۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۴۸۲۳۳۰

مراحل تهذیب نفس در حرم حضرت معصومه تبیین شد

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مکاتب مختلف راه های گوناگونی برای خود سازی و تربیت نفس دارند، گفت: مراحل خود سازی و تهذیب نفس براساس کلام امام علی(ع) در نهج البلاغه به پنج مرحله تقسیم می شود.
تهذیب نفس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم رئیس میرزایی، استاد حوزه علمیه قم در سخنرانی ویژه بانوان حرم حضرت معصومه (س) با بیان اینکه انسان در این دنیا مسافر است و مسافر برای سفر به یک مجموعه آگاهی یعنی اخلاق نیاز دارد، گفت: هدف از بعثت انبیاء نیز آموزش اخلاق به انسان ها است و انبیاء مبعوث شده اند تا انسان ها را در مسیر اخلاق و فطرت هدایت کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز بسته به نوع مکتب و نگرش اخلاقی راه های مختلفی برای تهذیب نفس و خود سازی به انسان ها پیشنهاد می شود، گفت: در کتاب نهج البلاغه خود سازی مقدم بر دیگرسازی است و امام علی(ع) در این کتاب شریف پنج راه را برای خود سازی و تهذیب نفس پیش روی مؤمنان می گذارند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: امام علی(ع) اولین گام برای رسیدن به خود سازی را یقظه یا بیداری می دانند و می فرمایند که انسان اگر به این مرحله نرسد هرگز نخواهد توانست از قلمرو زندگی حیوانی و متکی به نفس شهوانی خارج شود.

رئیس میرزایی دومین مرحله برای گام برداشتن در مسیر خود سازی را توبه عنوان کرد و گفت: توبه تنها به معنای بیان جملات ظاهری نیست بلکه توبه مرحله ای است که انسان در آن به شدت از کرده خود پشیمان بوده و با هدف جبران و قصد بر عدم بازگشت به گناه به درگاه خدواند طلب غفران و معرفت دارد.

وی افزود: زهد، مراقبه، محاسبه و تقوا از دیگر مراحل خودسازی در کلام امام علی(ع) است و ایشان تقوا را آخرین مرحله خود سازی دانسته و می فرمایند که تقوا به معنای خود نگهداری و مراقبت و تسلط بر نفس است و انسانی متقی با فرض استقرار در محیط گناه آلود باز هم خود را آلوده به گناه نمی کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام علی(ع) می فرمایند که تقوا یکباره به دست نمی آید و ملکه تقوا به تدریج در نفس و وجود انسان شکل می گیرد و به دست آوردن این خصلت نیازمند مجاهدت زیادی است و انسان نباید در این مسیر خسته و ناامید شود.

رئیس میرزایی با اشاره به اینکه اگر انسان بتواند از خواب غفلت بیدار شده و در مسیر توبه قرار گیرد خواهد توانست از قلمرو وحوش پا را فراتر گذاشته و از مرحله حیوانیت به مرتبه انسانیت وارد شود، گفت: تفاوت انسان بیدار با حیوان در این است که انسان بیدار خود را مسؤول اعمال خود دانسته و وجدانی بیدار دارد که در صورتی که مرتکب به خطا و اشتباه شود خود را سرزنش کرده و به این ترتیب فرصت توبه و بازگشت دوباره را برای خود فراهم می کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه عده ای تصور می کنند که توبه وسیله بازگشت دوباره به گناه است، افزود: عده ای گناه کرده و توبه می کنند و دوباره پس از توبه همان اشتباهات گذشته را تکرار می کنند که باید دقت کرد توبه وسیله تکرار گناه نبوده بلکه وسیله دور شدن از گناه و عدم بازگشت نسبت به گناه است و اگر قرار باشد توبه جواز گناه کردن شود با هر بار توبه و بازگشت به گناه قلب و روح انسان آلوده تر می شود تا جایی که انسان دچار قساوت شده و قلب و روح او در مقابل کلام الهی سخت و سنگ خواهد شد و کلام حق اثر خود را در وجود او از دست خواهد داد./968/پ202/ی

ارسال نظرات