۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۴۸۲۱۳۰

اهداف و آداب طلبگی کتاب شد

کتاب اهداف و آداب طلبگی از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.
کتاب اهداف و آداب طلبگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب اهداف و آداب طلبگی نوشته اصغر قائمی با تهیه معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شد.

در بخشی از کتاب با عنوان نگاه نخست می خوانیم: اهداف بلند الهی، تنها در پرتو آداب پسندیده انسانی، دست یافتنی است و آن که آداب طریق سعادت را می داند، زودتر همای کامیابی را در می یاید و بهتر به سرمنزل مقصود نایل می گردد.

آنان که در مسیر دانش اندوزی و کسب علوم و معارف الهی گام بر می دارند و طالب علم و معرف اند، بیشتر نیازمند آراستگی به اخلاق و ادب پسندیده اند؛ زیرا آنچه جامعه انسانی را به کار می آید، علم همراه با عمل یا دانش همگام باتقواست.

به جرءت می توان گفت طلاب عزیز علوم دینی که بار سنگین هدایت و معنویت جامعه اسلامی را بر دوش می کشند و پذیرای این امانت سترگ اند، نیازمند شناخت درست و همه سویه نسبت به دین مقدس اسلام اند تا در پرتو تهذیب نفس و آراستگی به اخلاق نیکوی الهی، اسوه شایسته دیگران برای نیل به ایمان و عمل صالح باشند.

نگارنده در این نوشتار، افزون بر بیان اهداف والای طلبگی، آداب این مسیر مقدس، همچون: نظم و برنامه ریزی، نماز اول وقت، مطالعه و مباحثه، انس با قرآن و ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه را مورد توجه قرار داده و همچنین، وظایف طلاب دینی نسبت به خود و اساتید بزرگوارشان را یادآور شده و در پایان دورنمایی از عوامل موفقیت طلاب را ترسیم کرده است.

در بخش دیگری از کتاب با عنوان اهداف طلبگی آمده است: یکی از مسائل ضروری و لازم برای طلاب، شناخت آداب و اهداف طلبگی است. در حدیث قدسی خطاب به حضرت داوود علیه السلام چنین آمده است: «هر دانشجویی، به علاقه و رغبت نیاز دارد».

در مرحله نخست باید این علاقه را ایجاد کرد و آن را به تدریج فزونی بخشید؛ از این رو قدما برای راه یافتگان به حوزه های علمیه، مباحث «آداب المتعلمین» را بیان می کردند که هم در تأیید اصل انتخاب طلاب، مؤثر است و هم در تعمیق و ثبات قدم آنان در مسیر پیوستن به حوزه های دینی؛ همچنین بسیاری از روش ها و منش های تحصیل و نیز آفات و آسیب های طلبگی را به آنان نشان می دادند و طلاب را برای طبابت معنوی بشر مادی آماده می کردند.

این کتاب در هفت فصل با عناوینی همچون «اهداف طلبگی»، «آداب طلبگی»، «ضرورت دین شناسی»، «شکیبایی در انجام وظایف»، «آینده نگری»، «آخرت گرایی» و «هدایت گری» تهیه و تنظیم شده است.

اثر حاضر با قلمی روان و با استناد به آیات و روایات، فراگیران علوم دینی را با اهداف و آداب طلبگی آشنا می‌سازد.

این کتاب، ضمن تأکید بر ضرورت دین‌شناسی، طلاب عزیز را به شکیبایی در انجام وظایف خویش فرا می‌خواند و آنان را به آینده‌نگری و توجه خاص به آخرت دعوت می‌نماید تا به شایستگی در امر هدایتگری مردمان توفیق یابند.

کتاب اهداف و آداب طلبگی نوشته اصغر قائمی با تهیه معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با شمارگان 1500 جلد و به قیمت 7000 تومان در 132 صفحه از سوی انتشارات مؤسسه بوستان کتاب چاپ و روانه بازار شده است./907/پ202/ق

ارسال نظرات