۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۶
کد خبر: ۴۸۲۸۲۵
با حضور کارشناسان برجسته حوزوی؛

الزامات تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران بررسی شد

نشست هم اندیشی «الزامات تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران» از سوی مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی و با حضور کارشناسان برجسته حوزوی برگزار شد.
نشست علمی الزامات تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست هم اندیشی «الزامات تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران» به مناسبت دومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی عصر امروز در سالن کنفرانس های مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد.

این نشست هم اندیشی همراه با حضور حجج اسلام حبیب الله بابایی عضو هیأت علمی و مدیر گروه مطالعات اسلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مصطفی جمالی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، احمد رهدار مدیر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه و مجتبی عبدخدایی عضو شورای پژوهشی گروه مطالعات تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بود.

همچنین دبیری علمی را نیز محمدرضا بهمنی خدنگ پژوهشگر علوم اسلامی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برعهده داشت.

این نشست که به نوعی برنامه هم اندیشی سیرتکوین تمدنی جمهوری اسلامی به شمار می رفت در یک مقدمه و سه بخش برگزار شد در بخش نخست دبیر علمی به بیان مقدماتی در زمینه تکوین تمدنی جمهوری اسلامی پرداخت و با بیان اینکه تجربه های جمهوری اسلامی در بخش تمدنی قابل مطالعه و ارزیابی است به سخنان رهبر معظم انقلاب در زمینه شکل گیری تمدن اسلامی اشاره کرد.

در بخش اول این نشست سه ساعته نوبت به طرح بحث اساتید حاضر رسید و در قسمت نخست حجت الاسلام عبدخدایی به الزامات شکل گیری دولت اسلامی در تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: تمدن اسلامی تمدنی فراسرزمینی است که در آن عقلانیت پایه باید مورد وفاق و اجماع جامعه نخبگانی قرار بگیرد.

در ادامه حجت الاسلام جمالی به توضیحاتی در زمینه الزامات تولید علم در تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و تأکید کرد: علوم تمدنی در لایه اساسی قرار دارد؛ فقه تمدنی، شبکه علوم تمدنی و الگوی تمدنی که در هر سه بخش باید فعالیت های جدی از سوی صاحبنظران شکل بگیرد.

در این بخش همچنین حجت الاسلام رهدار ضمن تأکید بر الزامات مناسبات با جهان اسلام در تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران عنوان داشت: انقلاب اسلامی که تجربه ای چهل ساله دارد که معتقد است ناشی از اندیشه اسلامی است، می تواند ظرفیت و میراث خوبی را برای تمدن سازی نوین اسلامی که قابل چانه زنی و گفت‌وگو در جهان اسلام است ایجاد کند.

در پایان بخش اول حجت الاسلام بابایی با اشاره به الزامات مناسبات با غرب در سیر تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: ما در مواجهه با غرب سه حالت داریم یا تقابل است، یا تعامل و یا تعارف که به نظر می رسد مرحله سوم کمتر مورد توجه و عنایت پژوهشگران قرار گرفته است.

در بخش دوم این نشست که حدود صد دقیقه به طول انجامید مرحله گفت‌وگو و نقد الزامات ارائه شده توسط اساتید بود به این گونه در این بخش یک یا دو نفر از اساتید در مورد سخنان نفر سوم اظهار نظر کرده و او نیز به اشکالات پاسخ می گفت و در نهایت سؤالات حاضران در نشست و پاسخ کارشناسان پایان بخش این قسمت بود.

در نهایت بخش سوم نوبت به جمع بندی مطالب ارائه شده اساتید، نقض و ابرام ها توسط دبیرعلمی بود که در چند دقیقه صورت گرفت و در پایان ابراز امیدواری شد این گونه نشست های زمینه خوبی را برای تکوین تمدنی جمهوری اسلامی ایران در آینده ای نزدیک فراهم کند.

گفتنی است، در این نشست هم اندیشی که از سوی گروه مطالعات تمدنی مرکز مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی برگزار شد،‌ افراد شاخص دیگری از جمله حجج اسلام علی اصغر نصرتی رییس اداره همکاری های علمی و پژوهشی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حمیدرضا مطهری رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نیز حضور داشتند./1330/پ202/ی

ارسال نظرات