۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۴۸۲۴۱۵
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی مطرح کرد؛

اهمیت آغاز هر کاری با بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اهمیت بردن نام خدا در آغاز هر کاری، گفت: در بزرگی اسم خدا همین بس که اگر حیوانی را عمدا بدون گفتن بسم‌الله الرحمن الرحیم ذبح کنیم گوشت آن بر انسان حرام می‌شود.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن‌کریم که در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: سوره مائده مدنی و آخرین سوره مفصلی هست که بر پیامبر(ص) نازل شده‌ است.

وی مائده را به معنی سفره و طعام دانست و به دلایل انتخاب این سوره به این نام اشاره کرد و افزود: حواریون حضرت عیسی(ع) به ایشان گفتند که از خدا بخواه که برای ما مائده یا طعام بفرستد و حضرت عیسی(ع) گفت: اگر مائده بیاید و ایمان نیارید خدا شمارا آن‌چنان مجازات می‌کند که تا به حال کسی را نکرده‌ است و آنها قبول کردند و حضرت برای اطمینان قلبی آنان از خدا طعام خواست و خداوند مائده‌ای فرستاد که از آن بهره‌مند شدند.

قریشی با اشاره به اینکه از ۱۱۴ سوره قرآن ۱۱۳ سوره آن با بسم‌الله الرحمن الرحیم شروع شده‌ است، خاطرنشان کرد: براساس روایات از معصومین(ع) بسم‌الله الرحمان الرحیم جزء سوره بوده و همراه با خود سوره نازل شده‌است و بدون گفتن آن سوره ناقص هست ولی اهل سنت بر این باورند که بسم‌الله الرحمن الرحیم فقط یک بار نازل شده‌ است و مومنان خود برای تبرک به آغاز هر سوره اضافه‌ کردند. 

امام جمعه ارومیه خدا و اسم خدا را مقدس دانست و تصریح کرد: در بزرگی اسم خدا همین بس که اگر حیوانی را عمدا بدون گفتن بسم‌الله الرحمان الرحیم ذبح کنیم گوشت آن بر انسان حرام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با اشاره به اهمیت بردن نام خدا در آغاز هر کاری، گفت: براساس روایات فاصله بین اسم اعظم خدا با بسم‌الله الرحمن الرحیم به اندازه فاصله سیاهی چشم با سفیدی آن است که در ظاهر امر فاصله‌ای نیست.

وی یاد کردن اسم خدا را سبب ایجاد تأثیر ویژه در وجود انسان خواند و اظهار داشت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «خدایا بزرگ‌ترین نعمت بر ما این است که اجازه دادی نام مقدس تو بر زبان ما جاری‌ شود».

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به آیه یک سوره مائده، گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «ای کسانی که ایمان آورده‌اید به قراردادهای خود وفا کنید برای شما گوشت چهارپایان حلال گردیده جز آنچه حکمش بر شما خوانده‌ می‌شود در حالی که نباید شکار را در حال احرام حلال بشمرید خدا هر چه بخواهد فرمان می‌دهد».

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: عقد به معنی گره و معامله است و عقود جمع معامله‌ها است که در توضیح آن صدها کتاب نوشته شده‌ است.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی گفت: مؤمن باید مسؤولیت‌پذیر باشد و در هر حالی روی حرفی که زده‌ است بایستد حتی اگر روی کاغذ چیزی ثبت نشده‌ است.

وی معنی کلمه حرام را ممنوع دانست و افزود: احرام یعنی انجام ندادن کارهای ممنوعه و محرم یعنی کسی که در حال حفظ حریم‌ها و رعایت ممنوعیت‌ها است و در این آیه خدا به محرمین می‌گوید که در حالت احرام حق شکار چهارپایان را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خواندن نماز نافله را یک سرمایه اضافه برای انسان دانست و گفت: بر اساس روایات برای هر ذکری که گفته‌ می‌شود خداوند یک درخت در آخرت به انسان ‌می‌دهد و وقتی در طول سال، نماز نافله که بین‌الصلاتین است حساب کنیم برای ۳۰۰ روز هزار و دویست رکعت و 2 هزار و چهار صد سجده می‌شود که سرمایه اضافی برای انسان محسوب می‌شود.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب در مسجد امام صادق(ع) ارومیه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی برگزار می‌شود./936/202/ب2

ارسال نظرات