۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۴۸۲۳۸۷

کتاب دین رسانه ای، آثار و پیامدها در بازار نشر

کتاب دین رسانه ای، آثار و پیامدها از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.
کتاب دین رسانه ای، آثار و پیامدها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب دین رسانه ای، آثار و پیامدها «تبیین و بررسی حضور مفاهیم دینی در رسانه های جمعی و الکترونیکی» نوشته عصمت الله احمدی رشاد در سال 1395 از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: در جهان کنونی، کسی منکر قدرت جادویی رسانه‌های جمعی الکترونیکی، در ساخت و هدایت افکار عمومی نیست. با توسعه‌ی صنعت رسانه‌ای و تنوع کارکردهای آن، قدرت این سامانه‌های جمعی، نیز در جنبه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به طرز بارزی افزایش یافته و جهان دیگری به نام «دنیای رسانه‌ای» را در پیش روی ما قرار داده است.

دین نیز تحت تأثیر «رسانه‌ای شدن» تغییرات فاحشی را در محتوا و روش خود پذیرفته و به عنوان یک فهم فرافرهنگی، فراتر از ساختار فکری جامعه، از راه رسانه‌ها و گفتمان‌های عمومی، تحقق می‌یابد.

رسانه‌ها شکل جدیدی از دینداری را تولید می‌کنند و رابطه‌‌ جدیدی بین دین، سیاست، زندگی و اقتصاد برقرار می‌کنند کتاب دین‌رسانه‌ای، حاصل کاوش‌های فکری نویسنده آن است که به بررسی موضوعات فوق در قالب یک مقدمه و پنج فصل پرداخته است.

این کتاب در پنج فصل با عناوینی همچون «ادبیات و مفاهیم»، «چارچوب های نظری رسانه و دین»، «ابعاد اجتماعی و دینی رسانه ای شدن»، «آثار و پی آمدهای حضور دین در رسانه های تکنولوژیک» و «نتیجه و دسته بندی» گردآوری و تقدیم علاقه مندان شده است.

در فصل نخست که به ادبیات و مفاهیم اختصاص یافته نویسنده به تبیین مفاهیم رسانه‌ای موجود در ادبیات رسانه‌ای پرداخته و در سه نوشتار رسانه‌های جمعی را به حیث ابزار ارتباطی و تکنولوژیک، تلقی و تفسیر دین در رسانه‌های جمعی و در نهایت «رسانه‌ای شدن» به بحث گذاشته است.

در فصل دوم که به چارچوب‌های نظری رسانه و دین، اختصاص یافته، نویسنده عمده‌ترین نظریات و رویکردهای موجود در رسانه و دین را در قالب دو نوشتار بررسی کرده است.

در سومین فصل که به ابعاد اجتماعی و دینی رسانه‌ای شدن، اختصاص یافته و در حقیقت مغز استخوان بحث «رسانه‌ای شدن» دین نیز محسوب می‌گردد، حضور مفاهیم دینی در رسانه‌های جمعی و الکترونیکی در قالب سه نوشتار به کنکاش گرفته شده است.

در فصل چهارم که آثار و پیامدهای رسانه‌ای شدن دین در رسانه‌های تکنولوژیک جمعی را مورد بحث قرار می‌دهد، در حقیقت برآیند و نتیجه رسانه‌ای شدن دین در رسانه‌ها است. نویسنده در این فصل در تلاش است تا مجموعه‌ آثار و پیامدهای رسانه‌ای شدن دین را در قالب سه نوشتار: الف) آثار مثبت، ب) آثار منفی ج) آثار پنهان به بحث بگیرد.

فصل پنجم و پایانی کتاب اختصاص یافته به دسته بندی و نتیجه گیری که نویسنده تلاش کرده کل نتایج بحث خود را در قالب سه نوشتار دسته بندی کند.

مهم‌ترین ویژگی و امتیاز این کتاب در آن است که نویسنده از اشکال و نمودارهای علمی برای تبیین دیدگاه‌های خود بهره جسته است. این اشکال و نمودارها به گونه‌ای ساخته شده که ساختار و استخوان بندی مباحث اصلی را نشان می‌دهد و مقصود نویسنده را گویا و رسا به خواننده نشان می‌دهد.

کتاب دین رسانه ای، آثار و پیامدها «تبیین و بررسی حضور مفاهیم دینی در رسانه های جمعی و الکترونیکی» نوشته عصمت الله احمدی رشاد در سال 1395 با شمارگان 1100 جلد و به قیمت 22000 تومان در 335 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

 

ارسال نظرات