۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
کد خبر: ۴۸۲۱۴۶
به همت حوزه هنری قم انجام شد؛

بررسی شعر نیمایی و ظرفیت های این قالب در شعر انقلاب

کارشناس شعر نیمایی با بیان این که عنصر خیال در شعر نیمایی بسیار برجسته است، گفت: شعر نیمایی می تواند به خوبی ارزش های انقلاب را با زبان ساده بازگو کند.
بررسی شعر نیمایی و ظرفیت های این قالب در شعر انقلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، هشتمین محفل نقد و نظر با موضوع «بررسی شعر نیمایی و ظرفیت های این قالب در شعر انقلاب»، عصر یکشنبه با حضور سید مهدی حسینی، سید محمد جواد شرافت و جمعی از شاعران جوان قم در سالن سوره حوزه هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد.

سید مهدی حسینی، کارشناس شعر نیمایی، با بیان این که نیما برای این که متهم به فرار از سنت ها نشود سال ها شعر سنتی سرود و سپس به سبک شعر نو روی آورد، اظهار داشت: کار مهمی که نیما کرد این بود که عیوب شعر سنتی را شناخت و برای رفع آن چاره اندیشی کرد.

وی یکی از ویژگی های شعر نیمایی را عدم تساوی وزن در مصرع ها دانست و گفت: نیما یوشیج معتقد بود که باید زبان شعر به زبان مردم نزدیک شود و این هنر شاعر است که بتواند زبان و واژه های عامیانه مردم را وارد شعر کند.

حسینی افزود: در زمان مشروطه برخی واژه های تبدیل به کلیشه شده بود و نیما این کلیشه ها را شکست و واژه های جدید اجازه ورود در شعر را پیدا کردند و از طرف دیگر عنصر خیال و ایماژ را در شعر پارسی گسترش داد.

وی با بیان این که شاعران برجسته شعر نیمایی در شعر سنتی هم تبهر داشته اند، خاطرنشان کرد: شاعر وقتی باید به سراغ قالب نیمایی و سفید برود که آن مفهوم در قالب های سنتی شعر نگنجد و چاره ای برای بیان آن مفهوم در قالب نیمایی و یا سفید نباشد.

کارشناس شعر نیمایی اظهار داشت: یکی از آثار شعر نیمایی این است که تفاوت شاعر و ناظم را مشخص می کند زیرا برخی از شاعران فقط می توانند واژه ها را به نظم درآورند ولی شعر نیمایی نیاز به روایت و ایجاد وزن دارد و اگر کسی بتواند شعر نیمایی را با مصرع های مساوی بسراید نشانه مهارت آن شاعر است.

وی با بیان این که برخی به خاطر بازی های زبانی به سراغ شعر نیمایی می روند، ابراز داشت: این افراد نمی توانند در شعر نیمایی موفق باشند زیرا مخاطب این موضوع را به خوبی می فهمد و ارتباط خوبی با شعر برقرار نمی کند.

حسینی، قیصر امین پور را به عنوان موفق ترین شاعر نیمایی سرا بعد از انقلاب دانست و گفت: قیصر امین پور به خوبی توانست قالب شعر نیمایی را با مفاهیم ارزشی بعد از انقلاب ترکیب کند و نمونه ای کامل از شعر نیمایی انقلاب را به نمایش بگذارد کا مایه مباهات است./843/پ202/ی

ارسال نظرات