۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۴۸۲۳۸۸

شرح خطبه حضرت زینب در شام کتاب شد

کتاب شرح خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در شام از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.
کتاب شرح خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در شام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب شرح خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در شام نوشته حجت الاسلام والمسلمین کریمی جهرمی از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: بانوی بزرگ اسلام حضرت زینب سلام الله علیها، پروریده بیت فصاحت و بلاغت و تربیت یافته بیان و خطبه های شورانگیز است.

اولین خطبه و سخنرانی گرم و استدلالی را که نظاره گر بود، خطبه پرماجرا و مهیج و شورانگیز و حماسی و احتجاجی مادر گرامی اش حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا سلام الله علیها بود و مهم تر این که ایشان ناقل آن روایت است.

حضرت زینب، دختر خردسال و خردمند بیت وحی، که شاهد و ناظر ان مجلس بود و آن خطبه طولانی را دید و شنید، با هوش و حافظه فوق العاده قوی و با استعداد خداداد و آسمانی ای که داشت، آن خطبه را حفظ شد و به دیگران نیز منتقل ساخت.

ایشان بعدها نیز خطبه های گرم و آتشین و دل نشین پدر بزرگوارش را شنید و غرش های امیرمؤمنان علیه السلام را در کوفه از نزدیک شاهد بود و انواع خطابه از مباحث معرفتی، اعتقادی، اخلاقی و حماسی و انواع کنایات و استعارات و مقابله و رویارویی با دشمنان را در خطبه های متعدد و کلمات پدر دید و فرا گرفت.

با این حال طبیعی است که در مجلس یزید و رو به روی حاکم جفاکار و خطاپیشه و طاغوت زمان، بایستد و آن گونه داد سخن بدهد که یزید را در انظارِ خویش و بیگانه و سفیران و مهمانان داخلی و خارجی، مفتضح و رسوا کند و مجلس مملو از جمعیت را تسخیر نموده و سکوت شرمساری را بر یزید و یزیدیان حاکم گرداند.

آری! قدرت بیان، مساعدت حافظه، شجاعت بی نظیر روحی و اتصال با مرکز وحی و کانون قدرت لایزال الهی، حضرت زینب را این گونه آماده کرده و قدرت بخشیده بود که چنان خطبه غرایی را بالبداهه در برابر شخص یزید و جلاوزه و مأموران مزدور و جنایت کار و سلاح به دست او انشا کند.

این خطبه، در میان دیگر خطبه های آل عصمت، امری فوق تصور انسان های عادی است و از مقوله اعجاز به شمار می رود.

این کتاب دربردارنده مطالبی همچون «متن خطبه»، «فرزند خطبه و خطابه»، «آغاز سخن»، «محاکمه یزید و ذکر بعضی از جرم های او»، «ریشه یابی کردارهای یزید»، «نفرین حضرت زینب سلام الله علیها»، «عوامل گمراهی»، «جنایت کاران کوفه و شام از زبان زینب کبری سلام الله علیها»، «کرانه ها و ضربه ها»، «واکنش ها» و «خطبه حضرت زینب سلام الله در آینه شعر» است.

پس از واقعه غمبار کربلا و به اسارت بردن اهل‌بیت امام حسین علیه السلام، هنگامی که امام سجاد و حضرت سیدالشهدا علیهما السلام بر یزید وارد شدند، سر مبارک آن بزرگوار را در تشتی نهاده بودند و یزید با چوب بر دندان‌های مبارک حضرت می‌زد و اشعاری کفرآمیز می‌خواند.

حضرت زینب علیهاالسلام که این صحنه را دید، سخت برآشفت و در حضور یزید خطبه‌ای حماسی و غرّا خواند و ارکان حکومت فاسد او را به لرزه افکند. اثر حاضر، شرح آن خطبه شورانگیز در شام است که مؤلف دانشمند، از دیدگاه‌های مختلف آن را بررسی کرده است. 

کتاب شرح خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در شام نوشته حجت الاسلام والمسلمین کریمی جهرمی با شمارگان 1150 جلد و به قیمت 10500 تومان در 200 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات