۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۸۲۲۱۱

تحصیل 55 هزار طلبه در سطح عمومی مدارس علمیه خواهران

دبیر جشنواره علامه حلی با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 55 هزار طلبه در سطح عمومی در حال تحصیل در حوزه های علمیه خواهران هستند، گفت: فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران کشور نیز حدود 40 تا 50 هزار نفر هستند.
حجت الاسلام جواد اسماعیلی نیا همايش طليعه ظهور ويژه طلاب خواهر سراسر کشور

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام جواد اسماعیلی نیا، مدیرکل امور ارتباطات حوزه های علمیه خواهران کشور، در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مدیریت جهادی اساس تشکیل حوزه های علمیه خواهران است، گفت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران زیر مجموعه شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران است که متشکل از معاونت آموزش، فرهنگی، پژوهش، ارتباطات و امور حوزه ها و مالی و اداری و سه مرکز برنامه ریزی و نظارت، تحقیقات و زن و خانواده و عمران و نوسازی است.

وی با بیان اینکه در 28 استان مدیریت حوزه های علمیه خواهران وجود دارد، افزود: به لطف  خداوند امروز 394 مدرسه علمیه در سطح دو حوزه که معادل لیسانس است و 59 حوزه علمیه در سطح سه که معادل فوق لیسانس و هفت مدرسه علمیه در سطح چهار که معادل دکترا است در سطح کشور فعالیت دارند.

حجت الاسلام اسماعیلی نیا با تأکید بر اینکه حوزه های علمیه خواهران کاملا هیأت امنایی اداره می شوند، افزود: اعتقاد ما بر این است که همه فعالیتهای حوزه های علمیه خواهران باید مردمی اداره شود که در این میان حدود سه هزار نفر به عنوان هیأت امنا فعالیت دارند و از این تعداد 432 نفر به عنوان رییس هیأت امنا هستند که 227 نفر آنها را ائمه جمعه تشکیل می دهند.

وی با اشاره به اینکه دو هزار 50 نفر از علمای بلاد و دو هزار 563 نفر از خیران و صاحبان نفوذ در شهرستانها عضو هیأت امنای مدارس علمیه خواهران در کشور هستند، ادامه داد: برای آن که مدارسی فعال و پویا داشته باشیم با برنامه ریزی های مورد نیاز و خروجی های هدفمند، آموزشهای گوناگونی برای همکاران خود در نظر گرفته ایم که این آموزشها هم در بدو خدمت و هم در حین خدمت صورت می گیرد.

دبیر جشنواره علامه حلی(ره) با بیان اینکه تعداد مدیران مدارس علمیه خواهران به اندازه خود مدارس نیست، افزود: برخی از مدارس سطح دو و سه از سوی یک مدیر اداره می شوند به همین دلیل تعداد مدیران از تعداد مدارس کمتر است.

حجت الاسلام اسماعیلی نیا با اشاره به اینکه تعداد کادر هر مدرسه به فراخور تعداد طلبه و نیازهایی که وجود دارد، انجام می گیرد، ادامه داد: برای این منظور چارت تشکیلاتی در نظر گرفته ایم و چارچوب خاص خود را دارد اما حداقل در هر مدرسه ای که بالای 60 طلبه دارد، معاون آموزش، فرهنگی و پژوهش و مالی وجود خواهد داشت که در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر نیروی کادر در مدارس علمیه خواهران کشور مشغول به خدمت هستند.

وی با بیان اینکه حدود 69 کتاب درسی ویژه طلاب خواهر تدوین شده است، ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از کتب موجود در حوزه های علمیه برادران متناسب با فضاهای آموزشی حوزه های علمیه خواهران نبوده، ابتدا سرفصل های مورد نیاز تعریف و سپس با هزینه های بسیار و مدیریت جهادی کتب مورد نیاز طلاب تدوین شد که این کتب مورد استفاده برای طلاب سطح دو و سه هستند.

حجت الاسلام اسماعیلی نیا با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به 55 هزار طلبه در سطح عمومی در حال تحصیل در حوزه های علمیه خواهران هستند، افزود: در مقطع عالی سطح سه نیز بیش از هشت هزار طلبه و در مقطع تخصصی سطح چهار بیش از 70 طلبه خواهر در هفت مدرسه علمیه مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان حوزه های علمیه خواهران کشور حدود 40 تا 50 هزار نفر هستند، گفت: ما لشکری بالغ بر یکصد هزار نفر خواهر آموزش دیده در کشور داریم که در همه صحنه ها در خدمت نظام و مباحث فرهنگی بوده و هستند.

مدیرکل امور ارتباطات حوزه های علمیه خواهران کشور با تأکید بر اینکه هر ساله استقبال خواهران برای جذب در حوزه های علمیه نسبت به سال گذشته بیشتر می شود و این روندی است که از سال 80 تا 94 رخ داده و شاهد آن بوده ایم، اظهار کرد: هدف اصلی حوزه های علمیه خواهران تربیت انسانهای مهذب است که در این راستا فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی را در رأس برنامه ها قرار داده ایم.

حجت الاسلام اسماعیلی نیا از راه اندازی سامانه شناسایی مبلغان خواهر در سراسر کشور خبر داد و افزود: تاکنون بیش از 37 هزار نفر مبلغ خواهر را در کشور شناسایی کرده ایم که آمار قابل توجهی است.

وی با اشاره به حضور فعال فارغ التحصیلان خواهر در عرصه های مورد نیاز جامعه تصریح کرد: تاکنون بیش از 74 هزار طلبه فارغ التحصیل خواهر برای تبلیغ در مدارس و دانشگاه ها اعزام شده اند و همچنین حضور فعال مبلغان خواهر در زمینه های مختلف دینی و تبلیغی غیرقابل انکار است.

دبیر جشنواره علامه حلی(ره) با بیان اینکه 135 مؤسسه قرآنی زیر نظر حوزه های علمیه خواهران کشور به ثبت رسیده است، افزود: یکی از عرصه هایی که به صورت جدی در آن برنامه ریزی شده است فضای مجازی بوده که در این راستا بیش از دو هزار وبلاگ اختصاصی مدارس و هفت هزار وبلاگ نویس مشغول فعالیت هستند.

حجت الاسلام اسماعیلی نیا با اشاره به برنامه های حوزه های علمیه خواهران در عرصه های پژوهشی خاطرنشان کرد: تاکنون 22 هزار پایان نامه در سطح دو، 674 پایان نامه در سطح سه و پنج مورد در سطح چهار دفاع شده اند که اگر بخواهیم میانگین سالانه را بیان کنیم حدود پنج تا شش هزار پایان نامه دفاع خواهند شد.

وی به برگزاری هفتمین دوره جشنواره علامه حلی در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در همه دوره هایی که این جشنواره ویژه حوزه های علمیه برگزار شده است، هم در بخش ارسال آثار و هم در بحش پذیرفته شدگان حوزه های علمیه خواهران پیشتاز بوده اند چراکه به امور پژوهشی در حوزه های علمیه خواهران اهمیت ویژه ای داده می شود.

حجت الاسلام اسماعیلی نیا در ادامه به راه اندازی شبکه علمی پژوهشی کوثرنت وابسته به حوزه های علمیه خواهران اشاره کرد و افزود: شبکه کوثرنت بزرگترین شبکه علمی بانوان جهان است که نزدیک به 100 هزارنفر بانوی مسلمان عضو آن شده اند و این در حالی است که تنها طلاب و اساتید می توانند عضو آن شوند که در آینده نزدیک امکان استفاده همه بانوان در این شبکه فراهم خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه در عرصه ساخت و ساز حوزه های علمیه خواهران نیز بیش از 150 ساختمان به بهره برداری رسیده است، یادآور شد: حدود 219 ساختمان جدید نیز در دست احداث است که به زودی افتتاح خواهد شد./968/د101/ج

ارسال نظرات