۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۴۸۲۸۸۴
بخش اول/ حجت الاسلام آقاتهرانی در گفت‌وگو با رسا:

روحانی احتمال نمی‌داد رییس جمهور شود/ باید به سمت اصلح برویم

استاد حوزه گفت که معنای انقلابی بودن این است که به وضع موجود اکتفا نکنیم و خیال نکنیم چیزی که هست همه چیز به شمار می رود.
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی

‌به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سناریوی جریان‌های سیاسی برای ورود به انتخابات، مبتنی بر مولفه‌های متعددی طرحریزی می شود که مهمترین آن توجه به مصالح کشور، شرایط رقابت‌های انتخاباتی، توانمندی اردوگاه خودی و وضعیت اردوگاه رقیب است؛ نیروهای انقلاب که رقابت انتخاباتی سال ۹۲ را به رقیب خود واگذار کرده‌اند، در این دوره در تلاش هستند تا با سناریویی بازسازی شده و با رفع خطاهای گذشته وارد میدان رقابت سیاسی شوند، این جریان به خوبی به یاد دارد که چطور تکثر نامزدها در انتخابات نه تنها کمکی به رشد سبد رای این جریان نکرد، بلکه رقابت نامزدها، موجب شد تا برایند توان این جریان در مجموع به شکست در انتخابات بینجامد.

اولین مانع پیش روی اردوگاه نیروهای ارزشی، تکثر و تنوع نگرشی است که در انتخابات ریاست جمهوری در قالب تکثر نامزدها خود را نشان می دهد،در حال حاضر نیز نام های بسیاری بر سر زبان‌ها افتاده که هر یک در میان یکی از اضلاع اصولگرایی هوادارانی دارند؛ حضور این تعداد از افراد اگر صحت داشته باشد، هرچند ممکن است در حال حاضر مانعی برای وحدت نباشد، اما با گذر زمان و صرف هزینه به سادگی قابل عبور نخواهد بو،. نام بردن از افراد گوناگون نشان می‌دهد که رسیدن به نامزدی واحد در این اردوگاه آنچنان هم آسان نیست و باید تلاش‌های بسیاری توسط افراد صاحب نفوذ این جریان به عمل آید.

تعریف معیار و شاخص‌هایی برای رسیدن به نامزد واحد نیز از جمله اقدامات لازمی است که باید برای آن دستورالعملی تنظیم شود، رسیدن به نامزد واحد بدون داشتن دستورالعملی دقیق ممکن نخواهد بود؛ چرا که معضل بعدی در ادامه چگونگی تطبیق این معیارها با مصادیق است که اختلاف ساز خواهد بود.

فارغ از موارد فوق، نکته قابل ملاحظه دیگر آن است که رقابت در فضایی برای اصولگرایان در حال رقم خوردن است که از سوی مقابل وحدت بر روی گزینه‌‌ای واحد تقریبا شکل گرفته است و اصلاح‌طلبان نیز ترجیح دادند تا گزینه‌ای را برای رقابت با آقای روحانی به میدان نیاورند و حداکثر آنکه با شرایطی از او حمایت کنند، این وحدت نظر در اردوگاه رقیب می‌تواند موجب انسجام رای آنان شود.

جریان ارزشی با درس گرفتن از ادوار انتخابات گذشته، درصدد رفع موانع برشمرده بر آمد که محصول آن تشکیل "جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی" شد.

در همین راستا بر آن شدیم به سراغ حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری برویم و درباره وضعیت سیاسی کشور، ضرورت وحدت نیروهای ارزشی و انقلابی و برنامه های نیروهای انقلابی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده به گفت وگو بنشینیم.

بخش نخست این گفت وگو که در یک روز زمستانی در محل کار حجت الاسلام والمسلمین آقا تهرانی انجام شد تقدیم خوانندگان محترم خبرگزاری رسا می شود:

رسا ـ تحلیل شما از وضعیت سیاسی کشور چیست، درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری چه نظری دارید با توجه به این که فرموده بودید باید کسی انتخاب شود که مردم پشیمان نشوند؟

وضع سیاسی کشور را اگر بخواهیم نگاه کنیم بحمدالله خیلی مسائل جا افتاده است، در وادی سیاست رکن رکین نظام و حاکمت اسلامی ولایت فقیه است، جایگاه ولی فقیه در جامعه خوب جا افتاده و رهبر معظم انقلاب در دل همگان جای دارند، حتی برخی که انسان فکر نمی کند به ایشان علاقه دارند و نسبت به بیانات و نظرات ایشان حساسیت نشان می دهند.

بیرون هم همین‌گونه است و نسبت به کلمه کلمه حضرت آقا اعم از دوست و دشمن دقت و تحلیل دارند، یک عده ای نظام اسلامی را دوست دارند و عده ای هم دوست ندارند یا به دلیل ترویج اسلام هراسی و ایران هراسی از حاکمیت اسلام وحشت دارند، البته عده ای را هم به غلط انداختند، ترامپ در صحبت های انتخاباتی خود گفت که ما 7 تریلیون دلار در خاورمیانه برای نابودی اسلامی خرج کردیم، به کلینتون همین ایراد را داشت که این همه خرج برای چه انجام شده است، نکته بعد این بود که افکار داعش را برای چه درست کرده است.

این ها را درست کردند برای این که اسلام بدلی را نشان دهند و بعدا هم به گونه ای برخورد کنند که همه حالت نفرتی نسبت به اسلام پیدا کنند که واقعا کارهای این گروه ها نفرت آور است، هیچ مسلمانی بلکه هیچ اهل کتابی کارهای داعش را نمی پذیرد و نمی تواند توجیه کند، این ها ساخته و پرداخته خود آمریکا است.

چیزی که الحمدلله خوب جا افتاده و در دنیا هم مطرح است بحث مقام ولی است، در اسلام به ویژه شیعه مقام ولایت جایگاه خاصی دارد، حضرت امام روزهای گذشته و این روزها حضرت آقا جایگاه، عظمت و توان کاری این جایگاه را نشان دادند و خیلی خوب پیش رفته است.

نکته دوم مردمی بودن نظام است که این هم به سبب مقام ولی است که مردم را به صحنه می کشاند و این برنامه های 22 بهمن، روز قدس و برنامه هایی که ملی است  به ساحت اصل اسلام و انقلاب باز می گردد جمعیت ما میلیونی است و در هر شرایطی اعم از گرما، سرما، برف و باران کوچک و بزرگ و پیر و جوان از مردم در سراسر کشور در صحنه حاضر می شوند.

 در حالی که ممکن است مردم نقدهایی به دولت، مجلس و قضایی داشته باشند اما به اصل نظام که می رسد با قوت در صحنه حاضر می شوند، نظام دو پایگاه جدی یعنی ولایت و مردمی بودن را دارند که همه به آن اذعان می کنند، با نگاهی کوتاه می بینیم که هر دوی آن ها با اقتدار خوب جلو آمده و امیدواریم که بیش از پیش جواب دهد.

رسا ـ وضعیت همگرایی بین گروه های سیاسی را چگونه می بیند با توجه به این که در حال حاضر مردم از مشکلات اقتصادی رنج می برند و اخیرا رهبر معظم انقلاب هم در این باره تذکراتی به مسؤولان دادند.

واقعا تأسف آور است وقتی هر دولتی که می آید تا چند وقت کارش این می شود که دولت قبل را بکوبد و هر چیزی می شود بگوید که تقصیر آن ها است، بالاخره تا چند وقت می شود این حرف ها را زد در آخر می گویند خود این دولت چه کار کرده است، این بسیار بد است، بالاخره حاکمیت الان در دست آن ها قرار دارد و فرصت هایی وجود دارد البته جاهایی هم هست که برخی کارها را نمی شود انجام داد.

افرادی که می خواهند بیایند خوب است که ابتدا خودشان پژوهش و برنامه ای داشته باشند تا بدانند اوضاع چگونه است که اگر وعده و وعیدی به مردم می دهند تحقق پیدا کند، این گونه نباشد که بگویند صد روزه اقتصاد را درست می کنیم و بعد خودشان ببینند که نمی شود، مثلا در زمینه هسته ای گفتند که تحریم ها ما را نابود کرده و اگر هسته ای را برداریم فلان می شود یعنی در واقع خودزنی کردیم که غلط است.

برای چه اینقدر باید به دشمن علی الدوام علامت می دادیم که نقطه ضعف ما کجا است، آن ها هم مسأله را می گیرند و بعدا سفت پای مواضع می ایستند و در آخر هم می بینیم که جواب نداد، الان بعد چهار سال واقعا اقتصاد ما اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تأکید کردند، آیا الان مسائل بیکاری، تولید و صادرات به سمت حل شدن رفته است، آیا صادرات و واردات نظام خاص خود را پیدا کرده که مواد اولیه ندهیم و چیزهای بنجل و تزئینی وارد نکنیم، بالاخره هر دولتی می آید و می رود.

بچه های حوزه علمیه قم یک کار جالبی انجام می دهند و مجلس های قبلی و فعلی را بررسی می کنند، طرح ها و لوایح این مجالس را با یکدیگر مقایسه می کنند و سمیناری چند روزه در قم می گذارند که بنده هم در آن شرکت کردم و کار بسیار زیبایی است، خوب است درباره دولت ها هم همین کار انجام شود و با محاسبات درست عملکردها بررسی شود.

گاهی کار سیاسی می شود و حرف حق آدم هم زیر پا می رود، نباید این‌گونه باشد البته شاید خود دولت ها باید از چنین چیزی استقبال کنند، بر اساس روایات بهترین دوستداران نظام و دولت کسانی هستند که بتوانند نقدهای خوب انجام دهند اما متأسفانه ما بدمان می آید، دولت ها وقتی مستقر می شوند نخستین کاری که می کنند این است هرکس نسبت به آن ها نقدی دارد را بر می دارند و بیکارشان می کنند تا افراد خاصی را بیاورند که آدم های خودشان هستند.

گاهی ممکن است گفته شود که این ها را می آورند که کارها را انجام دهند اما آن طرف هم هست که معمولا یک مشت افراد چاپلوس سرکار می آیند و نمی گذارند که انسان بفهمد نقد کار چیست یعنی اصلا نمی گذارند که انسان متوجه شود و این عیب کار است، اگر با بررسی و محاسبات و معادلات بهتری جلو می رفتیم خیلی بهتر بود.

الان گاهی اوقات در ریاست جمهوری کسی رأی می آورد که خودش هم احتمال نمی داده است، فکر می کنم که خود آقای روحانی هم احتمال نمی داد که رییس جمهور شود، به نظرم این مسأله را نیز خود او در جایی بیان کرده بود، خب وقتی چنین شخصی رییس جمهور می شود چه برنامه ای دارد، وقتی فکر نکرده و خلق الساعه یکهو آمده و رأی آورده چه کاری می تواند بکند و چه توقعی می توان از او داشت؛ بنابراین باید بهتر و بیشتر فکر و برای کار برنامه داشت.

در انتخابات هم همین‌گونه است، گاهی منتظر می شوند تا شب انتخابات که چه کسانی می آیند و در مناظره فردی شخص دیگر را بزند و همه به او رأی می دهند، باید به جامعه بصیرت بیشتری در این جهات داده شود، ما باید با بصیرت عمل کنیم، مردم، دولت و قوای دیگر باید این چنین باشند، کافی نیست که به حد نصاب قانع شویم، حد نصاب و افراد را شورای نگهبان مشخص می کند اما این دلیل نمی شود که این ها بهترین هستند، از این رو در انتخاب باید به سمت اصلح رفت، اگر به سخنان رهبر معظم انقلاب و حتی اگر  به آیات و روایات نظر داشته باشیم می بینیم که انسان را به سمت بهترین راهنمایی می کنند.

وقتی بهترین باشد باید بهترین ها هم به فکر باشند و آمادگی پیدا کرده و برنامه ریزی کنند اما متأسفانه این ها نیست، در حال که دشمنان انقلاب این کارها را می کنند، ما خیال می کنیم ترامپ همین‌جوری آمد اما این‌گونه نیست و واقعا جمهوری خواهان و دموکرات ها کار می کنند و برنامه دارند و معلوم می کنند چگونه باید جلو بروند.

کارها باید با تدبیر بهتر انجام شود، انقلاب باید انقلابی واقعا اسلامی باشد و همه باید به این سمت حرکت کنیم و بهتر از اسلام جایی پیدا نمی شود.

رسا ـ یکی از مسائلی که رهبر انقلاب بارها بر آن تأکید کردند مسأله انقلابی بودن است،  ایشان فرمودند اگر قرار است تقسیم بندی باشد باید به صورت انقلابی و غیر انقلابی باشد، بفرمایید با توجه به تأکیدات رهبری چه ضرورتی دارد که نیروهای دلسوز و انقلابی به وحدت برسند تا مشکلات کشور را حل کرده و حاکمیت به دست نیروهای غیر انقلابی نیفتد؟

این بیان حضرت آقا درست است، این تقسیم بندی ها  همانند چپ و راست و اصولگرا و اصلاح طلب آرام آرام در بین مردم ترویج می شود و جا می افتد و همه آن را به کار می برند اما اصل انقلاب است و ما انقلاب کردیم، انقلابی ها کجا هستند و تعریف انقلابی بودن چیست، کسانی که انقلاب را راه انداختند چه کسانی بودند.

غالب نسل اول انقلابی ها شهید شده، جانباز و آزاده هستند و کسانی که از آن ها ماندند در سنین بالایی قرار دارند و شاید از نظر جسمی توان بالایی نداشته باشند، این دوره نخست بود که این افراد در خیابان ها جلوی دشمن ایستادند و 19 دی و 22 بهمن را شکل دادند، این افراد همه جا درگیر بودند و منحصر به تهران نبود.

19 دی را مردم قم و 29 بهمن را مردم آذربایجان رقم زدند که اگر نبود انقلاب وجود نداشت، آن زمان انقلاب خیلی برای جوانان جا نیفتاده بود و به اندازه ای بود که سال 42 حضرت امام در 15 خرداد قیام کردند و عده ای شهید شدند بعد هم امام را زندان و تبعید کردند تا ارتباط امام را با جوانان قطع کردند.

زمانی که وارد حوزه شدیم چیزی که از انقلاب مطرح بود این بود که 15 خرداد به 15 خرداد در مدرسه فیضیه طلاب بعد از نماز آیت الله اراکی شعار مرگ بر شاه و درود بر خمینی می دادند و بیش از این نمی توانستند بیش از این جلو بروند اما بعد از نماز طلاب را می گرفتند و به قصد کشت می زدند و آن ها را به شهربانی و مکان های دیگر منتقل می کردند، سپس آن ها را آرام آرام آزاد می کردند تا بتوانند خط های اصلی را بگیرند.

در تشییع جنازه یکی از علمای قم طلاب جلوی فیضیه شعارهای انقلابی دادند و به همین دلیل یک سال در فیضیه را بستند، مجددا هر زمان 15 خرداد می شد طلاب اگر در فیضیه باز بود در آنجا و اگر نبود در مسجد فاطمیه که مرحوم آیت الله بهجت در آن نماز می خواندند شعار می دادند، کم کم این کار به حرم هم سرایت کرد و طلاب دور ضریح می چرخیدند و شعار می دادند، تا زمانی که در حرم بود کسی جرئت تعرض نمی کرد اما در کمین می ماندند و در زمان خروج آن ها را دستگیر می کردند؛ انقلابیان آن زمان افراد کتک خورده و زندان رفته هستند.

وقتی که انقلاب پیروز شد بحث درگیری با صدام پیش آمد و جنگ مطرح شد، انقلابیون باز هم در عرصه جنگ خود را خوب نشان دادند، البته همان زمان هم عده ای این کاره نبودند و شاید در خارج حضور داشتند و نبودند اما تقسیم بندی وجود داشت.

بعد از جنگ بحث های دیگری همانند انتخابات پیش آمد و همان کسانی که نقش های اولیه را داشتند احساس مسؤولیت و وظیفه می کردند و می آمدند که رأی بدهند یا رأی بخواهند، مردم را هدایت کنند، توجه بدهند و مخالفت و موافقت های لازم را داشته باشند تا مجلس، خبرگان و دولت خوبی داشته باشیم.

برخی می توانستند کاری انجام دهند و برخی هم این توانایی را نداشتند و هنوز هم این‌گونه است، الان هم در جامعه و هم در کار افراد انقلابی هستند، انقلابی هستند و کار می کنند و مردم معمولا از آن ها رضایت دارند چون اهل کار و تعهد بوده و نسبت به اسلام و انقلاب علاقه دارند، از این ها کمتر افراد اختلاس گر، رانت خوار و ویژه خوار کمتر دیده می شود، یا نیست یا اگر هم باشد تحت تأثیر نفسانیت قرار گرفته و مبتلا شده است.

بین نسل های بعدی انقلابیون هستند، مسائل را درک می کنند و حتی برای ولی فقیه جان می دهند و حاضر هستند برای نظام اسلامی همه چیز را فدا کنند و در این مسیر پول خرج کرده و آبرو می دهند.

این گونه افراد هنوز هم هستند اما شکل کار عوض شده است، آن زمان به جبهه می رفتیم و الان به آن صورت جبهه نیست و جبهه ای دیگر باز شده است، جبهه ای که اخیر باز شده با جبهه های دیگر بسیار فرق دارد و سخت تر است، آن جبهه به گونه ای بود که اگر انسان می خواست برود چند روزی برای تمرین می رفت و در جبهه شرکت می کرد و در کل کار راحتی بود و هرکسی برای خود جایی پیدا و خدمت می کرد اما کار فرهنگی این گونه نبوده و بسیار سخت است.

وقتی کار به شکل نرم افزاری شد آن وقت آدم خود را می خواهد این جا است که افراد باید بسیار دنبال باشند و مسأله با یک روز و دو روز همانند آموزش زمان جنگ نیست که نسبت به الان راحت باشد، در زمان جنگ در برابر دشمن ایستادن راحت تر بود و نفسانیت خیلی کم وجود داشت و شیطان نمی توانست در جبهه بیاید، بالاخره افراد می دیدند که دشمن پشت سر هم و مداوم آتش می ریزد و کشور را مورد حمله قرار می دهد از این رو زمینه نفسانیت وجود نداشت، وقتی حسین خرازی در جبهه کارت خود را همراه نداشت و یک بسیجی او را راه نمی داد شب در بیرون تا صبح می خوابید تا یکی او را بشناسد و بتواند داخل برود اما اصلا چیزی نمی گفت و درگیر نمی شد بلکه بر این عقیده بود این مسائل مهم نیست و آمده ایم که همه چیز خود را بدهیم.

آن زمان این‌گونه بود اما الان این طور نیست، وقتی که بحث نرم افزاری می شود اولا کار سخت می شود و شیاطین حضور پیدا می کنند، بعد هم برخی برای مقام، شهرت و پول می آیند و نگاه می کنیم و می بینیم اسم اسلامی دارد اما از اسلام خبری نیست، از این رو مشکل می شود که در ادارات، بازار، وزارتخانه ها، مجلس و قوه قضائیه بخواهند دقیقا انقلابی عمل کنند، بسیار مشکل می شود و پیچیدگی خاص خود را دارد.

متأسفانه در این جهات خیلی کار نشده و بخشی از آن به ما طلبه ها بر می گردد، حوزه های علمیه باید زمینه های این مباحث را باز کنند که آیا اسلام پاسخگوی این حرف ها هست یا خیر، برخی می گویند اسلام دین اقلی است و مسائلی همچون اقتصاد و سیاست به اسلام مربوط نمی شود و اسلام دینی محدود است که احکام جزئیه فرعیه در حد طهارت و نجاست، نماز و یک ارتباط با خدا دارد.

عده ای این را مطرح می کنند که با جوهره اسلام سازگاری ندارد، اگر به زندگانی اهل بیت(ع) نگاه شود اصلا اینگونه نبودند، آیا می توان بدون در نظر گرفتن سیاست جریان قیام امام حسین(ع) را تبیین کرد، مگر می توان این مسائل را انکار کرد، بخشی وسیعی از مباحث موضوع مکاسب محرمه است که مربوط به اقتصاد می شود، اسلام درباره این مسائل حرف دارد که حوزه و روحانیت باید در این مسائل به صورت به روز پاسخگوی جامعه باشد، با این سفره وسیعی که حضرت امام جلوی حوزه و طلاب پهن کرده است حوزه ها موظف می شوند که در پاسخگویی به نیازهای جدی انقلاب و مردم انقلابی باشند و انقلابی عمل کنند.

رسا ـ تعریف شما از انقلابی بودن چیست؟

آنچه که گمشده اصلی ما به شمار می رود اسلام ناب محمدی است که ما باید به آن برسیم، الان به آن نرسیدیم و اگر بگوییم رسیدیم نادرست است، شروع کردیم و طاغوت زمان را بیرون انداختیم و کارهایی انجام دادیم اما همه کار نیست، باید در این جهت حوزه در فعالیت ها ورود کند.

در درس های ما هم باید انقلاب جدیدی ایجاد شود و نیازمند تحول جدی است، در قدیم سؤالاتی که از یک روحانی می کردند در حد احکام جزئیه فرعیه همانند شکیات و نماز مسافر بود اما الان این مسائل مطرح نبوده و در اصل خدا تردید می کنند، البته بیرون هم با ایجاد و القای شبهات بسیار کار کرده و اصل خدا، پیامبر، قرآن و نبوت را انکار می کنند و همه این ها را می زنند که حوزه باید پاسخگو باشد.

ابتدا نیازمند تحول جدی در علومی هستیم که یک طلبه می آموزد و می خواهد اجتهاد پیدا کند و درگیر مسائل شود نه این که رد شده و جامعه را به حال خود بگذارد، جامعه به حوزه نیاز دارد و حوزه باید پاسخگو باشد، اگر دیدند که ما هنوز که هنوز است در صد سال پیش زندگی می کنیم و پاسخگو نیستیم مردم ما را کنار می گذارند، نباید به گونه ای باشد آنچه که مردم نیاز دارند ما بلد نباشیم و آنچه که ما بلد هستیم آن ها نیاز نداشته باشند.

اول باید انقلابی در خود برنامه های حوزوی داشته باشیم، معنای انقلابی معلوم است یعنی به وضع موجود اکتفا نکنیم و خیال نکنیم چیزی که هست همه چیز به شمار می رود.

رسا ـ از نظر شما فرد انقلابی به چه کسی گفته می شود؟

 فرد انقلابی کسی است که این حالت در او وجود دارد و دنبال این است که بهترین گزینه و راه را انتخاب کند و پای آن بایستد و آن را به نتیجه برساند.

رسا ـ شاخص ها را چگونه تعیین کنیم؟

ببینید الان کسی که طرح هجرت می رود نمی دانم آیا شده که بررسی کنند که سؤالات و نیازهای مردم از آنان چیست تا بدانند چه کاری باید انجام دهند، ابتدا باید نیاز سنجی کنیم تا مردم بدانند چه می خواهند، به عنوان مثال در رشته اخلاق باید تعریف، اصول، قواعد، مسائل، احکام آن مشخص و بررسی شود که اخلاق در چه ساحت هایی مطرح است و آیا مجلس و مسؤولان اخلاق می خواهند یا نه، وقتی عمیق می شویم می بینیم که بسیاری از سؤالات وجود دارد که بی پاسخ است و باید روی آن ها کار شود.

طلبه انقلابی کسی است که دنبال جواب سؤال ها باشد تا به مردم ارائه کند، حضرت امام به مردم وعده دادند که اسلام ناب محمدی را داریم و از راه فقه جواهری مسائل را حل می کنیم، وقتی بزرگ ما این وعده را داد ما باید دنبال آن باشیم، در جریان انقلاب کمونیست ها که زندانی بودند وقتی زندان ها شکسته شد آن ها هم به عنوان معارض با طاغوت ایستادند وقتی حکومت راه افتادند آن ها سهم خواهی کردند،  امام فرمودند که به رفراندم می گذاریم و جمهوری اسلامی با بیش از 98 درصد رأی آورد.

آن ها جلو آمدند که حضرت امام فرمودند با آن ها مناظره کنید تا قانع شوند، اگر در همین زمینه مثلا اصول دیالکتیک را ندانیم چگونه می توانیم مناظره انجام دهیم، آن زمان مرحوم شهید بهشتی آمادگی کردند که با توده ای ها بحث کنند، حضرت علامه آیت الله مصباح حاضر شدند با احسان طبری بحث ایدئولوژی کنند، حالا اگر این افراد نبودند باید چکار می کردیم، آیا چنین چیزهایی از حوزه در می آید، چنین چیزی در حوزه نبود و افراد این چنین خود دغدغه داشتند و به دنبال آن رفتند.

یک زمانی مرحوم علامه طباطبایی به زحمت فلسفه را در حوزه وارد کرد و اصلا قبول نمی کردند، همچنین ایشان تفسیر را هم به زحمت وارد کردند چون برخی می گفتند مگر تفسیر، علم است؛ علامه دو کار بزرگ انجام داد که ورود فلسفه و تفسیر به حوزه بود و به همین دلیل شاگردان ایشان مفسر و فیلسوف هستند، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح و آیت الله مطهری این گونه هستند، این در حالی است که چنین موضوعاتی در حوزه نبوده و فقط اصول و فقه کار می کردند.

نیاز امروز ما با نیاز دیروز بسیار متفاوت است، وقتی جوان با کوله باری از شبهات مواجه می شود ما باید پاسخ دهیم، برای پاسخگویی به نیازها نیازمند روحیه انقلابی هستیم که انسان ابتدا دنبال چنین چیزی باشد، وگرنه به وضع موجود بسنده می کنیم و می گوییم همین خوب است و هیچ کس حاضر نیست روی مین برود و همه می گویند دیگران بروند ببینیم چه می شود.

در یکی از عملیات ها با مرحوم شهید حسین خرازی ما را جایی بردند و اعلام کردند برای عملیات عده ای را می خواهیم که روی مین بروند و خط را بشکنند، شهید خرازی در لشکر اعلام کرده که چه کسی حاضر است روی مین برود و ما 30 نفر می خواهیم اما 300 نفر از رزمندگان اعلام آمادگی کردند، امروز هم عده ای باید مرد کار باشند و از هیچ چیز نترسند بلکه فقط نگاه کنند که خداوند چه می خواهد و وظیفه و تکلیف چیست.

وقتی امام و ولی فرمود خط باید شکسته شود باید جلو رفت نه این که بنشنیم و حساب و کتاب و دو دوتا چهارتا کنیم، یکی از شاخصه های انسان انقلابی مجاهد بودن است یعنی وقتی به این رسید که چه تکلیفی دارد به صورت جدی پای کار می ایستد و شوخی نمی کند، برای انجام وظیفه جلو می آید و برنده خواهد شد حال می خواهد هر داستانی باشد.

حوزه هم باید این گونه باشند که با حفظ احترام و حرمت همه قبلی ها و کارهایی که شده جای خود اما باید بررسی کند الان واقعا چه باید کرد که همه دنیا نسبت به اسلام اقبال دارد،  بیداری اسلامی منحصر به خاورمیانه نیست بلکه همه جا حتی اروپا و جاهای دیگر این اقبال وجود دارد، وقتی ترامپ کمی نشان می دهد که فاشیست است دنیا علیه او به پا می خیزد، بسیاری از این افراد مسلمان هم نیستند؛ اگر انقلاب بتواند درست جلو رود، به راحتی اسلام را می پذیرند، بنده حدود 10 سال بیرون از کشور بودم و دیدم که آمادگی برای پذیرش اسلام 100 درصد است منتهی ما برنامه نداریم، برخی که اصلا قبول ندارند، برخی که قبول دارند کاری نمی کنند و فقط عده کمی دغدغه دارند و حرص می خورند که نباید این گونه باشد./1323/ 402/ص

گفت وگو از حسن صحرائی و محمد قمین

ارسال نظرات