۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۴۸۲۷۳۴
آیت الله فاضل لنکرانی:

حوزه باید مرز میان هنر دینی و غیردینی را تبیین کند

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) هنر سالم را یکی از ضروریات زندگی دانست و گفت: حوزه علمیه باید مرز میان هنر دینی و غیر دینی را تبیین کند.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم رونمایی از کتاب فقه هنر که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  برگزار شد با اشاره به پیشرفت فقه پس از انقلاب عنوان کرد: به برکت نظام اسلامی حوزه علمیه ما به معارف و حقایق زیادی دست پیدا کرده و خصوصاً بحث فقه ما به برکت این نظام پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: در دو دهه اخیر قدم های خوبی در زمینه فقه در حوزه علمیه برداشته شده است که متأسفانه بروز  بیرونی و اطلاع رسانی آن مناسب نبوده و حتی در خود حوزه علمیه قم هم چندان اطلاعی از این موضوع برای همگان وجود ندارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: واقعیت این است که فقها و محققان در این مورد در دامنه های بسیار بلندی قرار دارند و قله های خوبی فتح شده و تحقیقات بسیار خوبی از محققان حوزه در ابعاد مختلف فقهی وجود دارد.

وی افزود: برخی علمای بزرگ الازهر وقتی از مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بازدید کردند، از دستاوردهای فقهی حوزه علمیه تعجب کردند و گفتند ما اصلاً فکر نمی کردیم که در قم چنین مباحث عمیقی بحث می شود، البته باید گفت که تا رسیدن به وضع مطلوب راه زیادی مانده است و آن چیزی که مورد نظر رهبری است هنوز اتفاق نیفتاده است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت موضوع فقه هنر ابراز کرد: عنوان هنر یکی از موضوعاتی بود که قبلاً در جامعه متدینین و نیز حوزه های علمیه مجال ورود به آن وجود نداشت اما امروز به این نتیجه رسیده ایم که همان طور که فقه سیاسی، فقه پزشکی و دیگر موضوعات فقهی نیازمند تبیین هستند، فقه هنر هم باید تدوین شود.

وی افزود: در این موضوع در قدم های اول هستیم و باتوجه به اینکه فقه درباره هنر حرف دارد و فقیه باید درباره هنر نظر بدهد، باید به این موضوع توجه ویژه ای شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: وقتی از فقه هنر سخن به میان می آید می توان در دو موضوع صحبت کرد، یکی اینکه فقه مرتبط با موضوعات هنری بحث شود و دیگر اینکه روش های جدید در عنوان ها و موضوعاتی که درباره هنر وجود دارد ابداع و خلق شود.

وی پیگیری نشدن بحث فقه هنر را از مشکلات موجود در این موضوع دانست و تأکید کرد: توقع این بود که از سال گذشته تا کنون، نظریه ای که درباره فقه هنر بیان شده و در این کتاب بحث شده، مورد نقد قرار گیرد و اگرچه تدوین کتاب جای تقدیر دارد اما پیگیری نظریات باید در دستور کار قرار گیرد.

آیت الله فاضل لنکرانی اضافه کرد: هنر سالم و صحیح یک واقعیت و یک ضرورت زندگی است و صحت و سلامت آن باید از طریق دین بیان شود و حوزه های علمیه وظیفه تبیین و مشخص کردن مرز میان هنر دینی و غیر دینی و یا هنر فاسد و غیر فاسد را برعهده دارند./872/پ202/ی

ارسال نظرات