۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۴۸۲۸۷۰
آيت‎الله جوادي آملي:

عنصر اصلی نظام دینداری مجاهدت و وفای به عهد است

حضرت آيت‎الله جوادي آملي گفت: حالا چهارجا، چهارتا مشكل هست، باشد، نبايد آن اختلاس و نجومي و اين‎ها را مطرح كرد، عنصر اصلي نظام و بدنه اصلي نظام همين دين‎داري است.
درس تفسير قرآن کريم آيت الله جوادي آملي در مسجد اعظم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حضرت آيتالله عبدالله جوادي آملي، در درس خارج تفسير خود به تفسير آيات پاياني سوره مباركه طور پرداخت و در پاسخ به سؤالي درباره اينكه چرا به آمريكا و استكبار لعنت ميفرستيم، گفت: آمريكا و استكبار چندين بار ظلم كرده است، جسارت ميكند و ظلم او بروز و ظهور دارد،  و «رد الحجر حيث جاء»، امام علي(ع) ميفرمايد سنگ را از همان جايي كه ميآيد برگردانيد، او شب و روز دارد عليه ما در سطح جهان تبليغ ميكند، ايران يك گوشهاي از دنيا است، اما حرف دست آنان است، اينها با تمام رسانههايي كه دارند، دروغ و بد ميگويند و اهانت ميكنند، اين همه شهدا داده ايران ميگويند ايران منشأ شرارت است، كي بيشتر از ما شهيد داده است؟

وي با اشاره به اينكه اين قرآن عترت ظرفيت اين را دارد كه ملائكه تربيت كند، افزود: همين ايران و همين مردم و همين شما بزرگواران كاري كرديد كه هنوز معلوم نيست ملائكه بتوانند اين كار را بكنند يا نه؟ كاري كه مردم ايران كردند فرشتهها نكردند؟ البته منظور فرشتههاي حاملان عرش نيست، همين ملائكه مدبرات امر. ما ده سال دفاع مقدس را از آمریکا و استکبار آسيب ديده‎ايم، اين جنگ در واقع ده سال بود و نه هشت سال، دو سال جنگ داخلي بود، اين ترورها و هفتادودوتنها دو سال شد و هزار روستا و يازده استان آسيب ديد و اين جنگ هم هزارها شهيد دست ما گذاشته است و ايران كم آسيب نديد.

مفسر برجسته قرآن كريم ابراز كرد: حالا كه امام رضوانالله عليه قطعنامه را پذيرفت و مردم بزرگ و بزرگوار و مسؤولان هم پذيرفتند، بر اساس سوره توبه بايد وفاي به عهد داشته باشيم، وقتي با مشركين تعهد داديم بايد پاي امضايمان بايستيم، وفاي به عهد و احترام به امضا جز برنامههاي بينالمللي اسلام است نه برنامههاي ملي و منطقهاي و نه برنامه محلي، ما چه با مسلمانها و چه با كليميها و چه با زرتشتيها و چه با ملحدين امضا كرديم بايد پاي امضايمان بايستيم.

وي گفت: آنها كه در مكه بودند بتپرست بودند، اين آيه سوره مباركه توبه همين را ميگويد، صدام را هم خداوند به دست خودش گرفت، او چون قدرت نظامي آماده داشت به كويت حمله كرد و امير كويت هم دست به دامان آمريكا و اروپا شد و آمريكا صدام را از كويت به طمع نفت بيرون كرد، ما قطعنامه را پذيرفتيم، بعد از پذيرش قطعنامه همين منافقين تمام نيروهاي صدام را استخدام كردند و عمليات مرصاد را راه انداختند كه شهيد صياد شيرازي عمليات را بر عهده داشت و كم كشته بعد از صدام نداديم آن هم با همكاري صدام، بعد از آن اتحاديه اروپا و آمريكا آمد كه عراق و صدام را بگيرد، آمريكا و اروپا از ايران خواستند كه شما هم چهارتا گلوله از شرق بزنيد كه كار ما هم راحتتر بشود، نه رهبر و نه مسؤولان و نه مردم، هيچ كدام حاضر نشدند و گفتند ما قطعنامه را قبول كرديم و شما با هم جنگ داريد.

حضرت آيتالله جوادي آملي با اشاره به اينكه در جنگ ما ده سال از اينها كشته داديم، خاطرنشان كرد: [در جنگ غربی ها با صدام] يك گلوله از ايران به سمت عراق نرفت با اينكه صدام هر چه ميخواست كرد، هم علما و فقهاي ما را در نجف شهيد كردند و هم در ايران، اين دين اين ظرفيت را دارد، اگر ملائكهاي در روي زمين بود بهتر از اين ميكرد؟ ما بايد با اينها افتخار بكنيم تا پرچم ايران بالا برود، نه اينكه يك كسي به ديگري لگد بزند در ورزش و مشت بزند و بعد پرچم ايران بالا برود اين تمدن نيست، ما بايد با داشتن اينها فخر بكنيم، شما ميتوانيد اين را در سطح بينالملل مطرح كنيد و دومي هم ندارد، كي ده سال كشته داد و گفت ما پاي امضايمان ميايستيم.

وي اظهار كرد: حالا چهارجا، چهارتا مشكل هست، باشد، نبايد آن اختلاس و نجومي و اينها را مطرح كرد، عنصر اصلي نظام و بدنه اصلي نظام همين دينداري است، همه حملهكنندگان به صدام گفتند كه شما چهارتا تير از شرق بزنيد، كسي ده سال كشته بدهد و بعد پاي تعهدش بايستد، از تك تك مردم سؤال كنيد كه چرا حمله نميكنيد ميگويند ما قطعنامه را امضا كرديم و ديگر حمله نميكنيم، اين دين و تمدن است، اين ميشود جامعه انساني و فرشتهخويي، اگر اين دين اين ظرفيت را دارد ما بايد روي اين قسمت تلاش بكنيم و حالا يكي مشت بزند و لگد بزند در ورزش و پرچم ايران بالا برود اين مهم نيست، بايد روي راههاي پرفضيلت خودمان تكيه كنيم./914/ 202/ص

ارسال نظرات