۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۴۸۲۴۶۰
آیت الله مجتهد شبستری:

جهاد دانشگاهی در درمان ناباروری موفق عمل کرده است

امام جمعه تبریز با اشاره به اقدامات مفید جهاد دانشگاهی در حوزه‌ های مختلف از جمله استفاده از انرژی های خورشیدی و درمان ناباروری، گفت: اینها خدمات بزرگی است که از سوی جهاد دانشگاهی انجام می‌گیرد.
آیت الله مجتهد شبستری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری در دیدار با سرپرست و مدیران سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی ظهر امروز با تسلیت‌ ایام‌ سوگواری شهادت حضرت فاطمه الزهرا(س)، اظهار داشت: جهاد در اصطلاح به معنی پیکار، نبرد با کفار حربی، متجاوزان و خوارج بوده که واژه‌ی قتال همواره با این نوع جهاد، توأم است اما جهاد در تعابیر لغوی به معنی، جد، جهد و تلاش است؛ در متون دینی ما نیز بر هر یک از دو معنا تأکید شده است.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره معانی مختلف جهاد، تأکید کرد: در مواردی که جهاد به صورت مطلق آمده است، در معنی جد، جهد و تلاش وارد شده است و شامل جهاد علمی، جهاد اقتصادی و جهاد سازندگی است، تمامی این موارد جهاد است به شرطی که در راه خدا و توأم با اخلاص باشد.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه تعلیم قرآن کاری تخصصی است و باید از سوی متخصصان آن انجام گیرد، افزود: جهاد دانشگاهی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی و همچنین اشاعه‌ آن در جامعه می‌تواند از معلمان و اساتید برجسته‌ قرآن و یا طلاب متخصص استفاده کند.

وی با اشاره به روایت «لَوْ کَانَ الْعِلْمُ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَتْهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِس»، ابراز داشت: ایرانیان این استعداد را دارند که به مدارج بالای علم و دانش و همچنین برکات دینی دست یابند؛ ایرانیان و در حالت کلی مسلمانان و به ویژه محبان اهل بیت(ع) این فرصت و ظرفیت را دارند که بیش از همه در حوزه‌ اکتشافات، اختراعات و حوزه‌های مختلف علمی پیشرفت کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: جهاد علمی، جهاد سازندگی و همچنین جهاد اقتصادی از جمله‌ مسیرهایی است که افراد را به این سمت هدایت می‌کند و جهاد دانشگاهی نیز بخشی از این مجموعه است، اصطلاح جهاد دانشگاهی اگر به عنوان «جهاد علمی» نامگذاری می‌شد بسیار مناسب این مجموعه بود، چرا که ممکن است برخی از علوم و دانشها در بطن دانشگاه صورت نگرفته و خارج از دروس و برنامه‌های دانشگاه باشد.

وی با اشاره به اقدامات مفید سازمان جهاد دانشگاهی در حوزه‌ های  مختلف از جمله استفاده از انرژی های خورشیدی و درمان ناباروری، خاطرنشان کرد: اینها خدمات بزرگی است که از سوی سازمان جهاد دانشگاهی استان انجام می‌گیرد؛ امروزه درمان ناباروری مسأله‌ بسیار مهمی است که سازمان جهاد دانشگاهی در این حوزه نیز وارد عمل شده است.

آیت الله شبستری با اشاره به پیشرفت در زمینه درمان ناباروری در استان، افزود: در گذشته به علت نبود مرکز درمان ناباروری در استان، مردم حتی مجبور به سفرهای خارج از کشور می‌شدند که در نتیجه سختی و هزینه‌های بسیاری را طی آن متحمل می‌شدند، اکنون خوشحالیم که در استان ما چنین مرکزی وجود دارد و آرزوی توفیقات روزافزون در این حوزه برای جهاد دانشگاهی داریم.

وی با اشاره به اهمیت یافتن روشهای درمانی برای بیماریهای صعب‌العلاج، گفت: اگر جهاد دانشگاهی در این بخش نیز پیشرفت کند و روشهای درمانی پیدا کند، خدمت بزرگی به جامعه و بشریت کرده است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه کلمه‌ جهاد، بسیار مقدس بوده و واژه‌ای پرمعناست، بیان داشت: قرارگیری واژه جهاد در کنار دانشگاه قداست آن را دوچندان می‌کند چرا که جهاد علمی موضوعی بسیار ارزنده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در استفاده از نیروهای خورشیدی و راه‌اندازی نیروگاه‌ها، خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق که امکان سیم‌کشی برای بهره‌مندی از برق وجود ندارد، با استفاده از عدسی های محدب و مقعر به تولید نیرو از طریق نور خورشید می‌پردازند که این موضوع نیز برای مناطق محروم و صعب‌العبور بسیار کاربرد داشته و خدمت بسیار بزرگی برای جامعه است، امید است که روز به روز شاهد پیشرفت های روزافزون این مجموعه بوده و همانگونه که تبریز شهر اولین ها است، جهاد دانشگاهی استان نیز نبوغ، خلاقیت، توانایی ها و استعداد خود را در حوزه‌های مربوطه به نمایش بگذارد./854/202/ب2

ارسال نظرات