۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۴۸۲۳۸۹
به قلم آیت الله هاشمی؛

انتشار کتاب رمزهای عاشورا

کتاب رمزهای عاشورا درنگی بر فلسفه قیام امام حسین علیه السلام از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.
کتاب رمزهای عاشورا درنگی بر فلسفه قیام امام حسین علیه السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب رمزهای عاشورا درنگی بر فلسفه قیام امام حسین علیه السلام نوشته آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1395 و به مناسبت چهلمین روز درگذشت وی، از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

در مقدمه این کتاب می خوانیم: قیام امام حسین علیه السلام یکی از رویدادهای مهم تاریخی و از شگفتی های عالم وجود است که هر روز زنده و بالنده تر از دیروز است.

شهادت مظلومانه سیدالشهدا علیه السلام اگر چه در روز عاشورای 61 هجری اتفاق افتاد، از زمان، فراتر رفت و منشأ تحولات بسیاری در جوامع انسانی و اسلامی گردید و از این رهگذر، ابواب عرفان و کشف و شهود بر عارفان و سالکان گشوده شد و مبارزان و ظلم ستیزان از آن الگو گرفتند و افق جدیدی برای همه انسان ها تا دامنه قیامت ترسیم گردید.

عاشورا، جریانی است که تمام معارف و اخلاق و شیوه مبارزه و ستم ستیزی در آن عینیت یافت. رهبری چنین جریانی بر عهده سیدالشهدا علیه السلام بود که مظهر همه صفات و اسمای حسنای الهی است.

بنابراین آشنایی با رازهای به وجود آمدن حادثه عاشورا و استمرار آن تا به امروز برای هر مسلمانی و بلکه هر انسانی ضروری است تا با «سلوک عاشورایی» و منطق فهم آن به سعادت دنیوی و اخروی نائل شود.

تحقیقات بسیاری که محققان مسلمان و غیرمسلمان درباره قیام امام حسین علیه السلام انجام داده اند، نشان از استمرار این حادثه است و ثواب های فراوانی که در فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام ذکر شده، فهم و درک آن فراتر از تصور ماست.

این کتاب در 10 فصل با عناوینی همچون «شرایط تاریخی قیام امام حسین علیه السلام»، «اهداف قیام امام حسین علیه السلام»، «انتخاب درست امام حسین علیه السلام»، «شهادت امام حسین برنامه ای الهی»، «اصحاب سیدالشهدا علیه السلام»، «روز عاشورا»، «ماجرای غم انگیز اسارت»، «جغرافیای مسیر اسرای کربلا»، «اربعین حسینی» و «استمرار عاشورا» تهیه و تنظیم شده است.

در بخشی از کتاب ذیل موضوع عاشورا؛ رمز ماندگاری شیعه آمده است: «حادثه عاشورا و محرم و داستان کربلا از تاریخ سازترین حوادث جهان است؛ یعنی آثاری که از این حادثه در جوامع بشری بروز کرده و می کند آن قدر فراوان است که نمی توان آن را به فراموشی سپرد.

مسائل مربوط به امام حسین علیه السلام و عاشورا آن قدر در دل و جان انسان ها نفوذ کرده و با فطرت شان آمیخته شده که هر قدر هم تکرار شود باز طراوت و تازگی و تأثیر خود را از دست نخواهد داد. این از آثار عجیبی است که انسان درباره قرآن و عاشورا و امام حسین می بیند».

«رمزهای عاشورا» چکیده مباحث عاشورایی است که از میان سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی به ویژه خطبه های نماز جمعه وی، فراهم آمده و مطالب آن، براساس مصادر و منابع مهم تاریخی مستندسازی شده است.

کتاب رمزهای عاشورا درنگی بر فلسفه قیام امام حسین علیه السلام نوشته آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سال 1395 با شمارگان 2000 جلد و به قیمت 12000 تومان در 160 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است./907/ن602/ق

ارسال نظرات