۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۴۸۲۰۹۲
استاد حوزه علمیه:

مال شبهه‌ناک اثر امر به معروف و نهی از منکر را از بین می‌برد

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مال حرام سبب شیوع بسیاری از گناهان در جامعه است، گفت: امروز منشأ برخی بی‌حیایی‌ها و بی‌غیرتی‌ها در جامعه مال حرام است مال شبهه‌ناک اثر امر به معروف و نهی از منکر را از بین می‌برد.
امر به معروف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محسن اویسی، استاد حوزه علمیه، یکشنبه شب به مناسبت ایام فاطمیه(س) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه خداوند با مشکلات و سختی‌ها انسان را مورد آزمایش قرار می‌دهد، گفت: امتحان سنت الهی است.

وی با اشاره به ابزارهای آزمایش انسان، ابراز کرد: یکی از ابزارهای امتحان الهی ثروت است خداوند در حیات دنیوی انسان را با ثروت و فقر مورد آزمایش قرار می‎دهد که یکی از سخت‌ترین آزمایش‌ها به شمار می‌رود.

حجت الاسلام اویسی با استناد به سوره آل عمران که خداوند در آن می‌فرماید: مال و فرزندان برای شما فتنه و عامل امتحان هستند، بیان داشت: امام علی(ع) در کتاب شریف نهج‌البلاغه در شرح این آیه شریفه می‌فرمایند: خداوند با مال و فرزندان مردم را مورد آزمایش قرار می‌دهد تا رضایت آنان به تقسیم الهی مشخص شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان‌های بسیاری در طول تاریخ از این امتحان مردود خارج شدند.

وی پرداخت وجوهات شرعی را یکی از مهم‌ترین امتحانات الهی دانست و گفت: بدترین حالت حرام خواری در عدم پرداخت وجوهات شرعی است چرا که این اموال تعلق به کسانی دارد که خداوند تعیین کرده است.

حجت الاسلام اویسی با بیان اینکه مال حرام سبب شیوع گناه در جامعه می‌شود، اضافه کرد: امروز منشأ برخی بی‌حیایی‌ها و بی‌غیرتی‌ها در جامعه همین مال حرام است مال شبهه‌ناک اثر امر به معروف و نهی از منکر را از بین می‌برد بی اثر بودن خطبه‌های امام حسین(ع) در روز عاشورا از لقمه حرام بود.

استاد حوزه علمیه قرض دادن را از بالاترین سودها بیان کرد و گفت: انفاق کردن، قرض دادن به خداوند است امام علی(ع) می‌فرمایند: خداوندی که از شما طلب قرض می‌کند به یاری شما نیازی ندارد بلکه همه خزائن آسمان و زمین در اختیار اوست هدف خداوند در قرض خواستن آزمایش شما بندگان است؛ قرض دادن هیبت و شخصیت مسلمان حفظ می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انفاق سبب تکامل انسان می‌شود، احسان به فقیر باید در نهایت احترام صورت بپذیرد./202/813/ب1

ارسال نظرات