۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۴۸۲۱۱۶
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

بزرگ‌ترین مخاطب انبیا و کتاب‌های آسمانی عقل انسان است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه اگر عقل انسان‌ها نبود انبیا و کتاب‌های آسمانی مخاطب نداشتند، گفت: عقل مخاطب انبیا و کتاب های آسمانی است از طرف دیگر اگر انبیا و کتاب‌های آسمانی نبودند عقل حیران می‌ماند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه استان قزوین امشب در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل قزوین برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) با اشاره به تفسیر آیه چهارم سوره قلم گفت: باید در ابتدا ببینیم خلق و اخلاقی که در این آیه ذکر شده است در کجای دین قرار می‌گیرد و آیا اخلاق از مقولات دینی است یا از مباحث انسانی.

وی در ادامه با اشاره به نظرات پاره‌ای از مفسران در خصوص قرار گرفتن اخلاق در زمره مباحث انسانی افزود: عده‌ای ممکن است بگویند اموری مانند سخاوت، شجاعت، جوانمردی و صداقت با نگاه به جنبه ارزشی اخلاق در زمره مباحث انسانی قرار می‌گیرد یا هم چنین امورات ضدارزشی مانند دروغ، نفاق و سخن چنینی جزو واقعیات و پدیده‌های انسانی قرار می‌گیرد.

امام جمعه قزوین در ادامه ایجاد مرز را در مباحث اخلاقی بسیار ناپسند و ناشایست دانست و اظهار کرد: مرز قرار دادن میان مباحث اخلاقی مانند حدود تعیین کردن بین عقل و وحی است که تلفات زیادی را در بر خواهد داشت امام کاظم(ع) می‌فرمایند خداوند متعال دو نوع حجت برای انسان قرار داده است حجت ظاهری همان نبوت، ولایت، قرآن و وحی است حجت باطنی هم عقل انسان‌ها است.

بزرگ‌ترین مخاطب انبیا الهی و کتاب‌های آسمانی عقل انسان است

وی در ادامه با بیان اینکه اگر عقل انسان‌ها نبود انبیا و کتاب‌های آسمانی مخاطب نداشتند خاطرنشان کرد: عقل مخاطب انبیا و کتاب های آسمانی است از طرف دیگر اگر انبیا و کتاب‌های آسمانی نبودند عقل حیران می‌ماند عقل اگرچه هدایت ابتدایی از جانب خداوند متعال را دارا است اما این آمادگی‌های نخستین نیازمند رشد و بالندگی و پرورش است که در اینجا انبیا وظیفه دارند که این رشد و تعالی را برای عقل به ارمغان بیاورند.

امام جمعه قزوین در ادامه با اشاره به آیه 130 سوره بقره ابراز کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید چه کسی از دین ابراهیمی روی بر می‌گرداند تنها کسی که در سفاهت است و از عقل خود بهره نمی‌گیرد این کار را انجام می‌دهد چون اگر کسی عاقل باشد دین ابراهیمی را رها نمی‌کند دنبال آن دین می‌گردد چون این دین به مردم می‌گوید همه شما برای عبادت و بندگی خلق شده‌اید و انبیا الهی هم برای همین منظور آمده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به رابطه اخلاق و دین تصریح کرد: اخلاق انسانی در وجود و فطرت انسان‌ها شناخته شده است یعنی آن خدایی که انسان را آفریده است به او جهت داده و او را در سبیل عبادت و بندگی خداوند هدایت کرده است پس در عقل و جان و فطرت و استعدادهای شگفت انگیز انسانی این جهت دهی را به عنوان سرمایه‌های ابتدایی قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با بیان اینکه دین به طور مداوم از انسان مراقبت و محافظت می‌کند اظهار کرد: خداوند میل بندگی را در انسان قرار داده است و انبیای الهی را هم برای هدایت انسان‌ها فرستاده است خداوند در ما روح عبودیت قرار داده است بنابراین ما وظیفه داریم جز خداوند کسی را نپرستیم چرا که این امر ما را از بدی و پلیدی نجات خواهد داد.

وی در پایان گفت: اگر دین به داد ما نمی‌رسید آن قدر موهومات و خرافات و امورات غیرعقلانی برای ما فراهم می‌شد که موجب دور ماندن ما از معنویات می‌شد بنابراین انسان برای درک درست راه زندگی و پیمودن مسیر حکمت و معرفت نیازمند هدایت و راهنمایی انبیا و پیامبران الهی است./202/873/ب1

ارسال نظرات