۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۴۸۲۰۹۳
استاد حوزه علمیه خواهران:

مقام شفاعت مربوط به قیامت است نه عالم قبر

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مقام شفاعت اهل بیت(ع) مربوط به قیامت است نه عالم قبر گفت: انسان اگر روزی یک دقیقه به فکر قبر خود باشد عاقبت به خیر خواهد شد.
مرگ و قبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم مؤمنی حبیب آبادی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه امروز در رواق حضرت خدیجه(س) با بیان اینکه انسان پنج مرتبه وجود دارد، گفت: اولین مرتبه وجودی انسان از سلب پدر آغاز شده و در این مرتبه انسان هیچ قدرت انتخاب و اختیاری ندارد و دومین مرتبه وجودی انسان انتقال از سلب پدر به رحم مادر است که انسان در این مرحله نیز مانند مرتبه قبل دارای قدرت انتخاب و اختیار نیست.

وی افزود: مرحله سوم وجودی انسان در دنیا آغاز می شود و انسان وقتی پا به عرصه هستی می گذارد؛ خداوند تربیت و هدایت او را برعهده می گیرد و علت اینکه بعضی از انسان ها در مسیری خلاف فطرت خویش و هدایت الهی حرکت می کنند این است که نیازهای وجودی خود را بدون پاسخ گذاشته و به نیازهای وجودی خود پاسخ نداده اند.

مؤمنی حبیب آبادی با بیان اینکه خداوند در دنیا یک گوهر گرانبها به نام اختیار به انسان هدیه می کند، تصریح کرد: انسان با اختیار خود می تواند به سعادت برسد یا دچار شقاوت شود و به عبارت دیگر انسان با قدرت اختیار می تواند سبک زندگی خود را در دنیا انتخاب کند.

وی افزود: خروج از دنیا یا مرگ امری است که به انتخاب انسان بستگی ندارد و تعیین مقدرات خروج انسان از این دنیا و مرگ چیزی است که به اراده خداوند انجام می شود.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه بعضی از گناهان عمر انسان را سوزانده و هیچ می کند، ادامه داد: گناهان عملی و دست جمعی وضعیتی به این شکل دارد و گناه عمر را کم می کند؛ در روایتی از امام صادق(ع) بیان شده که میزان انسان هایی که به مرگ طبیعی از دنیا می روند بسیار کمتر از کسانی است که در اثر ارتکاب گناه و حق الناس عمرشان کوتاه شده و از دنیا می روند.

مؤمنی حبیب آبادی با اشاره به اینکه چهارمین مرحله زندگی انسان مرحله قبر است، اظهار کرد: انسان در قبر سه مشکل دارد که یکی تنگی، دیگری تاریکی و سومی طولانی بودن عالم قبر است.

وی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند که مؤمن خود باید به فکر قبر خویش باشد زیرا مقام شفاعت رسیدگی و دستگیری مربوط به عالم قیامت است نه قبر به همین دلیل انسان اگر روزی یک دقیقه به فکر قبر خود باشد عاقبت به خیر خواهد شد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: منظور از عالم قبر زمینی که جسم انسان را داخل آن می گذارند نیست بلکه عالم قبر عالمی است که انسان از حد فاصل جان دادن تا قیامت به آن عالم منتقل می شود که نام دیگر آن عالم برزخ است.

مؤمنی حبیب آبادی افزود: امام صادق(ع) به دلیل سخت بودن عوالم قبر و قیامت به صحابه و یاران خود می فرمایند که دیوانه کسی است که آخرت خود را به دنیا بفروشد و آخرت خود را فراموش کند./968/پ202/ی

ارسال نظرات