۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۴۸۲۱۵۵
امام جمعه موقت كاشان:

سفارش به ارزشهاي اخلاقي از افتخارات مكتب اسلام است

حجت الاسلام اسلامي تبار يكي از افتخارات و مميزات مكتب اسلام را سفارش به ارزشهاي اخلاقي دانست و گفت: يكي از مهمترين ارزشهاي اخلاقي در مكتب اسلام احسان به والدين است.
حجت الاسلام محمد رضا اسلامي تبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام اسلامي تبار يكشنبه شب در مراسم سوگواري ايام فاطميه در مسجد آيت الله رضوي كاشان، گفت: احسان و محبت و خدمت به پدر و مادر در آيات و روايات سفارش شده است و براي فرزندان آثار و بركات دنيا و آخرت به همراه دارد.  

وي يكي از ارزشهاي والاي اخلاقي و انساني در اديان الهي و قرآن و مكتب اهل بيت(ع) را احسان والدين دانست و گفت: احسان و محبت و خدمت به پدر و مادر در قرآن و روايات خيلي سفارش شده است و براي فرزندان خير دنيا و آخرت به همراه دارد و فرزنداني كه اهل احسان به والدين هستند آثار احسان در زندگي آنها بروز و ظهور دارد.

حجت الاسلام اسلامي تبار با اشاره به اينكه، اذيت والدين و بي احترامي به والدين عوارض منفي در دنيا و آخرت دارد، يادآور شد: خداوند در قرآن به شكلهاي مختلف سفارش والدين به اولاد كرده است كه به عنوان نمونه، خداوند در چهار جا احسان به والدين را در كنار توحيد در اوج قرار داده است تا مورد توجه باشد.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: خداوند در قرآن مي‌فرمايد «وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا» چهار آيه ديگر شبيه اين آيه است كه احسان به والدين در كنار توحيد قرار گرفته است به اين معني كه احسان به والدين تا به اين اندازه از نظر اسلام مهم است.

وي يكي از افتخارات و مميزات مكتب اسلام را سفارش به ارزشهاي اخلاقي دانست و خاطرنشان كرد: يكي از مهمترين ارزشهاي اخلاقي در مكتب اسلام احسان به والدين است.

امام جمعه موقت كاشان به اشاره به اينكه احسان به والدين در دنياي غرب بروز و ظهور ندارد، گفت: در دنياي غرب احسان به والدين معنا ندارد و اصلا خانواده اي وجود ندارد و همه از يكديگر پاشيده است و تنها در اسلام است كه احسان به والدين جزو ارزشهاي اخلاقي و ديني است.

حجت الاسلام اسلامي تبار همچنين با اشاره به رواياتي در ارتباط با عاق والدين، گفت: بدرفتاري به پدر و مادر داراي عواقب سنگيني است، از اين رو خداوند در قرآن حتي براي يكبار در مورد احسان به اولاد نگفته است، چرا كه والدين هيچگاه از احسان و محبت به فرزندان خود غفلت نمي‌كند و حتي جان خود را براي فرزند خود فدا مي‌كند.

وي از احسان اولاد به والدين به عنوان يكي از غفلت هاي انسان نام برد و خاطر نشان كرد: خداوند در قرآن مكرر به فرزندان خطاب كرده است تا فريب دوران جواني را نخورند و احسان به پدر و مادر را فراموش نكنند، چرا كه اگر فرزندان دچار عاق والدين شوند عوارض وخيمي در زندگي خواهند داشت.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به حقوق متقابل در اسلام، اظهار داشت: تنها جايي كه حق متقابل وجود ندارد، بين انسان و خداوند است كه خداوند به ما حق دارد اما ما به  خداوند حق نداريم و هيچ طلبي از خدا نداريم و به خدا بدهكاريم، اما در بقيه موارد حقوق متقابل است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: پيامبراكرم(ص) مي‌فرمايد «همانگونه كه والدين بر اولاد حقوق دارند، اولاد نيز بروالدين حقوق دارند و همانگونه كه اولاد دچارعاق والدين مي‌شوند، والدين نيز دچار عاق اولاد مي‌شوند»، بنابراين در محبت به فرزندان و بخشش هاي مالي به فرزندان توسط والدين بايد رعايت شود.

امام جمعه موقت كاشان يادآور شد: امام خميني(ره) در تحریرالوسيله مي فرمايد، اگر پدر و مادر در بخشش بين اولاد تبعيض بي جا قائل شوند به شكلي كه سبب ايجاد بغض و كينه و دشمني بين فرزندان شود كار حرامي كرده است و مرتكب گناه شده است./1307/202/ب2

ارسال نظرات