۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۴۸۲۵۰۲
عضو شورای عالی حوزه:

تغییرات در حوزه نباید منجر به از بین رفتن اصالت ها شود

آیت الله بوشهری با بیان این که روحانیت نمی تواند نسبت به ناهنجاری‌های جامعه بی‌تفاوت باشد،پاسخگویی به شبهات را رسالت حوزه ها عنوان کرد.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه‌های علمیه خواهران، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، در ششمین اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران کشور که ظهر امروز در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان این اجلاسیه از زحمات مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور قدر دانی کرد، گفت: حوزه های علمیه خواهران در این مدت پیشرفت بسیار خوبی داشته است.

وی در ادامه برگزاری منظم اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: باتوجه به فضای حاکم در حوزه‌های علمیه و انتظاراتی که رهبر معظم انقلاب از حوره های علمیه دارند، برگزاری منظم اجلاس مدیران استانی حوزه‌های علمیه به منظور پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بسیار موثر است.

نماینده خبرگان رهبری در بوشهر در ادامه به تشریح روایتی از امام صادق(ع) پرداخت و گفت: امام صادق (ع) می فرمایند« ايام زندگى، سه روز است، روزى كه گذشته است و برگشت ندارد، روز حاضر، كه مردم در آن قرار دارند و در اختيار آنهاست كه بايد آن را مغتنم شمارند و از آن استفاده کنند و فردايى كه نيامده و تنها آرزوى آن را در دست دارند».

وی با بیان این که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه علمیه خواهران به تعداد انگشت شمار وجود داشتند، افزود: امروز حوزه‌های علمیه خواهران دوش به دوش حوزه علمیه برادران پیشرفت می کنند و فعالیت نزدیک به 500 مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور گواهی بر این مدعا است و باید دقت کرد که انقلاب اسلامی بستر رویش سبز حوزه های علمیه خواهران است.

آیت‌الله حسینی بوشهری در ادامه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران از نظر امکانات و ساختار پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتنه‌اند، ادامه داد: در سفرهایی که به شهرستان‌های مخلتف کشور داشتیم پیشرفت و تأثیر حوزه‌های علمیه خواهران را از نزدیک مشاهده کرده ایم.

وی با اشاره به این که شرایط امروز روحانیت با گذشته خیلی متفاوت است گفت: روحانیت در هیچ زمانی مانند امروز از امکانات رسانه‌ای و نیروی انسانی  برخوردار نبوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در زمانی که بنده وارد حوزه علمیه قم شدم، امکانات حوزه بسیار محدود بود، ولی به فضل پروردگار در سال‌های اخیر حوزه‌های علمیه از امکانات بسیار خوبی برخوردار شدند.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر این‌که روحانیت شیعه اقتدار دشمنان را شکسته است، افزود: در هیچ زمانی به اندازه امروز، روحانیت به ویژه روحانیت شیعه در دنیا مطرح نبوده اند و تهدید‌هایی که توسط دشمنان انجام می‌شود نشان دهنده ترس آن‌ها از روحانیت شیعه است.

وی افزود: البته دشمنان نیز نسبت به گذشته بسیار پیشرفت کرده‌اند؛ بنابراین مسؤولیت ما به عنوان طلاب و روحانیون بسیار حساس‌تر و سنگین تر از گذشته شده است.

نماینده خبرگان رهبری در بوشهر با تأکید بر حفظ اصالت‌های حوزه افزود: نباید حوزه‌های علمیه را دستخوش تغییراتی کنیم که این تغییرات منجر به از بین رفتن اصالت‌های حوزه شود که البته حوزه‌های علمیه خواهران مانند حوزه برداران سابقه زیادی ندارند، اما در کنار حوزه علمیه برادران رشد کردند؛ بنابراین باید اصالت‌های حوزه که چندین قرن پاسخگوی نیازهای جامعه بوده است، حفظ شود.

وی افزود: حفظ اصالت‌های حوزه‌ به این معنا نیست که در گذشته توقف کنیم، بلکه به این معناست که طلابی تربیت کنیم که ادامه دهنده مسیر بزرگان باشند و جا پای بزرگان بگذارند و احساس بیگانگی با گذشته نداشته باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حوزه‌های علمیه اضافه بر توجه به نیازهای خود باید به نیازهای جامعه نیز توجه داشته باشند و پاسخگوی نیاز‌های روز جامعه نیز باشند؛ بنابراین دورس حوزه نباید با جامعه بیگانه باشد.

وی با تأکید بر این که روحانیت نمی تواند نسبت به ناهنجاری‌های جامعه بی‌تفاوت باشد ادامه داد: جامعه از نظر علمی و عملی نسبت به روحانیت حساس است؛ بنابراین ما باید نسبت به تحولات جامعه تکلیف محور باشیم و دغدغه جامعه باید عین دغدغه ما باشد.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان علم محور و اخلاق محور بودن را از دیگر ویژگی‌های حوزه‌های علمیه دانست و یادآور شد: حوزه‌های علمیه خواهران باید علم محور و اخلاق محور باشند تا در آینده شاهد چهره‌های عالمه، فاضله و مجتهده‌ای باشیم که افتخار جامعه اسلامی هستند./968/د101/ج

ارسال نظرات