۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۴۸۲۸۲۲
استاد حوزه علمیه مازندران:

تلاش برای کاهش فرزند آوری در جامعه از توطئه های دشمنان است

استاد حوزه علمیه مازندران، تلاش برای کاهش انگیزه زوج های جوان در فرزند آوری را یکی از توطئه های دشمنان عنوان کرد و گفت: دشمنان تلاش می کنند با القای سبک زندگی غربی در جامعه، مانع رشد و پیشرفت جامعه در آینده شوند
مدرسه بچه‌های ولایت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در محمودآباد، حجت الاسلام علی جلالی، استاد حوزه علمیه مازندران بعد از ظهر امروز در نشست روابط خانواده در سالن الغدیر این شهرستان، آسیب‌های تک فرزندی را به ضرر فرزندان و والدین دانست و تصریح کرد: در خانواده‌های تک فرزندی والدین و فرزندان احساس می‌کنند نیاز شدید به یکدیگر دارند و پدر و مادر در اضطراب به سر می‌برند که مبادا تنها فرزندشان را از دست بدهند، محبت‌ها و حمایت‌های والدین از یک طرف و همه سخت‌گیری‌ها و کنترل از طرف دیگر متوجه همان یک فرزند است.

وی در ادامه افزود: این محبت‌های افراطی یا سخت گیری‌های زیاد پدر و مادر، به سلامت روانی فرزند آسیب می‌زنند چراکه همه توجهات به سوی تنها فرزندشان است که این امر اراده فرزند را خدشه‌دار و سطح توقع وی با فراهم آوردن کلیه امکانات، افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس و مشاور خانواده با اشاره به مشخصات تک فرزندان، اظهار داشت ممکن است این فرزندان به انسانی نامهربان و خودخواه تبدیل شوند، گرایش به افسردگی و ضعف و در برقراری ارتباط اجتماعی داشتن ترس یا تنفر از حضور در گروه از مشخصات تک فرزندان است.

حجت الاسلام جلالی ادامه داد: زندگی ماشینی باعث شده تا زوج‌ها به داشتن تنها یک فرزند در زندگی خود بسنده كنند و این در حالی است كه والدین تک فرزند همواره احساس گناه می‌كنند چراکه بر این باورند فرزند آنها در طول زندگی خود احساس تنهایی می‌کند و فرزندی لوس می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه مازندران تاکید کرد: از مسائل مهم و قابل توجّه عصر حاضر، مسأله جلوگیری از کاهش جمعیت و یافتن راهکارهایی معقول برای افزایش آن در کشور است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اینباره گفت: رهبر معظم انقلاب از جمله افرادی است که بارها دیدگاه انتقادی خود را در طول سال ‌های 90 تا امروز در جمع نمایندگان مجلس، مسؤولان نظام و عموم مردم مطرح کرده است و با سخنانی روشن و استوار، نگاه خود را به بازنگری در سیاست‌‌های مهار جمعیت و ضرورت برنامه ‌ریزی برای رشد جمعیت معطوف کردند.

حجت الاسلام جلالی از جمله مهم‌ترین اهداف و کارکردهای خانواده را حفظ و بقای نسل بشر در یک ساختار و نظام قانونی و مشروع دانست و اظهار داشت: شاید بتوان گفت که این کارکرد، مهم ‌ترین کارکرد خانواده برای به وجود آوردن فرزندان و حفظ و نگهداری از آنها است.

وی فرزندآوری را عامل بقای نسل، رشد استعدادها، پویایی نیروی انسانی و اقتدار جمعیتی دانست و تصریح کرد: در نبود فرزند علاوه بر به خطر افتادن کانون و نظام خانواده، بافت جمعیتی جامعه نیز با چالش‌ها و نارسایی‌هایی مواجه می‌شود که اثرات و تبعات مخرب آن گاهی در حوزه‌ها و عرصه‌های کلان و ملی کشور ظهور پیدا می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه مازندران، فرزند را یکی از ستون‌ها و پایه‌های اصلی انسجام و تحکیم بنیان خانواده عنوان کرد و گفت: در نبود فرزند خانواده با فراز و نشیب‌های غیر قابل پیش بینی و زیان‌آوری از منظر اجتماعی، فرهنگی، روحی و عاطفی روبه‌رو می‌شود.

حجت الاسلام جلالی به علت کاهش انگیزه فرزند آوری در زوحین و روی آوردن به تک فرزندی اشاره کرد و افزود: هراس از پذیرش مسؤولیت فرزند، یکی از دلایل موثر در شکل گیری این بی میلی و بی‌رغبتی زوجین به فرزند آوری است که این هراس و بی میلی خود معلول عوامل دیگری است که بخش اعظم آن به مسائل اقتصادی از جمله هزینه‌ها و مخارج سنگین زندگی، مربوط است.

وی با اشاره به زوج‌‌هایی که به تک فرزندی معتقدند، اظهار داشت: آنها ممکن است خودشان را قانع کنند که اداره خانواده‌ سه عضوی برای آنها از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است و در ضمن تک فرزندی به آنها این امکان را می‌‌دهد که همه وقتشان را صرف تربیت، پرورش و نظارت بر تنها کودک خانواده کنند.

کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه تک فرزندها معمولاً متکی به خود بار می‌آیند و یکی یک دانه بودن‌ آنها سبب می‌شود توجه والدین کاملاً به آنها معطوف شود، یادآور شد: نبودن کودکی دیگر با اختلاف سنی کم نسبت به آنها در خانواده، سبب می‌‌شود دوران کودکی چندان طولانی نداشته باشند و به سرعت وارد دنیای بزرگسالان شوند.

وی با بیان اینکه صحبت کردن درباره معایب تک فرزندی به این معنی نیست که تک فرزندها افراد موفقی نمی‌شوند یا همه آنها لوس و ناز پرورده هستند، خاطرنشان کرد: تک فرزندهای زیادی هستند که نسبت به بچه‌های چند فرزندی خلاق‌تر و اجتماعی‌تر هم از آب در آمدند، اما مسأله مهم این است که ما ببینیم در برابر چیزهایی که به فرزندمان می‌دهیم چه چیزهایی را از آنها می‌گیریم.

استاد حوزه علمیه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود تلاش برای کاهش انگیزه زوج های جوان در فرزند آوری را یکی از توطئه های دشمنان عنوان کرد و گفت: دشمنان تلاش می کنند با القای سبک زندگی غربی در جامعه، مانع رشد و پیشرفت جامعه در آینده شوند./1317/203/ب1

ارسال نظرات