۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۴۸۲۷۶۲
آیت الله سیفی مازندرانی:

بزرگترین وظیفه حوزه‌ پرورش مجتهدان وفقهای انقلابی است

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروز بزرگترین وظیفه و از اهم واجبات حوزه های علمیه پرورش مجتهدان وفقهای جوان انقلابی است.
آیت‌الله سیفی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر سیفی مازندرانی با صدور بیانیه ای برخی از معیارهای حوزه انقلابی را ذکر کرد.

بر اساس این گزارش متن این بیانیه به شرح ذیل است:

نمود و بروز گرایش انقلابی حوزه علمیه در عرصه علم و نظریه پردازی: بین فقها و مدرسین و اساتید و فضلا و محققین عبارت است از تفسیر صحیح و فقیهانه ی کتاب و سنت در حدود و احکام اجتماعی، نظامی سیاسی و سایر شئون حکومت استنباط  ارزشها و احکام اسلام ناب از آیه شریفه قرآن مجید،مانند آیه « إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللّهُ» و آیه « فَلا وَ رَبِّکَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّي يُحَکِّمُوکَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ » و نیز آیه « أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ » به ضمیمه معتبر فضل بن شاذان. ملاحظه نمایید که در این معتبره امام رضا(ع)  چگونه آیهی مزبور را تفسیر کرده است. و ببینید امام (ره) چگونه بیان حضرت در معیار های اولی الامر را بر فقیه جامعشرائط فتوی و رهبری در عصر غیبت تطبیق داده است؟.

فقیه انقلابی: می فهمد که در آیه « وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا» اتحاد به چه معنی مورد امر و تفرقه به چه معنی مورد نهی ذات مقدس حق می باشد، آیا اتحاد امت به هر شکلی مطلوب ذات اقدس حق است؟ یا فقط همبستگی در جهت حمایت و اطاعت  از ولی شرعی کومت اسلام، و یا ایه« وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» چگونه فقیه انقلابی  از آن عدم مشروعیت  هر حکم و قانون موجب سلطه کفار  را استنباط میکند.خلاصه: ذوق و فکر انقلابی همان فکر جوال و عاری از هر زنگار حزب گرائی، جناح بازی  و خمودی وخفتگی و غفلت از ضرورت ها و بایسته های مقتضیات زمانی می باشد. یعنی آن فکری که از آئینه ی اسلام ناب محمدی  و چشمه زلال  فقه اهلبیت(ع)  و از دریچه عزت و افتخار حسینی  به رخداد های مهم جهادی  و دفاعی و سیاسی  و اقتصادی نگاه میکند. نه اسلام وابسته ی آمریکایی  و تشیع استعماری  متحجر  انگلیسی  و یا اسلام خود پرداخته جاهلی  و خرافی وهابی ، و داعشی . فقیه انقلابی از اصول قرآن و عترت  فوع مستحدث  عرصههای حکومت وسیاست و مطلق شئون حکومت را به مقتضای زمان خویش استنباط میکند.

حوزه علمیه و فقیه انقلابی در عرصه اقدام و عمل: بصیر و بیدار و بر اساس ارزشهای انقلابی - یعنی اسلام ناب زلال بدون هر پیرایه عافیت طلبی  و سازشکاری و به تعبیر امام عسکری(ع) بدون مصانعه( یعنی بده و بستان های اقتصادی و سیاسی) و دور از تعصب  جناحی – عمل میکند. لذا حوزه علمیه  ای که با گرفتن بودجه از این دولت و آن دولت، یا به دلیل حمایت این بیت و آن بیت طرح و برنامه ریزی یا در اجرای آن مصیر و مسیر  وسرنوشت حوزه را رقم بزند، نمیتواند حوزه انقلابی باشد. و یا آن فقیهی که حتی اطرافیان بیت خود را نتواند کنترل و مهار کند و برای دفاع متعصبانه از آنان به امام (ره) نامه بنویسد که: اطلاعات شما روی ساواک شاه را سفید کرده؛ تا جایی که امام (ره)  به او بنویسد؛  چرا که فقیه  متعصب  نسبت به اطرافیان خود در نظر  و دید امام عسکری(ع)  در حدیث معتبر  این چنین معرفی شده است:«اولئک اضر من جیش یزید علی اصحاب الحسین(ع) لانهم یسلبونهم الارواح والموال»

و یا آن فقیهی که در کوران فتنه – بدون اعلام حمایت از ولی امر- مدافعان ولایت و یاغیان و بغا اهل فتنه را در یک تراز مساوی  قرار داده و به عدم اختلاف فرا میخواند نمیتواند در میدان اقدام و عمل یک فقیه انقلابی باشد چون این کار از سکوت خواص هم که خیانت است بدتر است چون ضربه اش  از سکوت بیشتر است. و یا بدون کمترین توجه به شرایط نه گانه ولی امر  برای توافقنامه برجام اعلان تبریک و پیروزی بزرگ می کند او نمیتواند یک فقیه انقلابی بصیر باشد.

و آن فقیهی که در بیان و قلم خود  حمایت از کسی میکند که شعار «نه غزه» نه لبنان جانم فدای ایران در کف خیابان  سر میدهد،نمی تواند  در میدان اقدام و عمل یک فقیه انقلابی باشد. و گوهر انقلابی شخصیت فقیه در کوران تلاطم حوادث سرنوشت ساز بروز میکند؛ چرا که : تعرف اقدار الرجال عند مزال الاقدام.

و خلاصه حوزه علمیه انقلابی : در یک جمله حوزه ای است که در عرصه اجتهاد و استنباط و نظریه پردازی ، و نیز در میدان اقدام و عمل به ارزشهای انقلابی پایبند باشد. و امروز بزرگترین وظیفه و از اهم واجبات حوزه های علمیه پرورش مجتهدان وفقهای جوان انقلابی است./858/ 202/ص

ارسال نظرات