۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۳
کد خبر: ۴۸۲۳۷۶
وزیر نیرو خبر داد؛

فعالیت ۷۶ هزار مگاوات نیروگاه در کشور

وزیر نیرو در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه بخار 1400 مگاواتی سیریک که با حضور الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه برگزار شد گفت: ۷۶ هزار مگاوات نیروگاه در کشور فعال است.
چیت چیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حمید چیت چیان وزیر نیرو عصر امروز در آیین آغاز عملیات اجرایی احداث این نیروگاه، اجرای این پروژه را یکی از برنامه‌ های اصلی کشور جهت تحقق توسعه مکران دانست و گفت: دولت برای احداث صنایع پتروشیمی در منطقه مکران برنامه‌ ریزی کرده و شاهد آینده‌ ای متفاوت در این منطقه هستیم که احداث نیروگاه از گام‌ های نخست این توسعه است.

وی از احداث 16 هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور خبر داد و افزود: با شروع عملیات اجرایی نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک، این میان به مرز 18 هزار مگاوات نیروگاه جدید می‌رسد.

وزیر نیرو با بیان اینکه نیاز است گام‌ های بزرگ‌تری در این خصوص برداشته شود گفت: تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور به رشد 8 درصدی است که این موضوع ما را بر ان داشته تا برای دستیابی به این هدف، برق که زیرساخت تمام صنایع است توسعه دهیم.

چیت چیان با اشاره به اینکه نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک گام مهمی در ارتقای روابط اقتصادی بین دو کشور است گفت: تصمیم به احداث این نیروگاه نتیجه تصمیمات رؤسای دو کشور ایران و روسیه است و ما نیز برای تحقق این مهم تلاش می‌کنیم.

وزیر نیرو گفت: اکنون در کشور 76 هزار مگاوات نیروگاه در حال فعالیت و بهره‌برداری است و تمامی این نیروگاه به شبکه سراسری متصل هستند و وزارت نیرو در راستای توسعه و ارتقای کشور و توسعه فعالیت‌های اقتصادی افزایش تولید برق را در دستور کار قرار داده است.

وی تصریح‌ کرد: خوشبختانه هم شبکه فعلی برق و هم برنامه آینده یک سبد متوازن از انواع نیروگاه‌ ها را دربردارد و هم‌ زمان با هم نیروی سیکل ترکیبی، بخار و نیروگاه اتمی با تولید 2000 مگاوات برق در دستور کار قرار دارد.

چیت چیان با بیان اینکه وزارت نیرو با سرمایه‌ گذاری در این منطقه جهت تولید برق توسعه را به ارمغان می‌ آورد افزود: با بهره‌ برداری از این نیروگاه و احداث نیروگاه‌ های دیگر در منطقه هرمزگان به عنوان یکی از قطب‌ های مهم انرژی کشور مطرح می‌ شود.

وزیر نیرو ابرازداشت: علیرغم غنای کشور از منابع نفتی، ذغال سنگ و منابع دیگر انرژی، وزارت نیرو تلاش دارد تا از تمام ظرفیت‌ های طبیعی برای توسعه استفاده کند.

اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار برای احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک

در ادامه این مراسم، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه، اجرای پروژه 1400 مگاواتی سیریک را نتیجه سفر نخست وزیر کشور روسیه به ایران و ملاقات با مقامات ایرانی دانست و افزود: برای انجام این پروژه انتخاب یک شرکت تکنوپروم اکسپورت برای ما از ارزش خاصی برخوردار است.

وی، امضای یک توافقنامه بین دو کشور ایران و روسیه را تضمین‌کننده اجرای این پروژه دانست و افزود: برای انجام این پروژه یک میلیارد و 200 میلیون دلار وام دولتی اختصاص یافته است.

وزیر انرژی روسیه گفت: شرکت مجری این طرح از تجربه بالایی در ساخت نیروگاه های برق در کشور روسیه و دیگر کشورها برخوردار است و از سال 1985 تا 2000 این شرکت در اهواز و اصفهان 2 نیروگاه احداث کرده است.

نواک با یادآوری آغاز فاز دوم نیروگاه هسته ای بوشهر افزود: در آینده‌ ای نزدیک طرح پروژه برقی‌کردن قطار "اینچه برون" آغاز می ‌شود.

وی گفت: شرکت ‌های متعدد فعال در حوزه انرژی روسیه در زمینه نفت و گاز ایران همکاری می‌ کنند و تمامی این پروژه‌ ها باعث تحکیم اعتماد بین دو کشور می‌ شود.

احداث نیروگاه بخار 1400 مگاواتی سیریک با مشارکت روسیه از نتایج برجام است

جاسم جادری استاندار هرمزگان احداث نیروگاه بخار 1400 مگاواتی سیریک با مشارکت روسیه را از نتایج برجام دانست و با اشاره به تاثیر برجام در جایگاه منطقه ای ایران، گفت:  پیش از برجام تلاش بسیاری برای منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت اما بر اثر تدبیر و حکمت و شجاعت سرداران دیپلماسی نظام مقدس جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای، برجام حاصل شد و امروز شاهد نقش پر رنگ ایران در همه معادلات جهانی هستیم.

وی با اشاره به اینکه با اجرای برجام سهم مشارکت ایران در ژئوپولیتیک منطقه افزایش یافت افزود: برجام موجب تقویت جایگاه ایران در نظم در حال تغییر منطقه ای شد و امروز موازنه در منطقه به نفع ایران تغییر یافته است.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: اولین تاثیر برجام انزوای روزافزون دشمن صهیونیستی در دنیا و منطقه بود و شیعه هراسی و ایران هراسی تضعیف شد و شکاف میان بازگیران به سود ایران تغییر پیدا کرد.

وی،  احداث نیروگاه بخار 1400 مگاواتی سیریک با مشارکت روسیه را از نتایج برجام دانست و گفت: با پیگیری و تلاش امروز شاهد به ثمر رسیدن یکی از طرح های بزرگ عمرانی پس از برجام در استان هرمزگان هستیم.

گفتنی است،  نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک با مشارکت کشور روسیه و شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران در کنار سواحل مکران در شهرستان سیریک در شرق استان هرمزگان احداث می شود، قرار است عملیات اجرایی احداث این نیروگاه طی مدت 55 ماه به اتمام برسد و این نیروگاه از چهار واحد بخار هرکدام به ظرفیت 350 مگاوات برخوردار خواهد بود./851/202/ب2

ارسال نظرات