۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۴۸۲۴۲۶
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی:

بهترین تبلیغ برای حوزه، ارائه خروجی های موفق و اثرگذار است

حجت الاسلام نظافت با تأکید براینکه پذیرش حوزه باید از حالت سلیقه ای خارج و هدفمند شود، گفت: بهترین تبلیغ برای حوزه، ارائه خروجی های موفق و اثرگذار است.
حجت الاسلام نظافت

حجت الاسلام محمدجواد نظافت، مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره نظام جذب و پذیرش طلاب، گفت: حوزه و هر مرکز آموزشی وقتی موفق است که در امر پذیرش، دقت لازم را داشته باشد.

وی افزود: پذیرش مرحله بسیار حساسی است و حوزه باید افراد مستعد و قابلی را پذیرش کند که هم علاقه مند به حوزه و نیاتشان خالص باشد و هم با بصیرت و آگاهی وارد شوند و به اهداف حوزه و سختی های احتمالی این مسیر آشنا باشند.

پذیرش حوزه از حالت سلیقه ای خارج و هدفمند شود/ اهمیت رتبه بندی مدارس علمیه

استاد حوزه علمیه با تأکید براینکه پذیرش حوزه باید از حالت سلیقه ای خارج و هدفمند شود، تصریح کرد: فرآیند پذیرش باید نیروهای قابلی را در اختیار مدارس قرار دهد که متناسب با نیازها و اهداف حوزه پرورش یابند و لازمه آن این است که مدارس رتبه و درجه بندی شوند تا داوطلبان بدانند هر مدرسه در چه رتبه علمی، آموزشی، پژوهشی و تربیتی قرار دارد.

حجت الاسلام نظافت ادامه داد: در غیر این صورت، داوطلبان مستعد، معطل و سرگردان شده و ممکن است مدرسه ای را انتخاب کنند که نمی تواند آن ها را اقناع و تأمین کند و در نهایت هم خودشان سرخورده شوند و هم مدسه با  چالش مواجه شود.

وی با بیان اینکه هر مدرسه ای امکان جذب استعدادهای برتر را ندارد، خاطرنشان کرد: در عین حال شأن حوزه این نیست که از همه جا مانده ها به آن وارد شوند؛ اگر حوزه می خواهد تولید علم در تراز جهان داشته باشد باید نیروهای نخبه از جهات گوناگون را پذیرش کند.

لازمه گزینش بهترینها، کثرت داوطلبان است

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج)، استعدادیابی در حوزه را امری ضروری دانست و افزود: حوزه باید از میان داوطلبان، بهترینها از جهات گوناگون را انتخاب کند در غیراین صورت مانند آنچه در دانشگاه ها اتفاق می افتد ناچار به تخفیف در پذیرش می شود.

حجت الاسلام نظافت با اشاره به اینکه لازمه گزینش بهترینها، وجود داوطلبان بسیار است، درباره اهمیت تناسب کیفیت آموزشی حوزه با افزایش داوطلبان اظهار کرد:  امروز شأن والای حوزه برای مردم روشن نیست از این رو وقتی فردی تصمیم به تحصیل در حوزه می گیرد، اطرافیان حتی افراد مذهبی با او مخالفت می کنند.

اهمیت و کارکردهای حوزه برای مردم روشن نیست

وی اضافه کرد: اهمیت و کارکردهای حوزه بسیار فراتر از آنچه رایج است، می باشد بنابراین باید تلاش موثری برای معرفی حوزه به نسل جوان و خانواده ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت گیرد. در این راستا تعیین دیدار هر ساله با رهبر معظم انقلاب نیز راهگشاست.

بهترین تبلیغ برای حوزه، ارائه خروجی های موفق و اثرگذار است

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) در ادامه بر ضرورت تحول در حوزه های علمیه با توجه به گسترش نیازهای روز جامعه تأکید و تصریح کرد: ما نتوانسته ایم پا به پای تحولات چشمگیر اجتماعی حوزه را به روز و کارآمد کنیم.

وی افزود: این در حالی است که بهترین تبلیغ برای حوزه، ارائه خروجی های موفق و اثرگذار است؛ وقتی خروجی حوزه افراد موثر وموفق باشند، هر که آنها را می بیند خواه ناخواه به تحصیل در حوزه علاقمند می شود.

حجت الاسلام نظافت ادامه داد: حوزه باید با تولید علم، تحرک بیشتری داشته و از نظر سخت و نرم افزاری ظرفتیهای خود را افزایش دهد تا به جایی برسد که روحانی موفق را نه تنها تربیت که صادر هم بکند.

ضرورت پرورش طلاب به صورت جامع/ روحانی باید اسلام مجسم و حجت باشد برای مردم باشد

وی در ادامه به اهمیت کادرسازی و تربیت نیروهای انقلابی در حوزه اشاره کرد و یادآور شد: از کارکردهای اساسی حوزه این است که برای نیازهای مختلف جامعه و دنیای اسلام نیرو تربیت کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در این راستا، اقدامات خودجوشی در حال انجام است اما با توجه به کثرت نیازها، کافی نیست، افزود: کادرسازی، بسترهای فراوانی از جمله برنامه روشن و عملیاتی را می طلبد  که بتواند افراد را به شکلی جامع تربیت کند.

وی تأکید کرد: بنا نیست ذهن طلاب فقط انبانی از اقسام مفاهیم و اصطلاحات باشد بلکه بایستی بصیر، موثر و توانمند پرورش یابند و مدیران و مربیانی برخوردار از قدرت اثرگذاری و انتقال پیام باشند و دل بسوزانند و کارشان عشق بورزند و برای آن وقت بگذارند.

مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی(عج) گفت: روحانی باید اسلام مجسم و حجت باشد برای مردم باشد از این رو حوزه های علمیه از تحول نترسند، طرح ها و مدلهای مختلف را ولو در مقیاسهای کوچک، اجرا و ازمایش کنند و در روشها متناسب با نیازها تجدیدنظر داشته باشند./301/930/ب1

ارسال نظرات