۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۸۲۸۰۹
با قلمی شیوا و روان:

ترجمه کتاب «بیت الأحزان؛ شرح زندگی حضرت زهرا» منتشر شد

انتشارات طوبای محبت ترجمه فارسی کتاب «بیت الأحزان؛ شرح زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها» را منتشر کرد.
کتاب «بیت الأحزان؛ شرح زندگی حضرت زهرا»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طوبای محبت  کتاب «بیت الأحزان؛ شرح زندگی حضرت زهرا سلام علیها» اثر شیخ عباس قمی را  با ترجمه مجتبی خورشیدی منتشر کرد.

این کتاب یک مقدمه و  چهار فصل  با عنوان های: «ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها»، «گوشه‌ای  از فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها»، «گوشه‌ای از جریانات سقیفه» و « شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها» دارد.

مترجم در مقدمه این کتاب آورده است:

«مرحوم محدث قمی، حاج شیخ عباس قمی، مشهورتر از آن است که بخواهیم ایشان را معرفی کنیم؛ همین اندازه بس که نام ایشان با «مفاتیح الجنان»، کتاب دعای عالم شیعه قرین شده است. این کتاب اثری ماندگار از این عالم پارسا است، چندین بار به چاپ رسیده و همین طور توسط چندین مترجم به زبان فارسی برگردانده شده است.

سعی شد که ترجمه  این اثر گران‌بها نه به صورت تحت الفظی باشد، نه به صورت ترجمه بسیار آزاد و بلکه سعی شد، مفهوم جملات به صورت فارسی ساده و طبق ادبیات این زبان بیان شود. نیز سعی شد که از کلمات و واژه‌های گنگ یا سخت دوری شود تا به خواست خدا برای همه قابل استفاده شود.»

در مقدمه مؤلف این کتاب می‌خوانیم:

«این رساله مختصری است درباره حالات سرور زنان عالمیان، پاره تن خاتم پیامبران، مادر امامان پاک،  پاکیزه‌ترین بانو، وارث سرور انبیاء، همدوش سرور اوصیاء،  انسانی حوریه، دور از ویژگی زنان، دوشیزه، سیده شهیده، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و در مصائب و اندوه‌هایی که بر آن مخدّره وارد شد.

 این کتاب را به «بیت الاحزان فی مصائب سیدة النسوان» (خانه غم‌ها در مصیبت سرور زنها) نامیدم و آن را بر چند باب و یک خاتمه مرتب کردم.»

در بخشی از عنوان «گوشه‌ای از فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها» از فصل دوم این کتاب می‌خوانیم:

«حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از آل عبا، یکی از افراد قضیه مباهله و از کسانی بود که در سخت‌ترین وقت مهاجرت کردند. نیز جزء کسانی بود که درباره آنها آیه تطهیر نازل شد و جبرئیل افتخار کرد که یکی از آنهاست و خداوند گواهی به راستگویی‌شان داده است. مادری امامان و نسل پیامبر صلی الله علیه و آله تا روز قیامت با اوست.

از همه مردم از نظر تکلم و سخن گفتن به رسول الله صلی الله علیه و آله شبیه‌تر بود، خلق و خویش از خلق و خوی پیامبر صلی الله علیه و آله حکایت می‌کرد و راه رفتنش با راه رفتن آن حضرت مو نمی‌زد.

وقتی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله می‌رسید،  پیامبر به او خوشامد می‌گفت؛ دستانش را می‌بوسید و او را سرجای خود می‌نشانید.  پیامبر صلی الله علیه و آله هم وقتی نزد او می‌رفت، آن مخدره بلند می‌شد و به سوی او می‌رفت، به او خوشامد می‌گفت و دستنانش را می‌بوسید.

پیامبر زیاد او را می‌بوسید و هرگاه مشتاق بوی بهشت می‌شد، بوی او را استشمام می‌کرد و می‌گفت: فاطمه پاره تن من است؛ هر که او را خوشحال کند، واقعاً مرا خوشحال کرده و هر که او را ناراحت کند واقعاً مرا غمگین کرده است. فاطمه از همه مردم نزد من عزیزتر است.»

بر اساس این گزارش، در فصل سوم زیر عنوان «آزارهایی که بر آن مخدّره وارد شد» این چنین آمده است:

 «بخشی از آنچه خداوند متعال شب معراج به پیامبر خود خبر داد، این بود:

«و اما دخترت؛ به او ستم می‌شود، محروم قرار می‌گیرد، حقی را که تو برای او قرار دادی، غاصبانه از او می‌گیرند و او را در حالی که باردار است، می‌زنند و بی اجازه وارد حریم و منزل او می‌شوند و  سپس ذلت و خواری به او می‌رسد و هیچ منع کننده‌ای نمی‌بیند و جنین در شکم را در اثر ضربه سقط می‌کند و از آن ضربه از دنیا می‌رود.»

پیامبر عرض کرد:  انا لله و أنا الیه راجعون؛ پذیرقتم ای پروردگار! و تسلیم شدم و تو باید توفیق دهی و صبر عنایت کنی.

روایت شده که اولین کسی که درباره‌اش حکم می‌شود محسن بن علی علیه السلام است که درباره قاتلش حکم می‌شود؛ بعد درباره قنفذ. پس او و رفیقش را می‌آورند و با تازیانه‌های آتشین آن دو را می‌زنند که اگر یکی از آن تازیانه‌ها به دریا بیفتد، از شرق تا غرب دریاها به جوش می‌آید و اگر بر کوه‌های دنیا قرار گیرد، کوه‌ها آب می‌شوند تا جایی که خاکستر می‌شوند؛ پس با این تازیانه آنان را می‌زنند.

مفضل بن عمر در ضمن خبر طولانی از امام صادق علیه السلام روایت می‌کند که آن حضرت فرمود:  محسن می‌آید در حالی که خدیجه بنت خویلد و فاطمه اسد مادر امیرالمؤمنین علیه السلام او را می‌آورند و آنها از مصیبت فریاد می‌زنند و مادرش، فاطمه سلام الله علیها می‌گوید:

 روزی که هر نفسی هر عمل خوبی که انجام داده، می‌بیند و نیز هر کار بدی. که دوست دارد که‌ای کاش بین آن عمل و بین او فاصله بسیاری بود و خداوند شما را خود بر حذر می‌دارد و خداوند نسبت به بندگان رئوف است.

مفصل می‌گوید: پس امام صادق علیه السلام گریست تا حدی که محاسن آن حضرت از  اشک ‌تر شد؛ سپس فرمود: روشن مباد چشمی که هنگام ذکر این قضیه نگرید!

گفتنی است، انتشارات طوبای محبت ترجمه کتاب «بیت الأحزان؛ شرح زندگی حضرت زهرا سلام علیها» را با شمارگان 1000 نسخه و در 275 صفحه به قیمت 15 هزار تومان منتشر کرده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات طوبای محبت می‌توانند به قم بلوار سمیه، خیابان عباس آباد، پلاک 112 مراجعه و یا با تلفن 02537740066 تماس حاصل کنند./998/پ 202/ق

 

ارسال نظرات