۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۴۸۲۸۲۸
در اهواز صورت گرفت؛

برگزاری نشست تخصصی «زیر ساخت های فقهیِ حکومت اسلامی» با حضور آیت الله اراکی

نشست تخصصی «زیر ساخت های فقهیِ حکومت اسلامی» با سخنرانی آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهبی اسلامی و حضور ائمه جماعات مساجد، فضلای درس خارج، اساتید حوزه و دانشگاه در اهواز برگزار شد.
نشست تخصصی زیرساخت های فقهی حکومت اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، نشست تخصصی «زیر ساخت های فقهیِ حکومت اسلامی» با سخنرانی آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهبی اسلامی و حضور ائمه جماعات مساجد، فضلای درس خارج، اساتید حوزه و دانشگاه عصر امروز در مسجد اعظم اهواز برگزار شد.

براساس این گزارش، نشست تخصصی «زیر ساخت های فقهیِ حکومت اسلامی» نخست با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و در ادامه سرود جمهوری اسلامی ایران در فضای مسجد اعظم اهواز طنین انداز شد.

در ادامه حجت الاسلام قربانی، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ضمن خیرمقدم گویی به حضار به ویژه آیت الله اراکی ابراز داشت: چنین نشستی و توجه به مسائل فقهی از ضروریات امروزی حوزه های علمیه است.

وی با بیان این که نشست های تخصصی علوم طبیعی، مادی و پزشکی با حضار کمی برگزار می شود، اظهار داشت: برگزاری نشست های تخصصی حتی با وجود حضار بسیار کم در حوزه ها رواج یابد تا از نظریات جدید اساتید و فضلای حوزه در قالب چنین همایش هایی آگاهی یابیم.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) گفت: موضوع نشست تخصصی «زیر ساخت های فقهیِ حکومت اسلامی» پر کاربرد و مهم و رهبرمعظم انقلاب در بیانات خود به آن اشاراتی داشته اند.

بنابراین گزارش، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز داشت: هر نظام سیاسی بلکه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظام های که بخواهند جامعه بشری را به طور سیستماتیک اداره کنند باید تکلیف خود نسبت به جهان بینی مشخص کنند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جهان بینی سیاسی را از مهم‌ترین زیرساخت فقهیِ حکومت اسلامی برشمرد، گفت: این زیرساخت یعنی که در اسلام، قرآن و منابع دینی خدا چگونه معرفی می شود و آیا رابطه انسان، رابطه ای تاریخی می باشد و خداوند در میان بشر چه جایگاهی دارد.

آیت الله اراکی با اشاره به این که زیرساخت دوم فقهیِ حکومت اسلامی یعنی حاکم و محکوم یا صاحب فرمان و فرمانبری وجود دارد و در غیر اینصورت حکومتی برقرار نیست، خاطرنشان کرد: جامعه ای که فرمانروایی آن الهی باشد جامعه واحد است.

وی با بیان این که ملاک وحدت شخصیت یعنی فعل از یک اراده برخیزد و مشرک کسی است که از چند منبع دستور می گیرد، ادامه داد: مؤمن از یک منبع و آن هم خدا و از طریق رسول و امام دستور می گیرد.

لازم به ذکر است که نشست تخصصی «زیر ساخت های فقهیِ حکومت اسلامی» ویژه ائمه جماعات مساجد، فضلای درس خارج، اساتید حوزه و دانشگاه است که در این نشست مقالاتی از سوی اساتید منتخب ارائه شد.

همچنین در این نشست که از سوی معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد، برخورداری تشکیلات حکومت اسلامی از زیرساخت های فقهی در بخش های گوناگون فرهنگی، هنری مورد بحث قرار گرفت.

گفتنی است که نشست «جایگاه عالم ربانی در جامعه اسلامی» نیز پیش از ظهر امروز با سخنرانی آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهبی اسلامی و محوریت تبیین مباحث اخلاقی برای طلاب و آشنایی آنها با رسالت یک عالم ربانی در جامعه و حضور طلاب حوزه های علمیه اهواز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) این شهر برگزار شد./9453/203/ب1

ارسال نظرات