۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۴۸۲۳۷۹

بررسی 500 نکته از بیانات رهبر معظم انقلاب در مجموعه «جرعه‌ها»

نخستین جلد از مجموعه «جرعه‌ها؛ گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب» از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.
نخستین جلد از مجموعه «جرعه‌ها؛ گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین جلد کتاب «جرعه‌ها؛ گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب» به قلم حسن قدوسی زاده از سوی دفتر نشر معارف منتشر شده است.

این کتاب از یک مقدمه و شش فصل با عناوین:‌ » دانشگاه و دانشجو، تولید علم»، «جوانان»، «فرهنگ و مسائل فرهنگی»، «حضرت امام، حوزه و روحانیت»، «ارزش‌های دینی و اسلامی»، «ارزش‌های دینی و اسلامی» و «اهل‌بیت علیهم‌ السلام» تشکیل شده است.

در بخشی از مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

بیانات رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حاوی مطلب بسیار ارزنده و کلیدی است که دانستن آن برای اقشار مختلف جامعه به خصوص دانشگاهیان، روحانیان، فرهنگیان، دانش‌آموزان و سایر گروه‌های لازم و ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا راهگشای بسیار خوبی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی ـ اجتماعی ـ فرهنگی است و در افزایش سطح آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مذکور بسیار مؤثر است.

از آنجا که برای همگان، مطالعه تمام سخنرانی‌های معظم له و بهره‌گیری از مطالب ارزنده آنها امکان‌پذیر نیست، اینجانب از سال 1383 کار تحقیق و گزینش مطالب ناب و ارزنده بیانات ایشان را شروع کردم که حاصل آن چاپ دوره پنج جلدی نکته‌های ناب، ویژه مجامع دانشجویی بود و سخنران از سال 1368 تا 1383 مورد بررسی قرار گرفته بود.

 در دور جدید مطالعات، حدود 5400 صفحه از بیانات و مکتوبات رهبری از سال 368 تا 1389 مجدداً مورد بررسی قرار گرفت و حدود 500 نکته از 22 سال بیانات ایشان در مناسبت‌های گوناگون در جمع گروه‌های مختلف به صورت کتاب حاضر با عنوان جرعه تنظیم گردید.

 سعی اینجانب بر آن بوده که مطالب گزینش شده، کاربردی و مبتلا به جامعه باشند.

البته ویرایش جدید کتاب نکته‌های ناب که مطالب از سطح پلاتری برخوردار است و بحث‌های آن به صورت موضوعی طبقه‌بندی شده و در شش جلد تنظیم شده، به زودی تقدیم جامعه دانشگاهی می‌شود.

 این کتاب با عنوان «جرعه‌ها» نام‌گذاری شده و درواقع مکملی است بر دوره 6 جلدی نکته‌های ناب.

 

در برخی از مطالب فصل «حضرت امام، حوزه و روحانیت» می‌خوانیم:

 انزوای قرآن در حوزه‌های علمیه

می‌بایست علم قران، شناسایی قرآن، فهم قرآن و انس با قرآن به عنوان یک علم و یک رشته در حوزه‌های وجود داشته باشد. طلاب ما باید قرآن یا لااقل بخش از قرآن را حفظ کنند، یا حداقل با آن مأنوس باشند و چقدر مفاهیم اسلامی در قرآن هست که اگر ما بخواهیم در فقه بحث کنیم، به فکر آنها نمی‌افتیم. این انزوای قرآن درحوزه‌های علمیه و عدم انس ما با قرآن، برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگ‌نظری خواهد داد.

اهمیت حوزه‌های علمیه اینجا معلوم می‌شود

دانش‌های جدید خیلی خوب است. کار جوان‌هایی را که در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند؛ به علم و تحقیق و پژوهش می‌کنیم. می‌شنوید و می‌بینید؛ من به دانشگاه‌ها می‌روم و با جوان‌ها و دانشجو و اساتید صحبت می‌کنیم و آنها را به شکستن مرزها کارهایی است که باید بشود.

 مدیران و بازوان فعال کشور را به کار فناوری و صنعت و کاورزی و تولید و تکثیر ثروت ملی تشویق و ترغیب می‌کنیم؛ در این کار تلاش و سرمایه‌گذاری می‌کنم؛ همه اینها لازم است؛ به شرطی که به بهترین وجه انجام بگیرد.

 اما اگر شما که برای روشن نگهداشتن فروغ معنویت و فضیلت و دین کمر بسته‌اید، غایب باشید، همه این پیشرفت‌های بی‌ارزش خواهد شد؛ بلکه به ضد ارزش تبدیل خواهد شد.

 اهمیت حوزه‌های علمیه، اینجا معلوم می‌شود. با این نگاه، کار شما از هم کارهایی که انجام می‌گیرد، مهم‌تر است.

وجود یک مجموعه روحانی عالم، روشن‌بین، روشن فکر، شجاع، پارسا، پاک دامن، دارای آگاهی وسیع و برخوردار از خشیت الهی، در جامعه‌ای که در حالی پیشرفت است، نوید بخش این است که این پیشرفت‌ها درجه گمراهی و ضلالت هرچه بیشتر و در فرآیند تاریخی در جهت سقوط به کار نخواهد رفت؛ این نقش شما جوان‌های طالب علم و محصل علوم دینی است؛ این را قدر بدانید؛ خیلی مهم است.

پنج کار اصلی را که انجام آن را از حوزه توقع داریم

 

ما وقتی به تصویر دنیای اسلامی کشورمان نگاه می‌کنیم، پنج کار اصلی را می‌بینیم که باید انجام آن را از حوزه توقع داشته باشیم. از آن پنج کار، سه کار است که خود حوزه برای بقای خودش، تقریباً به آنها احتیاج دارد و دو کار را بیرون حوزه بدان احتیاج دارند. البته، این تعریف و تقسیم‌بندی است که ما می‌کنیم؛ جامع و مانع نیست.

 کار اول، مرجعیت و افتاست. مردم همیشه محتاج مرجع و مفتی هستند و حوزه متکفل تربیت و تولید مرجع و مفتی است. کار دوم، تربیت مدرس است. حوزه، طبعاا مدرسانی لازم دارد که باید خود تربیت شوند.

کار سوم، تحقیق و تألیف در مسائل علمی است؛ چه کارهایی که از بیرون حوزه عرضه می‌شد و چه کارهایی که متعلق به خود حوزه است و به محققان و مؤلفانی که کتاب‌ها را بنویسند، احتیاج دارد و چه کتاب‌هایی که برای بیرون حوزه لازم است و چه کتاب‌هایی که حاوی تحقیقات جدید در مسائل فقهی است و شیوه نوین استنباط را بیان می‌کند و چه کتاب‌های درسی. این سه کار، بیشتر به درون حوزه توجه دارند؛ ولی دو کار دیگر به بیرون حوزه نگاه می‌کنند.

کار چهارم، مسأله قضاست. سیستم قضائی اسلامی، فقیه و مجتهد و عادل را می‌طلبد. قضای اسلامی این است. آن وقتی که ما مجتهد و مفتی و صاحب نظر نداریم، به قاضی مأذون من قِبل المجتهد اکتفا می‌کنیم.

این از باب ضرورت است که «الضرورات تبیح المحذورات». آن وقتی که قاضی عادل قطعی نداریم، به آنکه مورد اعتماد باشد، اکتفا می‌کنیم؛ و الا باید فقیه و مجتهد عادل، منصب قضا را به عهده بگیرند. پس، این هم کار دیگر حوزه‌های علمیه است که بایستی یک رشته از رشته‌های پنج گانه آن برای این مهم کار کند و  کارپنجم، تبلیغ در سطح وسیع و به شیوه مطلوب و مدرن است که مطلب است.

تبلیغ

تأثیر تبلیغ دفعی و آنی نیست؛ طولانی مدت است و مبلغ دین اگر ظواهری را مشاهده می‌کند که به گمان او ظواهر غیر دینی است، مأیوس نشود.

 این توهماتی که بعضی شایع می‌کنند که جوانها از دین برگشته‌اند، همه را جنگ روانی بدانید،  قضیه همین است. این طور نیست؛ جوان‌ها ما دل را به طرف دین دارند و تشنه حقایق دینند و دلهایشان تشنه است. هر جوان سالم القطره و سالم الطبیعه‌ای این طور است، مخصوص آنجا هم نیست. اینجا بحمدالله زمینه هم آماده است؛ تشنه‌اند و مشتاق؛ باید کام جان آنها را سیراب و با حقایق دینی شیرین کرد؛ این نتیجه‌اش را خواهد بخشید و فردای جامه ما از این موهبت‌ها بهره‌مند خواهند شد.

گفتنی است، نخستین جلد کتاب «جرعه‌ها؛ گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب» با شمارگان 3000 نسخه در 216 صفحه به قیمت 6000 تومان از سوی نشر معارف منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار و گفتارهای مربوط به رهبر معظم انقلاب می‌توانند به  فروشگاه ترنجستان کریمه واقع در قم، میدان شهید دستغیب مراجعه با تلفن 02532401108 و 09127492336 تماس حاصل کنند./998/ن602/ق

ارسال نظرات