۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۴۸۲۷۴۱
استاد اخلاق حوزه علمیه قم:

غرور و تکبر زندگی هر انسانی را نابود می کند

حجت الاسلام وطن خواه با توجه به این که غرور و تکبر دو صفت شیطانی برای انسان ها شمرده می شود، گفت: انسان ها در دنیا با توکل به خدا می توانند از تکبر و غرور دوری کنند.
تکبر و غرور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قم حجت الاسلام حسن وطن خواه استاد اخلاق حوزه علمیه قم امروز ظهر در مدرسه فقه و اصولی آل یاسین قم، گفت: خوف از خدا و امید به خدا باید در فرد مؤمن وجود داشته باشد.

وی افزود: در دنیا به کسی مؤمن واقعی گفته می شود که در زندگی خود امید به خدا داشته باشد و هر کاری را که انجام می دهد برای خدا باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) در رابطه با این که باید انسان از خدا بترسد، بیان داشت: یکی از صفات خاص اهل بیت در دوران عمر خود این بود که از خدا می ترسیدند و کاری را انجام می دادند که مورد رضایت خداوند باشد.

وی ابراز داشت: انسان باید نسبت به گناهان خود در گذشته، برای خدا اشک بریزد و از خدا بخواهد که خدا توبه او را قبول کند و انسان باید حتی نسبت به اعمال خوب هم بعد از انجام عمل از خدا بخواهد که خدا عمل او را قبول کند.

حجت الاسلام وطن خواه با بیان این که عاقبت به خیری باید یکی از دعاهای مؤمن باشد، ادامه داد: طلاب زمانی در کار خود موفق می شوند که همیشه از خدا بخواهند که اعمال آنان را قبول کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان ها از آینده خود چیزی را نمی دانند و نمی دانند که در آینده چه تفکری و چه زندگی را خواهند داشت و به هیم صورت باید همیشه از خدا آینده خود را بخواهند تا زندگی خوبی را برای خود رقم بزنند.

استاد حوزه علمیه قم با توجه به این که غرور و تکبر دو صفت شیطانی برای انسان ها شمرده می شود، بیان داشت: انسان ها در دنیا با توکل به خدا و این که خدا همه کاره دنیا بوده، می توانند از تکبر و غرور دوری کنند.

وی با اشاره به این که خدا گناهان انسان را در صورت توبه کردن می پذیرد، بیان داشت: چرا انسان باید از خدای مهربان و تواب ناامید شود بلکه باید با حالت امید داشتن به خدا زندگی کند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: ایمان به این  که خدا تمام کارهای انسان را می بیند سبب می شود که انسان در دنیا گناهی را مرتکب نشود و هر کاری را که انجام می دهد مورد رضایت خدا باشد.

حجت الاسلام وطن خواه با بیان این که  بزرگترین گناه این است که انسان آن را کوچک شمارد، ابراز داشت: نعمت های فراوان در دنیا نباید سبب شود که انسان دیگر از خدا نترسد و کفر خدا را در زندگی خود انجام دهد بلکه نعمت های فراوان در دنیا یک آزمایشی از طرف خدا بوده که انسان را با این نعمت های فراوانی امتحان می کند.

وی ابراز داشت: طلابی که در حوزه های علمیه درس می خوانند نباید روزی از درس خواندن یا زندگی خود ناامید شوند بلکه باید روز به روز به نشاط خود در درس خواندن کمک کنند تا درس خوبی را در حوزه های علمیه بخوانند.

وی در پایان گفت: شیطان در دنیا علت ناقصه برای رفتن به جهنم بوده و آن چه سبب شده انسان به گناه بیفتد، هوای نفس است که انسان ها را بیچاره می کند./9707/پ202/ی

ارسال نظرات