادرسازی انقلابی و همچنین رشد تفکر انقلابی در حوزه مورد توجه قرار گیرد، تقویت تفکر انقلابی بین طلاب و تربیت طلبه انقلابی نیازمند حضور کادری انقلابی در حوزه است.

رسا- نقش حوزه در پیروزی انقلاب چیست؟

حوزه رسالت خطیری در جامعه بر دوش دارد، حوزه باید از احکام اسلام حفاظت کند و اگر در جایی یا تشکیلاتی احکام اسلام را تأیید و یا پشتیبانی نکردند، حوزه باید قیام کند و با آگاهی بخشی به مردم جلوی آسیبها و هجمه ها گرفته شود.

پیش از پیروزی انقلاب شخصیتهایی همچون مرحوم آیت الله رفسنجانی، شهید مفتح و دیگر شخصیتها تربیت و پرورش یافتند و به وظیفه خطیر خویش عمل کرده و با تبعیت از امام راحل در پیروزی انقلاب نقش آفرین بودند.

نتیجه تلاش و مجاهدت روحانیت در زمینه های گوناگون فقه و اصول موجب پرورش طلابی انقلابی شد، این زحمات مقدمه ای برای پیروزی انقلاب شد، روحانیت در آن زمان دوران زندان و شکنجه های فراوانی را تحمل کردند ولی محکم ایستادند و ایستادگی و مقاومت روحانیت با عمل به وظایف شرعی و اسلامی خویش موجب شکست دستگاه شاهنشاهی و قدرت پیدا کردن انقلاب شد.

حوزه مادر انقلاب است، انقلاب ما از حوزه و با تلاش و مجاهدت روحانیت شکل گرفت و به پیروزی رسید، امروز نیز برای بقای انقلاب و حرکت در مسیر تحقق آرمانهای انقلاب حوزه باید انقلابی بماند و انقلابی عمل کند.

رسا- تعریف حضرتعالی درباره عملکرد انقلابی حوزه علمیه چیست، طلاب و حوزه های علمیه در چه اموری باید انقلابی باشند و انقلابی عمل کنند؟

در گذشته طلاب و روحانیت به فرمان امام راحل عمل می کردند و به تبعیت از ایشان در عرصه های گوناگون نقش آفرین بودند، امروز نیز روحانیت و طلاب گوش به فرمان مقام معظم رهبری هستند و با تبعیت از ایشان در جهت تحقق اهداف و آرمانهای انقلاب و پیشرفت کشور تلاش می کنند.

در راهیپمایی 22 بهمن امسال پس از 38 سال مردم ثابت کردند که همیشه آماده هستند و پای آرمانهای انقلاب مانده اند و با وجود سختی ها و مشکلات اقتصادی همچنان پشتیبان انقلاب هستند، انقلاب در طول این سالها با وجود دسیسه ها و توطئه های دشمن در سایه درایت و هوشیاری رهبر معظم انقلاب، حضور روحانیت و پشتیبانی مردم در برابر توطئه ها و دسیسه های دشمن استوار و محکم است.

استقامت نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر هجمه ها و دسیسه های دشمن به جهت حقیقت و معنویت وجود امام راحل است، هر کلمه ای که از زبان امام خمینی(ره) خارج می شد روحیه مردم را تقویت می کرد.

نظام جمهوری اسلامی به رهبری رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی و پشتیبانی روحانیت جلوی استکبار ایستاده و به زودی همه مخالفان نظام تسلیم خواهند شد، مردم نیز از روحانیت پشتیبانی کرده و با حضور در صحنه های انقلاب ناامیدی دشمن در زمینه ضربه به انقلاب و نظام را فراهم می کنند.

امروز نیز طلاب برای حفظ این انقلاب و پاسخ به اعتماد مردم به روحانیت باید انقلابی بمانند و انقلابی عمل کنند، وظیفه یک طلبه انقلابی تلاش در جهت تحقق اهداف انقلاب و امام راحل است.

طلاب انقلابی باید خوب درس بخوانند، خوب بفهمند و حضوری فعال در عرصه های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشند، طلبه ای انقلابی است که نیازهای جامعه و مردم این انقلاب را بشناسد و در جهت برطرف سازی مشکلات مردم و جامعه خویش تلاش کند.

طلبه انقلابی نباید نسبت به مسائل و مشکلات جامعه خود بی تفاوت باشد، و در یک جمله می توان خلاصه کرد که وظیفه یک طلبه انقلابی این است که گوش به فرمان رهبر معظم انقلاب باشد و به فرمایشات رهبری عمل کند.

رسا- از ابتدای انقلاب مدلهای گوناگونی برای پیوند وحدت بین حوزه و دانشگاه مطرح شد که عمدتأ به نتیجه نرسید شما چه مدل و الگویی را برای پیوند حوزه و دانشگاه پیشنهاد می کند که قابلیت اجرا و تحقق داشته باشد؟

وحدت بین حوزه و دانشگاه از سوی شهید مفتح عنوان شد، حوزه و دانشگاه دو نهاد علمی هستند و وحدت بین این دو ضرورتی انکار ناپذیر است.

حوزه های علمیه مردم را به دین دعوت کرده و در جهت ترویج و تبیین آموزه های دینی و اسلامی فعالیت می کنند و دانشگاه ها نیز به علوم مورد نیاز مردم می پردازند و مردم را به راه های ترقی دعوت می کنند.

با توجه به تربیت دانشجو در دانشگاه ها و طلاب در مدارس علمیه، این دو نهاد علمی و مؤثر در رشد علمی و پیشرفت کشور زمانی که با همدیگر متحد باشند، شاهد رشد مالی، علمی و معنویت به صورت همزمان خواهیم بود.

معنویت بدون ابزار دانشگاهی و دانشگاه بدون معنویت دچار نقض است، تعهد حوزه و دانشگاه موجب پیشرفت و ترقی در جامعه می شود ولی اگر بین این دو نهاد جدایی و فاصله ایجاد شود وضعیت جامعه به زمان رضا شاه بر می گردد، چرا که سیاست رضا شاه به عقب کشاندن روحانیت و تربیت و پرورش گروهی منحرف بود.

نبود وحدت حوزه و دانشگاه خسارتهای جبران ناپذیری را در پی دارد، برای حفظ و تقویت این مهم حوزه و دانشگاه باید یکدیگر را درک کنند و به نیازهای هم آگاه باشند.

وحدت بین حوزه و دانشگاه موجب رشد و پیشرفت معنوی و اسلامی، اقتصادی، علمی و فرهنگی در جامعه می شود و تربیت افرادی با علم و معنویت بالا در جامعه می تواند پاسخگوی نیازهای بشریت بوده و در پیشرفت کشور نقش آفرین خواهند بود.

ایجاد فاصله بین حوزه و دانشگاه به انقلاب و نظام ضربه می زند، برای جلوگیری از این قبیل مشکلات باید بین حوزه و دانشگاه تعامل صورت گیرد و وحدت این دو نهاد بیشتر شود، در این زمینه باید مدیریتی صحیح صورت گیرد و با حفظ و تقویت تعامل و همکاری در جهت تحقق ارزشها و اهداف انقلاب تلاش کنند و نیروهای انقلابی، مستعد و توانمند، صاحب فکر و اندیشه با اراده و ایمان قوی برای انجام مسؤولیتهای جامعه تربیت کنند.

اساتید در تربیت و پرورش طلاب نقش اساسی دارند و با توجه به رابطه ای که با طلاب دارند، می توان گفت بهترین الگوی علمی و اخلاقی برای طلبه هستند، بنا بر این توجه به علم و اخلاق اساتید و حضور اساتید انقلابی در حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

تربیت و پرورش طلبه انقلابی از اهداف مهم و اصلی حوزه های علمیه است، با کادرسازی انقلابی و جذب اساتید انقلابی در حوزه باید در جهت تحقق این مهم گام برداشت.

بهره مندی از علم اساتید و کسب علم که وظیفه ای همگانی بوده، امری خوب و پسندیده است تا زمانی که تأثیر منفی بر روحیه و تربیت طلبه نگذارد و ضربه ای به تفکر انقلابی طلاب وارد نسازد./403/9459/ب1

ارسال نظرات