۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۸۲۷۲۶
آیت الله اراکی:

سیاست داخلی و خارجی نظام باید مبتنی بر عزت باشد

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهبی اسلامی تأکید کرد که سیاست اقتصادی، داخلی و خارجی باید مبتنی بر عزت باشد.
آیت الله اراکی نشست تخصصی جایگاه عالم ربانی در جامعه اسلامی نشست تخصصی جایگاه عالم ربانی در جامعه اسلامی

به خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امروز در نشست تخصصی «جایگاه عالم ربانی در جامعه اسلامی» که با حضور طلاب حوزه های علمیه اهواز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به این که اهواز شهر جهادی خوزستان  به شمار می رود که در آن جان های بسیاری داده شد تا بستر ایجاد حوزه علمیه فراهم شود، ابراز داشت: قدر حوزه های علمیه و ایستادگی شهدا را بدانیم و تداوم راه آنها را مد نظر قرار بدهیم.

وی با بیان این که بدترین آسیب که عالم را می تواند از رسالت حقیقی خود خارج کند حب دنیا است،  اظهار داشت: حب دنیا ناپیدا در انسان وارد شود و اگر این میکروب در درون آدم  جا گرفت همه چیز آن را آرام آرام بدون آنکه متوجه شود، می گیرد.

آیت الله اراکی با اشاره به این که در جوانی و در مسیر طی کردن قله های جوانی باید عادت کنیم که ارتباط با دنیا را از دل خود خارج کنیم، گفت: در روایات نیز بسیار تأکید شده که حب دنیا از بزرگ ترین خطرهای است که عالم را تهدید می کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان این که حب خدا نقطه مقابل حب دنیا است، ادامه داد: طلاب که خدا انها را به خوان محبت خود دعوت کرده باید این رابطه را با پروردگار مستحکم کنند؛ علم حوزوی حقیقت آن رابطه حب الهی است.

وی با اشاره به این که در قرآن کریم علمی ذکر شده که خداوند خصوصیات آن را بیان می کند و عالم ربانی آن را می سازد، افزود: خروجی علمی که در قرآن از آن توصیف می شود عالم ربانی خواهد بود؛ حب دنیا نخستین و اساس ویژگی علم عالم ربانی است و باتوجه به این که ماهیت آن الهی می باشد همواره عمل را به دنبال دارد.

آیت الله اراکی با بیان این که براساس آیه قرآنی محبت خدا حتما پیروی را به دنبال خواهد داشت، اظهار داشت: عمل نخستین خاصیت این علم است؛ علم ذکر شده در قرآن کریم سازنده است و از آن عالم ربانی خارج می شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهبی اسلامی عنوان کرد: علم ذکر شده در قرآن خشیت آفرین است و برهمین اساس حذر ایجاد می کند و حذری که بر عالم ربانی می نشیند در دل جامعه نیز قرار خواهد گرفت و جامعه ای هوشیار به وجود می آورد.

وی با بیان این که خاصیت سوم این علم نوعی حیات حقیقی است، ادامه داد: در قرآن کریم همانگونه که علمی ویژه معرفی شده به حیاتی ویژه نیز اشاره شده اشت؛ دل پایتخت مرکز دستور وجود انسان است.

آیت الله اراکی با بیان این که حیات انسان در برابر آیات الهی چشم بینا و گوش شنوا دارد و کسی که از این علم بی بهره باشد از ویژگی های آن محروم خواهد بود، گفت: علم ذکر شده در قرآن کریم بصیرت افزا و همراه با نور است؛ انسان برخوردار از این علم هیچگاه در زندگی در تشخیص راه حق از باطل سردرگم نخواهد شد چرا که تشخیص ایمان از نفاق از خصوصیت های این علم است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که امام شناسی از دیگر خصوصیت های علم ذکر شده در قرآن کریم است و افراد بی بهره از آن دلی مرده دارند و احساس جذبه از اولیای شیطان می کنند، بیان داشت: برخی ها از ابتدای انقلاب در موضع های سیاسی هرکجا که دو راهی بود به طرف غلط می رفتند و کسانی که می خواهند دیوار یخ با آمریکا را آب کنند به سبب مرده بودن دل آنها است و آغاز این مسأله از شهوت پرستی است.

وی با بیان این که انسان در علم ربانی همیشه در حال پیشرفت است و توقف در آن وجود ندارد، تصریح کرد: عالم ربانی اگر در جامعه ای پیدا شد همه دل های بیدار با او پیوند برقرار و او منشأ بیداری است. و مجالس او محفل ذکر تبدیل می شود.

آیت الله اراکی با اشاره به این که همه خصلت های عالم ربانی به جامعه منتقل می شود و چنین جامعه ای با بصیرت خواهد بود، ادامه داد: طبیعت علم ذکر شده در قرآن کریم ساری و جاری بودن آن است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به این که حوزه های علمیه خود را برای تربیت عالم ربانی آماده کنند و ساز و کارهای حضور این عالمان در میان مردم فراهم شود، افزود: در روایات آمده که هیچ نعمتی کفران آن به اندازه کفران عالم نیست.

وی با تأکید براین که هرچه عالم تواضع داشته باشد سخن او در دل ها اثرگذار تر است و تکبر عالم دینی به معنای جدایی او از علم ذکر شده در قرآن کریم است، بیان داشت: سیاست اقتصادی، داخلی و خارجی باید مبتنی بر عزت باشد.

آیت الله اراکی تصریح کرد: رهبرمعظم انقلاب درخصوص اقتصاد مقاومتی سخن می گویند و برخی بجای برگزاری مراسم جشن 35 سال اعتماد به نیروهای داخلی که توانستند هواپیماها را سرپا نگه دارند مراسمی برای یک هواپیما برگزار می کنند./9453/پ202/ص

ارسال نظرات