۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۹
کد خبر: ۴۸۲۸۷۱

هجرت طلاب؛ لازمه پاسخگویی به نیازهای جامعه

جامعه امروزی بیش از هر زمان دیگری نیازمند به حضور و فعالیت روحانیت در زمینه هدایت دینی و بصیرت افزایی است و با توجه به گسترش هجمه های فرهنگی در جبهه جنگ نرم و تلاش دشمن برای ضربه زدن به باورها و اعتقادات دینی مردم به ویژه جوانان، هجرت روحانیت و حضور در مناطق مختلف امری مهم در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه و مقابله با هجمه های دشمنان است.
حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، روحانیت از جایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار بوده و مسؤولیتهای متعددی به برکت انقلاب اسلامی بر دوش روحانیت است.

کسب علم و دانش برای همه آحاد جامعه امری مهم و حیاتی است که نباید از آن غافل شد، طلاب با توجه به جایگاه و رسالت خطیری که بر دوش دارند، نباید نسبت به این مهم غفلت کنند.

با توجه به اینکه تعلیم و ارشاد، از توصیه های همه انبیا و اولیای الهی بوده است، طلاب و روحانیت برای نقش آفرینی در این عرصه باید همواره اهتمام جدی به کسب علم و دانش داشته باشند و همواره به علم روز مجهز باشند.

بصیرت افزایی، رسالت خطیر روحانیت

تقویت مکتب فقه و فقاهت، تبیین اندیشه های ناب پیامبر اسلام، ائمه معصومین و منویات رهبری و بصیرت افزایی از رسالتهای مهم روحانیت است و برای تحقق این رسالتها روحانیت باید نیازهای جامعه را بررسی و نسبت به مشکلات و دغدغه های مردم آگاه بوده و با آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در جهت برطرف سازی این مشکلات گام بردارد.

مبلغان و روحانیت را می توان مربی و معلم مردم خواند و این قشر با بیان تعالیم دینی و ترویج سبک زندگی اسلامی ارزشها و باورهای دینی را تقویت کرده و جلوی انحرافات و آسیبها را بگیرند، گسترش آسیبهای اجتماعی حاصل افزایش هجمه های فرهنگی دشمن است که در پی ضربه زدن به جامعه اسلامی می باشد و فعالیت تبلیغی مبلغان سدی در برابر توطئه های فرهنگی است.

رواج مفاسد اخلاقی و اجتماعی از آثار مخرب خالی ماندن شهرها از حضور روحانیت است

گسترش مفاسد اقتصادی، رواج بی عدالتیها، وجود قتل و غارت، رواج بی حجابی و بدحجابی از جمله آسیبهای اجتماعی حاصل از هجمه های فرهنگی است و برای جلوگیری از آثار مخرب این آسیبها بر زندگی فردی و اجتماعی روحانیت با حضور فعال در جامعه باید نقش آفرین باشند.

علم و ایمان دو سلاح مهم برای موفقیت طلاب در عرصه تبلیغ است

مجهز بودن طلاب به سلاح علم و ایمان مهم ترین عامل اثرگذار در عرصه تبلیغی و آگاه سازی آحاد جامعه در برابر هجمه های فرهنگی است، طلبه ما با بصیرت افزایی و از بین بردن جهالت و نادانی زمینه مقابله و خنثی سازی با هجمه های فرهنگی دشمنان را فراهم کنند. 

روحانیت برای نقش آفرینی در هدایت آحاد جامعه و بصیرت بخشی باید مطالبه گر باشد و با ترویج و تبیین ارزشها در سایه رواج راستگویی، امانتداری، تقوا، ترک منکر، توجه به امر به معروف و رواج سبک زندگی صحیح دینی و اسلامی در هدایت مردم نقش آفرینی کنند.

افزون بر حضور هدایتگر روحانیت در عرصه اجتماعی، هدایت سیاسی از دیگر رسالتهای مهم این قش است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد، با توجه به رسالتهای مهم روحانیت ضرورت هجرت این قشر از اهمیت بلایی برخوردار است.

طلاب و روحانیت برای تبلیغ و ترویج آموزه های خویش و نقش آفرین بودن در جامعه باید هجرت کرده و در جهت خدمت به مردم جامعه فعالیت داشته باشند.

با توجه به اهمیت و ضرورت هجرت روحانیت، حوزه های علمیه موظف هستند زمینه هجرت طلاب را فراهم کرده و امکانات لازم را در اختیار آنان قرار داده تا بتوانند در کنار خانواده خویش برای خدمت به مردم در شهرهای گوناگون فعالیت داشته باشند.

هجرت و تبلیغ طلاب از اهداف مهم حوزه است

طلاب در حوزه های علمیه زمان زیادی را سپری کرده تا علوم دینی و علمی را بیاموزند و بتوانند این علوم را به دیگران منتقل کنند، هجرت طلاب و روحانیت برای هدایت آحاد جامعه امری ضروری است و هدف اصلی حوزه های علمیه در تربیت طلاب است، اگر طلاب پس از تحصیل در حوزه باقی بمانند و هجرت نکنند در واقع هدف حوزه محقق نمی شود.

جامعه امروز نیازمند ترویج و تبیین آموزه های دینی است، حوزه و روحانیت باید به این نیاز توجه داشته باشند و برای پاسخگویی به نیازهای دینی مردم روحانیت با هجرت به شهرها و استانها به وظایف خویش عمل کنند و آموزه های خود را به دیگران منتقل کنند.

تقویت مسؤولیت پذیری و روحیه تبلیغی طلاب از وظایف مهم حوزه در تربیت طلاب است، مسؤولیت پذیری موجب می شود طلبه به وظیفه خود در عرصه تبلیغ آگاه بوده و پس از کسب علم و دانش در مقام عمل نسبت به هجرت و عمل به آیه نفر اقدام کنند تا شهرها و روستاهای ما خالی از حضور روحانیت نباشد.

خالی بودن شهرها و مساجد از حضور روحانیت زمینه گسترش آسیبهای اجتماعی را فراهم می کند و این امر در رواج مشکلات اخلاقی و اجتماعی اثر گذار است، نباید نسبت به این مهم غافل شد، با هجرت طلاب به شهرها و پر کردن سنگرهای فرهنگی و اجتماعی باید جلوی هجمه های فرهنگی گرفته شود.

مسؤولان زمینه هجرت روحانیت را فراهم سازند

خالی بودن شهرها و روستاها از حضور روحانیت موجب گسترش عرفانهای کاذب، فرقه های ساختگی و نحله های فاسد در جامعه به ویژه بین نسل جوان می شود و نسل جوان دچار انحراف می شوند، ما نباید اجازه دهیم که دشمنان اسلام از خالی ماندن برخی مناطق از روحانیت سوء استفاده کنند.

روحانیت نباید به بهانه تحصیل در قم باقی بمانند و از امر تبلیغ که رسالت مهم این قشر است غافل شوند در صورتی که می توانند با هجرت به دیگر شهرها نقش بسزایی در هدایت جامعه ایفا کنند، در این راستا مسؤولان حوزه باید از این قشر حمایت کرده و مشکلات مالی، رفاهی و مسکن آنان را برطرف سازند که دغدغه هجرت نداشته باشند.

روحانیت مرزبانان دینی و اعتقادی هستند

از علما و روحانیت می توان به عنوان مرزبانان دینی و اعتقادی مردم یاد کرد، بنا بر این روحانیت با توجه به جایگاه و رسالت خطیری که در مرزبانی از اعتقادات دینی مردم دارد مباید مرزها راخالی کنند و به دشمن اجازه نفوذ در باور و اعتقادات مردم را بدهند.

ترویج و تبیین آموزه های دینی نیازمند هجرت روحانیت است

حجت الاسلام علی میناپور، مدیر حوزه های علیمه لرستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با تأکید بر ضرورت هجرت روحانیت برای خدمت به مردم و ترویج دینی الهی بیان داشت: کسانی که برای دین خدا و انجام رسالت الهی از هیچ چیز ترس، خوف و واهمه ندارند تقوای الهی پیشه می کنند خداوند آنها را یاری می کند.

وی با اشاره به آیه نفر و محتوای این آیه در مورد هجرت روحانیت افزود: محتوای آیه این است که «از هر قوم، گروه و طائفه ای بیایند و در دین تفقه کنند و پس از آموختن معارف دین آن را به محل و قوم خود برگردند و مردم را انذار کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند».

حجت الاسلام میناپور با بیان ضرورت هجرت روحانیت برای ترویج و تبیین آموزه ها و تعالیم دینی در جامعه و بین مردم اظهار داشت: در راستای هجرت طلاب شورای عالی حوزه باید برنامه ریزی بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به خالی بودن مناطق دور افتاده و محروم از وجود روحانیت خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط کنونی جامعه و تلاش دشمن در جهت کمرنگ کردن ارزشها و ترویج فرهنگ غرب با فراهم کردن زیرساختها باید فعالیت روحانیت را در امر تبلیغ و هجرت شکوفا ساخت.

مدیر حوزه های علمیه لرستان تربیت طلابی انقلابی و مبلغ برای انتقال ارزشها و تبیین دستورهای دین در جامعه و بصیرت بخشی را از اهداف حوزه دانست و بیان داشت: ما افتخار می کنیم که در حوزه های علمیه طلابی تربیت می کنیم که در عرصه تبلیغ و هدایت جامعه نقش آفرین هستند.

وی خاطرنشان کرد: جوانان امروز با تحصیل در مدارس علمیه و فراگیری علوم دینی و الهی می توانند در مساجد، جایگاه های نماز جمعه، مناطق تبلیغی شهری و روستایی پیام قران و اهل بیت(ع) را منتقل کنند.

حجت الاسلام میناپور خالی ماندن شهرها از وجود روحانیت و بیگانه ماندن مردم این مناطق با معارف دینی از پیامدهای عدم هجرت طلاب است و انتظار می رود طلاب پس از کسب علم و فراگیری علوم دینی به مناطق گوناگون هجرت و آموخته های خویش را به مردم منتقل کنند./504/9459/ب1

ارسال نظرات