۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۴۸۲۶۴۶
حجت الاسلام پژمان فر:

جریاناتی به اسم دین در مقابل اسلام می‌ایستند

حجت الاسلام پژمانفر گفت: جریاناتی به اسم دین در مقابل اسلام می‌ایستند، امروز اگر برخی جریان‌ها تطبیق داده شود به عنوان دفاع از تشیع در مقابل دین ایستادگی می‌کنند که ظرفیت مسلمانان برای رسیدن به اهداف اسلام شکل منسجم به خود نگیرد.
میز گفتگوی روحانیت اصیل و بازخوانی منشور روحانیت امام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان فر، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در میز گفت وگوی روحانیت اصیل و بازخوانی منشور روحانیت امام که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: امام راحل همواره بر تفکیک و جداسازی دو جریان روحانیت منحرف و غیرمنحرف اصرار داشتند.

وی افزود: امام راحل همواره بر خطر جریان انحرافی تاکید داشتند، چرا که روحانیت منحرف بالاترین آسیب را به جامعه وارد می کند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، عنوان کرد: امام راحل با وجود مراقبت برای احترام به قشر روحانیت، اوج ناراحتی خود نسبت به جریان وابسته و انحرافی را در برخی تعابیر خود نشان دادند که از توجه ویژه ایشان نسبت به مساله خبر می‌دهد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر اظهار داشت: امام راحل در بین روحانیت به قطب و جریانی اشاره دارند که آنها به اسلام آمریکایی یعنی اسلام تجمل، التقاط، سازش، فرومایگی، اسلام مرفهین بی‌درد، اسلام اشرافیت، اسلام ابوسفیان، اسلام ملاهای کثیف درباری یا مقدس‌نماهای بی‌شعور حوزه‌های عملیه و دانشگاهی، اسلام نکبت و ذلت، اسلام پول و زور، اسلام حاکمیت سرمایه و سرمایه‌داران بر مظلومان و پابرهنه‌ها قائل هستند در مقابل این جریان به جریان دیگری که به اسلام ناب محمدی یعنی اسلام ائمه هدی(ع)، اسلام فقرای دردمند و پابرهنگان قائل هستند اشاره دارند.

وی افزود: بر اساس نگاه امام این جریان که مشخصات  آنها در آمریکا است تلاش داشتند که اسلام ناب را به سمت جریانات مذهبی صرفا در قالب روزه نماز و مقدس‌مآبی ببرند، اما امام راحل با تعبیر اسلام آمریکایی انحرافاتی که از ناحیه این گروه در مسیر مبارزات اسلام ناب محمدی پیش آمده را در منشور روحانیت بیان فرمودند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، بیان داشت: امام راحل در تعابیر خود می‌فرمایند آنها مقدس ماب‌هایی هستند که داعیه زهد و پارسایی داشته اما دست مردم را از دامان امیرمومنان علی(ع) کوتاه کردند.

حجت‌الاسلام پژمان فر گفت: از نظر امام راحل انحرافاتی که در مسیر اسلام ناب محمدی در چنددهه اخیر رخ داده است یا از ناحیه کسانی بود که  ملبس به لباس روحانیت بودند یا از ناحیه کسانی که در این فضا از فرصت‌طلبی‌ها استفاده می‌کردند.

وی افزود: امام راحل می‌فرمایند روزی جریانی همچون جریان انجمن حجتیه در حوزه‌های علمیه و بین مردم غیرمتدین فضاهای انحرافی را ایجاد کرده و ورود به مبارزه را ورود به عرصه دنیاطلبی و دنیاخواهی و جدایی از جریان دین می‌دانست.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه داد: امروز هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آنها خود را انقلابی‌تر از دیگران جلوه داده و با وجود برخی اتفاقات در جامعه چنین وانمود می‌کنند که این موارد در عصر معصومین(ع) نیز رخ می‌دهد بنابراین جریان انقلاب منحرف شده یعنی روزی در مقابل انقلاب ایستاده بودند و امروز خود را انقلابی‌تر از هر انقلابی نشان می‌دهند و می‌گویند انقلاب انحراف پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر گفت: امام راحل اصرار دارند که در مسیر حرکت‌های انقلابی آنچه می‌تواند به مردم کمک کند که به جلو روند مبانی ایدئولوژی و فکری آنها است، اگر مبانی فکری مردم به انحراف رود طبیعتا رفتارهای منحرفانه ای در این مساله بر آنها حاکم می‌شود.

وی بیان داشت: این جریان به اسلام در معنای جامع آن اعتقاد ندارند بلکه به همان اسلام حداقلی که همان اسلام فردی در حد نماز و روزه و پرداختن به خود است توجه دارند، یعنی ممکن است این گروه اهل نماز اول وقت یا نماز جمعه هم باشند اما نسبت به اتفاقاتی که در اجتماع رخ می‌دهد کاملا بی‌تفاوت باشند چراکه ورود به عرصه اجتماعی و مقاومت کردن در مقابله آن را انحراف از اسلام می‌دانند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، عنوان کرد: در روایات ما آمده که اگر یک عالم فاسد شود فساد او فردی نیست و منجر به فساد عالم خواهد شد و همه عالم را به کجی می‌کشاند کما اینکه یک روحانی و رهبر دینی سالم می‌تواند جامعه را به سمت فلاح و رستگاری ببرد.

حجت‌الاسلام پژمان فر گفت: اگر امام راحل اصرار داشتند که در مقابل چنین جریانی ایستادگی شود به این علت بود که روحانیت حساسیت و نقش زیادی نسبت به سایر اصناف دارد.

وی افزود: از نظر جنبه منفی و مثبت هیچ گروهی به اندازه روحانیت نمی‌تواند در جامعه نقش آفرینی داشته باشد، به همین دلیل امام راحل به این مساله اصرار دارند که ما ساده‌انگاری نکنیم چرا که انحرافاتی که گاهی در بین برخی از این افراد رخ می‌دهد در واقع پرچمداری جریان مقابله با اسلام ناب را عهده دار هستند که بخشی از آن می‌تواند جریان‌های استعمار باشد.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، بیان داشت: ما مکرر داشتیم  افرادی را که جلساتی  پایه‌گذاری کرده و اصرار داشتند آن جلسات برگزار شود که نگذارند ظرفیت مسلمانان کنار یکدیگر قرار گیرد، این موضوع قبل، حین و بعد از انقلاب خود را نشان داده است.

حجت‌الاسلام پژمان فر گفت: این جریان به اسم دین در مقابل اسلام می‌ایستند، امروز اگر برخی جریان‌ها تطبیق داده شود به عنوان دفاع از تشیع و مذهب اهل بیت معصومین(ع) در مقابل دین ایستادگی می‌کنند که ظرفیت مسلمانان برای رسیدن به اهداف اسلام شکل منسجم به خود نگیرد.

وی ابراز کرد: امروز جریان هایی به نام اسلام به شدت تلاش می‌کنند که یک چهره نامناسبی از اسلام را نشان دهد، فیلم برداری از جنایات داعش و انتشار آن در فضای مجازی یک نمونه از آن است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، افزود: امروز در دنیا نسبت به اسلام ناب محمدی جذبه‌ای ایجاد شده بنابراین جریان ضد اسلام با خودزنی تلاش دارد که یک چهره انحرافی از اسلام را به دنیا نشان دهد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر گفت: امروز جریان هایی نظیر گروه تکفیری داعش یا جریان شیرازی همان جریان اسلام آمریکایی هستند تلاش دارند به اسم دین و مذهب بین مسلمانان درگیری ایجاد کرده و همه را مقابل اسلام ناب محمدی قرار دهند.

 وی با اشاره به فیلم یتیم‌خانه بیان داشت: در این فیلم به بخشی از این موضوع اشاره دارد که در آن زمان روحانیت تقریبا مرجعیتی نداشت یعنی نقش بسیار زیادی داشت؛ اما یک انسجام بین جریان روحانیت برای اینکه ظرفیت های خود را کنار هم قرار دهند و اتفاقات بزرگ را کنار هم رقم زنند وجود نداشت.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به شروع جنگ جهانی اول و ورود جریان های متفقین به ایران و استفاده از ظرفیت ایران برای مقابله با جریان‌های دیگر در دنیا بالاترین فرصتی بود اگر که روحانیت انسجام و هم افزایی لازم را داشت این مقدار آسیب به کشور وارد نمی‌شد.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر بیان داشت: آن چیزی که باعث آسیب شد نبود مرجعیت در شیعه نه به معنای دادن فتوا که برای حل مسائل مردم به عنوان محوری برای کنار هم نشستن و به یک تصمیم مشترک رسیدن بود که امام راحل بر آن اصرار داشتند.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله حائری حوزه علمیه قم را تاسیس کردند در واقع بیشترین خدمتی که داشتند توانستند حوزه را فضایی برای کنار هم قرار گرفتن و یک حرکت منسجم در بین خود ایجاد کنند.

حجت‌الاسلام پژمان فر ابراز کرد: در این فیلم به گروهی اشاره می شود که به بهانه زهد و پارسایی نمی‌خواستند جامعه را وارد عرصه انسجام در مقابل دشمن کنند که این نوع حرکت آب به آسیاب جریان استعمار ریختن بود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: امام راحل در منشور روحانیت خود با جدیت و به صورت خاص به موضوع روحانیت پرداخته است چراکه می‌دانستند چیزی که سبب انحراف در جامعه اسلامی می‌شود انحراف در روحانیت است.

در ادامه یکی از حاضران در جلسه با طرح این پرسش که آیا ضرورت دارد روحانیت برای انعکاس برخی از واقعیات در عرصه یادگیری فیلم سازی ورود داشته باشد؟

حجت الاسلام سرلک در پاسخ به این پرسش، گفت: در جشنواره روحانیون سینما که به خدمت حضرت آقا رسیده بودیم بنده از ایشان سوال کردم که آیا روحانیت ضرورت دارد به سینما نزدیک شود و اگر چنین شود تحت چه قامت و ظرفیتی باید صورت بپذیرد آیا باید فقط نقد کند یا این که می‌تواند خودش دست اندرکار، تهیه کننده، کارگردان و یا بازیگر باشد.

وی ادامه داد: ایشان در پاسخ به این پرسش فرمودند بنده اگر در زمینه این مصادیق فکر کنم شاید بتوانم یک جواب دقیق‌تری بدهم، نمی‌دانم چقدر ضرورت دارد و ندارد ولی اصل آن است که یک روحانی زمانی که به یک عرصه‌ای نزدیک می‌شود از جمله سینما، وجه هدایتگری خودش را داشته باشد، روحانی و سینما وقتی نسبت درستی دارند که روحانی به هدایتگری بپردازد.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه هدایتگری مصادیقی دارد، ابراز کرد: یکی از آروزهای بنده این است که در دبیرخانه جشنواره یک بخش مشاوره فیلمنامه ایجاد شود تا بخشی که مورد نظرشان را با کارگردان‌هایی که نه تنها به موضوع روحانیت بلکه به موضوع دین می‌پردازند در میان بگذارند برای مثال تجسم اعمال که در ماه مبارک رمضان به نمایش گذاشته خواهد شد به طور یقین همان تجسم اعمال خواهد بود یا خیر، اگر نیست ایراد از کجا است و یا اگر از مناسبات اخلاقی که می‌خواهند روایت کنند با چه توضیح دقیقتری می‌توان در غالب یک فیلم نامه آورده و یا یک موقعیت درام برای آن تعریف کرد.

حجت الاسلام سرلک ادامه داد: به هر حال اگر یک روحانی بخواهد به عرصه سینما نزدیک شود باید از جهت هدایتگری باشد و چیزی که در این کار گروه برای روحانی تعریف می‌شود آن است که بتواند مستند به متون دینی و وفادار به آن بوده و نقش تبلیغی دین را به درستی در این عرصه ایفا کند.

در ادامه نشست حجت الاسلام روحی، مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول الله(ص) گفت: تاریخ روحانیت یک تاریخ درخشان است.

وی افزود: روحانیت علاوه بر نقش تبلیغ و هدایتگری، همواره در آلام و سختی‌ها در کنار مردم و با آنها بوده است.

حجت الاسلام روحی اضافه کرد: در تاریخ بشر اگر ظلمی رخ داده روحانیت به همراه مردم در خط مقدم به دفاع پرداخته و شکنجه‌ها و سختی‌های فراوانی را تحمل کرده است همچنین روحانیت در مبارزه با بی‌عدالتی نقش ارزنده‌ای را در کارنامه خود به ثبت رسانده است و در پیروزی انقلاب اسلامی و حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نقش بسزایی ایفا کرده است.

مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول الله(ص) بیان داشت: امروز سه موضوع کارنامه و سابقه درخشان روحانیت را تهدید می‌کند که گاهی آن تهدیدها در عرصه فیلم و هنر نیز قابل مشاهده است.

وی اشرافی گری را نخستین تهدید برای جامعه روحانیت بیان کرد و گفت: اشرافی‌گری به شدت سابقه درخشان روحانیت را تهدید می‌کند همچنین دشمن با دامن زدن به این امر فرهنگ اشرافی گری را در این قشر ترویج می‌کند.

حجت الاسلام روحی اضافه کرد: اگر فرهنگ اشرافی گری در بین روحانیون نهادینه شود و به عنوان یک فرهنگ قلمداد شود دیگر این نهاد مقدس نمی‌تواند در برابر ظالمان قد علم کند و با مقاومت به دفاع از مظلوم بپردازد و متاسفانه این فرهنگ اشرافی گری در عرصه سینما نیز قابل مشاهده است.

مسؤول سازمان بسیج طلاب و روحانیون سپاه محمد رسول الله(ص) نفوذ را دومین تهدید برای جامعه روحانیت بیان کرد و اظهار داشت: امروز دشمن به جایگاه مهم و خطیر روحانیت پی برده است و متوجه این امر شده که لیدر انقلاب و گرداننده آن روحانیت است.

وی افزود: دشمن برای نابودی انقلاب در عرصه‌های مختلف اعم از فرهنگی و اقتصادی اقداماتی را انجام داد اما به نتیجه مطلوبی نرسید به همین سبب امروز به این نتیجه رسیده که اگر بخواهد انقلاب را نابود کند باید ریشه انقلاب را که همان روحانیت است را قطع کند بنابراین به مساله نفوذ در حوزه‌های علمیه روی آورده است.

حجت الاسلام روحی درباره سومین تهدید خاطر نشان کرد: ایجاد جریان انحرافی در کنار روحانیت از دیگر تراژدی‌های دشمن در نابودی این نهاد مقدس است، امروز شیعه لندنی یکی از جریانات انحرافی است تا اسلام متحجر و آمریکایی را به خورد مردم بدهد.

وی ادامه داد: امروز دشمن به این نتیجه رسیده است که تبلیغ تفکر جدایی دین از سیاست بی فایده و بی اثر است پس تاسیس جریانات انحرافی روحانی نما نقطه امیدی برای دشمن محسوب می‌شود تا به این وسلیه روحانیت و انقلاب را مضمحل کند و تنها بصیرت و آگاهی مردم می‌تواند حق و باطل بودن این جریان منحرف خوش خط و خال را تشخیص دهد.

حجت الاسلام کلباسی از دیگر حاضران این جلسه در ادامه، گفت: حضرت امام راحل روحانیت اصیل را در مقابل روحانیت وابسته قرار می‌دهند و در منشور روحانیت به خطر روحانیون متحجر و روحانی نما اشاره می‌کنند.

وی افزود: امروز دنیای اسلام درگیر اسلام آمریکایی است و در مقابل اسلام ناب فراتر از بحث تشیع نیروهایی دارد که مخالف شرق و غرب هستند.

حجت‌الاسلام کلباسی عنوان کرد: هدف اسلام آمریکایی تنها جدایی دین از سیاست است و در مقابل اسلام ناب به حضور روحانیت در همه مسائل اشاره می‌کند تا نیازهای آینده جامعه آشنا باشد.

وی افزود: ما در دوران دفاع مقدس در یک محدوده خاص با دشمن مبارزه می‌کردیم اما امروز با یک نبرد گسترده و سرنوشت ساز روبرو هستیم بدون مکان است.

حجت‌الاسلام کلباسی بیان داشت: امروز دشمن با ایجاد فتنه مذهبی در بین جامعه اسلامی در صدد غالب کردن اسلامی آمریکایی بر اسلام ناب هستند که بزرگترین خطر است، رسانه‌های غربی و عربی و جریان‌های انحرافی روحانیت وابسته نظیر خط سید صادق شیرازی سال‌ها است که در مسیر فتنه مذهبی تلاش می‌کنند.

وی افزود: سال‌ها است که سید حسن نصرالله بحث خطر فتنه مذهبی را بیان می‌کند، از طرف دیگر اشخاصی نظیر شیخ زکزاکی در نیجریه، شیخ نمر یا شیخ عیسی قاسم نمونه روحانیت اسلام ناب محمدی هستند که امام راحل در منشور روحانیت به آنها اشاره کرده است.

حجت‌الاسلام کلباسی بیان داشت: اسلام ناب محمدی در چنددهه اخیر دستاوردهای زیادی داشته که نمونه بارز و اخیر آن انواع پیروزی‌های مقاومت در نقاط گوناگون منطقه آسیای غرب است بنابراین روحانیت باید ببیند که جایگاه او در این دستاوردها کجا قرار دارد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر اسلام ناب محمدی در دنیا و به خصوص در منطقه دست برتر را دارد اقبال و گرایش مردمی مسلمانان نسبت به اسلام ناب به خصوص در کشورهای عربی و اسلامی رو افزایش است بنابراین باید از همین الان به فکر بود و خود را برای آن آماده کنیم./807/ز504/ص

ارسال نظرات