۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۴۸۲۶۵۲
مدیر حوزه علمیه آیت الله بهاری بهار:

نظام مندسازی جذب طلاب مستلزم برنامه ریزی بلند مدت است

مدیر حوزه علمیه آیت الله بهاری بهار گفت: لازمه نظام مندسازی جذب طلاب در حوزه، ایجاد زمینه و پیشینه ذهنی در سنین پایین است که این موضوع نیازمند برنامه ریزی بلند مدت است.
حوزه علمیه

حجت الاسلام علی صوفعلی، مدیر حوزه علمیه آیت الله بهاری شهر بهار، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در همدان، با اشاره به لزوم نظام مندسازی جذب طلاب و چالش هایی که حوزه در این موضوع با آن مواجه است، گفت: ما در حوزه علیمه با چالش هایی در بحث جذب مواجه هستیم و نخستین مشکلی که در حوزه ها با آن مواجه هستیم، ارتباط کم رنگ با مدارس و دبیرستان ها است.

وی ادامه داد: معمولا به بحث پذیرش فقط در همین یکی دو ماهی که ثبت نام حوزه ها شروع می شود توجه می شود، در صورتی که باید از قبل و از ابتدای سال تحصیلی برای جذب و گزینش مطلوب برنامه ریزی شود.

مدیر حوزه علمیه آیت الله بهاری بهار، تاکید کرد: کسانی از حوزه که به عنوان امام جماعت در مدارس، مربیان حلقه صالحین و یا مربی قرآن هستند، باید از اوایل سال تحصیلی پیشینه ذهنی نسبت به حوزه را برای دانش آموزان فراهم و آن ها را با حوزه آشنا کنند.

وی افزود: داشتن آشنایی و پیشینه ذهنی دانش آموزان سبب می شود تا داوطلبان ورود به حوزه در دوره جذب و ثبت نام، اطلاعات لازم را نسبت به حوزه و فعالیت ها و اهداف آن داشته باشند و با آگاهی و انگیزه مشخص در پذیرش آن شرکت کنند.

حجت الاسلام صوفعلی ابراز داشت: می توان گفت که تقریبا یک سوم از ورودی های حوزه قابلیت ادامه تحصیل را ندارند و دلیل آن از دست دادن یا کم شدن انگیزه آن ها برای ادامه تحصیل است، زیرا در ابتدا اطلاعات کافی نداشته اند و یا دیدگاه دیگری نسبت به حوزه داشته اند و پس از ورود با فضایی مواجه شده اند که با فضای ذهنی آنان متفاوت است.

وی بیان کرد: در حوزه علمیه آیت الله بهاری شهر بهار، به جای آشنا کردن دانش آموزان با حوزه در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، برنامه ای برای دانش آموزان پنجم و ششم ابتدایی در نظر گرفته شده است که با ایجاد فضای خوب و معنوی آن ها را با محیط حوزه آشنا می کنیم.

مدیر حوزه علمیه آیت الله بهاری بهار اظهار داشت: وقتی دانش آموزان از سنین پایین تر با حوزه آشنایی پیدا کنند و آگاهی و آمادگی لازم را برای ورود به حوزه به دست آورند، قشر هدفی که مد نظر حوزه است جذب حوزه ها خواهند شد.

وی در پایان گفت: حوزه برای جذب و گزینش داوطلبان می تواند برنامه ریزی خیلی بهتری از آنچه که در حال حاضر انجام می شود در نظر بگیرد و لازمه نظام مندسازی جذب طلاب ایجاد زمینه و پیشینه ذهنی در سنین پایین تر برای دانش آموزان است تا افراد با آگاهی و علاقه وارد حوزه ها شوند که این امر سبب شکوفا شدن استعدادها و بازدهی و خروجی بهتر حوزه های علمیه خواهد بود./302/979/ب1

ارسال نظرات